نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 12:24 ق.ظ

وقتی صحبت از انتقال انرژی به میان می آید، یکی از تحلیلگران میگوید که بازار مرتکب اشتباه بزرگی شده است

24 ژانویه 20235:38 -انمار فرنگول

سرعت تغییرات در دنیای مدرن اغلب سریع و سرگیجه‌آور است. فن آوری هایی که به نظر می رسد جدایی ناپذیر زندگی ما هستند، می توانند در لحظه ای که به نظر می رسد، زائد و بی ربط شوند.

انرژی بخشی است که در آن نوآوری و ایده‌های جدید اهمیت زیادی دارد، زیرا کشورها و شرکت‌ها سعی می‌کنند راه‌هایی برای تغییر به جامعه‌ای مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید به جای سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی بیابند.

در جریان یک میزگرد در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، یکی از تحلیلگران ترس خود را از این ابراز کرد که به نظر نمی رسد بازار از سایر انقلاب های تکنولوژیک درس گرفته باشد.

توماس هونه اسپاربورث، رئیس تحقیقات پایداری در Lombard Odier، تغییرات عظیمی را که در زمینه فناوری‌های کربن کم و صفر و در نتیجه جامعه گسترده‌تر رخ می‌دهد، برجسته کرد.

Hohne-Sparborth گفت: «ما انقلاب‌های صنعتی گذشته، از جمله انتقال انرژی گذشته را دیده‌ایم. آنچه که اکنون واقعاً شاهد آن هستیم، دگرگونی کامل کل اقتصاد ما است.بخش تقاضای اقتصاد ما، روشی که وسایل نقلیه را نیرو می‌دهیم، روشی که ساختمان‌هایمان را گرم می‌کنیم، روشی که از انرژی در صنعت استفاده می‌کنیم – همه اینها نیاز به تغییر دارند.

هونه اسپاربورث گفت: ما به دنبال نیازهای سرمایه گذاری تریلیون ها دلار ی بودیم.

وقتی صحبت از انتقال انرژی به میان می آید، مبالغ مورد بحث واقعاً قابل توجه است. سال گذشته، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی «چشم‌انداز انرژی جهان 2022» اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در انرژی پاک می‌تواند تا سال 2030 به بیش از 2 تریلیون دلار در سال برسد که در مقایسه با امروز بیش از 50 درصد افزایش داشته است.

همانطور که بحث در داووس – که توسط جومانا برچچه از CNBC اداره می شد – پیش می رفت، از هوهن اسپاربورث پرسیده شد که آیا انرژی پاک اکنون در مقیاس مورد نیاز مقرون به صرفه است یا خیر.

پاسخ به این سوال این بود که “بسیار سریع در حال تغییر است و امروز می گویم بله، ارزان ترین منبع انرژی شده است.”

او با توضیح این که می توان از تاریخ درس گرفت، افزود: «آنچه که بازار در کل آن را دست کم می گیرد، صرفاً سرعتی است که این گذار در حال رخ دادن است.ما کارهایی را با نگاهی به انقلاب‌های تکنولوژیک گذشته انجام داده‌ایم، چه استفاده از کشتی‌های بخار و چه از تلفن‌های همراه – هر نوع فناوری جدید زیرساختی.»

هوهن اسپاربورث استدلال می‌کرد که همه این انتقال‌ها تمایل داشتند از یک الگوی بسیار مشابه پیروی کنند. آنها بسیار آهسته آشکار می‌شوند… و سپس انتقال در یک بازه زمانی 10 تا 20 ساله تکمیل می‌شود.

با این حال، اگر امروز به آنچه بازار پیش‌بینی می‌کند نگاه کنید – چه مدت طول می‌کشد تا ساختمان‌هایمان را برقی کنیم، ناوگان وسایل نقلیه خود را برقی کنیم – بازه‌های زمانی آن هنوز بسیار طولانی‌تر است.

برای Hohne-Sparborth، به نظر نمی رسید که از آن عبور کند، “زمانی که یک فناوری جدید و برتر ظاهر می شود، که هزینه رقابتی می شود، این عرضه می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد.”

او گفت: «آنچه ما با آن روبه‌رو هستیم… یک تغییر چشمگیر است،» و افزود که انرژی‌های تجدیدپذیر اکنون «در بیشتر موارد ارزان‌ترین شکل انرژی» هستند.

“مشکل ظرفیت است – چگونه چراغ ها را 24/7 روشن نگه دارید – و اینجاست که باید از باتری های لیتیوم یونی به طور روزانه استفاده کنید.”

وی در ادامه سخنان خود بر اهمیت پذیرش انواع فناوری ها تاکید کرد.

برای اینکه واقعاً به کربن زدایی کامل برسیم، به هیدروژن سبز نیاز داریم، احتمالاً به هسته های کوچک مدولار و غیره نیاز خواهیم داشت.و من همچنین بسیار موافقم که آنچه ما نیاز داریم این است که انرژی‌های تجدیدپذیر چیزی بیش از رقابتی باشند – بهتر است تا هزینه‌ها را کاهش دهیم، [و] از نظر کیفیت برابر باشیم.و این همان چیزی است که بخش شرکت‌ها و بسیاری از مصرف‌کنندگان بسیار خواستار آن هستند.»

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *