نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 1:59 ب.ظ

روش های هوشمند برای فعال کردن تولید پایدار

17 ژانویه 2023 توسط The Manufacturer

در این مقاله، نلی ایوانووا، رئیس بخش فروش، دارایی‌ها در خدمات مالی زیمنس، تنها چند مورد از بهبودهای پایداری را که تولیدکنندگان می‌توانند با کمک راه‌حل‌های تامین مالی هوشمند که سرمایه‌گذاری را امکان‌پذیر می‌کنند، بررسی می‌کند.

اقتصادهای بزرگ در سراسر جهان تعهدات اساسی برای بهبود پایداری زیست محیطی در مواجهه با تغییرات آب و هوایی دارند. به عنوان مثال، در اروپا، قوانین اتحادیه اروپا یک هدف میانی برای کاهش گازهای گلخانه ای (GHG) تا سال 2030 حداقل 55 درصد در مقایسه با سطوح 1990 تعیین می کند.

همزمان، رویدادهای جهانی (و پیامدهای اجتناب‌ناپذیر آن) چالش‌های جدیدی را برای دستیابی به این تعهدات به وجود می‌آورند که ناشی از درگیری‌های ژئوپلیتیکی، عرضه سوخت‌های فسیلی، اختلالات زنجیره تامین و فشارهای تورمی است.

با وجود این چالش ها، بعید است که تولیدکنندگان از اهداف پایداری خود منحرف شوند. زیرا – همانطور که بسیاری از تحلیلگران قویاً استدلال کرده اند – تولید پایدار نه تنها به مزایای اخلاقی و تغییرات آب و هوایی منجر می شود، بلکه مزایای تجاری نیز به همراه دارد.

طبق گفته OECD، “تولید پایدار همه چیز در مورد به حداقل رساندن ریسک های تجاری متنوع ذاتی در هر عملیات تولیدی است و در عین حال به حداکثر رساندن فرصت های جدیدی که از بهبود فرآیندها و محصولات شما ناشی می شود … اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی.”

بنابراین، بهبودهای پایداری که تولیدکنندگان می توانند برای صرفه جویی در هزینه، بهره وری بیشتر، مزیت نام تجاری رقابتی و امنیت عرضه، و همچنین کمک به حذف کربن، کاهش ضایعات و سایر اهداف پایدار انجام دهند، چیست؟

پایداری از طریق طراحی:

با طراحی کل فرآیندهای تولید به گونه ای که انرژی کمتری داشته باشند، ضایعات کمتری داشته باشند و تأثیر کربن کمتری داشته باشند، می توان به چیزهای زیادی دست یافت. علاوه بر این، توانایی طراحی، یا پیکربندی مجدد فرآیندهای تولید در دنیای مجازی – از طریق یک “دوقلو دیجیتال” – به این پیشرفت‌های طراحی اجازه می‌دهد تا سریع‌تر و با هزینه کمتری آزمایش شوند.

در هسته آن، جنبه‌های مختلف Industry 4.0 یا دیجیتالی‌سازی، ذاتاً قادر به بهبود پایداری هستند که از طریق همکاری از راه دور و مجازی‌سازی کمک می‌کنند، تا 80 درصد از اثرات زیست‌محیطی محصولات در مرحله طراحی تعیین می‌شوند – از جمله استفاده از مواد خام با منابع مسئولانه. علاوه بر این، با توجه به اینکه طبق پروژه افشای کربن، در برخی موارد 90 درصد از انتشارات کربن از زنجیره‌های تامین پیچیده و توزیع شده منشأ می‌گیرد، می‌توان مفهوم «طراحی» را به بازسازی زنجیره تأمین نیز تعمیم داد.

بهره وری انرژی

مطالعات نشان داده است که سود حاصل از ابتکارات بهینه سازی انرژی در صنعت تولیدی معمولاً حدود 20 درصد است. این می تواند ناشی از طراحی بهتر تاسیسات جدید یا مقاوم سازی کارخانه های تاسیس شده باشد. فرصت‌هایی برای افزایش بهره‌وری انرژی در کل فرآیند وجود دارد – برای مثال: فناوری‌های CHP (ترکیب حرارت و برق) انرژی را از محیط تولید بازیابی می‌کنند و از آن برای سایر نیازها استفاده می‌کنند. نصب درایوهای سرعت متغیر می تواند بازده انرژی را تا 50 درصد در فرآیندهای صنعتی کلیدی معرفی کند.

فن‌آوری‌های اتوماسیون ساختمان‌ها می‌توانند مصرف برق را کاهش دهند – بیش از 50 درصد انرژی مصرفی ساختمان‌های صنعتی به گرمایش/سرمایش فضا اختصاص دارد. تبدیل به روشنایی LED مصرف انرژی را 40-60 درصد کاهش می دهد. و استفاده از جابجایی مواد کم مصرف (به عنوان مثال بالابرها) در انبار و در سراسر سایت های تولیدی می تواند مصرف را تا 30 درصد کاهش دهد.

کاهش ضایعات

کاهش ضایعات همراهی برای کاهش مصرف مواد اولیه است و می توان از طریق مدیریت دیجیتال فرآیند تولید، محصولات معیوب یا فاسد را کاهش داد.

یک مثال خوب از صنایع غذایی می آید که در آن یادگیری ماشینی فرآیندهای موجود را تغییر می دهد – به طور خودکار انتخاب شرایط پخت را بهینه می کند و خطا را از تنظیمات دستی به عنوان مثال حذف می کند. دریچه های گاز در کوره ها همچنین می توان ضایعات را از طریق به کارگیری فناوری های تولید افزودنی یا با ساده سازی یا کاهش الزامات بسته بندی کاهش داد.

تامین مالی پایداری

تعداد فزاینده‌ای از تولیدکنندگان می‌خواهند در اسرع وقت به مزایای تجاری جایگزین‌های پایدار دسترسی پیدا کنند، مزیت تجاری و رقابتی به دست آورند و استانداردهای مسئولیت‌پذیر اجتماعی را برآورده کنند. با این حال، اهداف بلندپروازانه پایداری باید در عمل مقرون به صرفه باشند، و اجماع واضحی وجود دارد که سرمایه بخش خصوصی برای فعال کردن تحول پایداری عمده‌فروشی مورد نیاز است.

برای پایدارتر شدن، شرکت‌های تولیدی باید در فناوری‌های جدید یا جایگزین سرمایه‌گذاری کنند – تجهیزات کارآمدتر انرژی، حرارت و برق ترکیبی (CHP)، تولید مواد افزودنی، بازیافت مواد، بهره‌وری آب، بسته‌بندی سازگار با محیط زیست، و غیره . بنابراین نیاز فوری به سرمایه گذاری قابل توجه وجود دارد. در عین حال، به دنبال یک بیماری همه گیر و در دوره عدم اطمینان سیاسی/اقتصادی، شرکت ها در مورد تجهیز سرمایه در تجهیزات محتاط هستند: از این رو معضل – تولیدکنندگان نمی توانند سرمایه گذاری های تولید پایدار خود را به تعویق بیاندازند، اما به روش های هوشمندانه برای غلبه بر احتیاط سرمایه گذاری خود نیاز دارند.

برای این منظور، تولیدکنندگان پیشگام اهمیت استفاده از ترکیب مناسب تامین مالی را برای عبور از زمان‌های عدم اطمینان، نوسانات و بحران درک کرده‌اند و این آخرین مرحله از امور جهانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدیران مالی پیشرو در صنعت در حال حاضر سرمایه شخص ثالث را از طریق استفاده گسترده تر از ساختارهای مالی هوشمند به کار می گیرند. در نتیجه، آنها دریافته‌اند که می‌توانند در طرح‌های پایداری (اغلب از طریق دیجیتالی‌سازی) به روش‌هایی که از نظر مالی پایدار هستند، از طریق همسو کردن ترتیبات مالی انعطاف‌پذیر با نرخ سود مورد انتظار که از طریق آن سرمایه‌گذاری‌ها به دست می‌آید، سرمایه‌گذاری کنند.

نیازهای هر تولیدکننده به جریان نقدی متفاوت است – با این حال اکثر ترتیبات مالی استاندارد و عمومی فقط شرایط و ساختارهای غیرقابل عرضه را ارائه می دهند. از سوی دیگر، سرمایه‌داران متخصص می‌توانند از دانش فنی خود در صنعت تولید برای درک مزایای احتمالی فناوری تولید پایدار استفاده کنند. با افزایش تولید (و درآمد) و کارایی، ترتیبات را می توان طوری ساختار داد که در طول زمان منعطف شوند. به همین ترتیب، پرداخت‌ها می‌توانند با نتایج مربوط به پایداری مورد انتظار همسو شوند یا حتی بر اساس فصلی متفاوت باشند. این بسته‌های مالی هوشمند تخصصی هستند که واقعاً به تسریع حرکت به سمت پلتفرم‌های پایدار کمک می‌کنند.

به همان اندازه مهم، امور مالی هوشمند می‌تواند تمام هزینه‌های انتقال به سیستم‌های پایدارتر – تجهیزات، نرم‌افزار، تعمیر و نگهداری و خدمات، نصب، آزمایش، آموزش، حتی افراد ماهر را در صورت لزوم بپذیرد.

به طور خلاصه، تولید پایدار یک هدف تجاری قانع کننده است که مزایای مالی و تجاری را به همان اندازه مزیت های اخلاقی و اعتباری ارائه می دهد. با پر کردن شکاف بین تمایل به سرمایه گذاری و تردید برای سرمایه گذاری در بازارهای نامطمئن، تامین مالی هوشمند یک عامل کلیدی برای تولیدکنندگان برای سرمایه گذاری در آینده ای پایدارتر است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *