نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 10:24 ب.ظ

اروپا به انرژی زمین گرمایی به عنوان جایگزین گاز نگاه می کند

3 فوریه 2023 – توسط Florian CAZERES

پس از بهره برداری کامل، نیروگاه زمین گرمایی جدید مونیخ قادر خواهد بود تا 80000 خانه محلی را از طریق شبکه گسترده ای از لوله ها تامین گرما  کند.نیروگاه گرمایشی در محله Sendling جنوبی مونیخ بیش از یک قرن است که با گاز کار می کند که اغلب از راه دور تامین می شود.اما به طور فزاینده ای، این آب های گرم از اعماق زیرزمین است که انرژی را تامین می کند.

در کنار کارخانه اصلی آجر قرمز قرن نوزدهمی، یک واحد زمین گرمایی جدید  قرار دارد که توسط انبوهی از لوله‌ها احاطه شده است.کار بر روی تاسیسات جدید در سال 2016 آغاز شد و در سال 2021 افتتاح شد، قبل از حمله روسیه به اوکراین و بستن خطوط لوله به اروپا.

اما افتتاح به موقع واحد مدرن – یکی از بزرگترین ها در نوع خود در اروپا – برای این شهر که مانند سایر نقاط کشور با چالش جبران ذخایر گاز از دست رفته روسیه مواجه است، یک اتفاق مبارک است.

“موقعیت مکانی عالی”

مونیخ تا سال 2035 یک میلیارد یورو (1.1 میلیارد دلار) برای توسعه انرژی زمین گرمایی و خنثی کردن کربن گرمایش شهر سرمایه گذاری می کند.

کریستین پلتل، مدیر انرژی زمین گرمایی در SWR، اپراتور کارخانه در Sendling، می گوید: «ما روی یک معدن طلا نشسته ایم.مونیخ موقعیت زمین‌شناسی عالی را در منطقه‌ای که به‌خاطر حمام‌های حرارتی‌اش معروف است، دارد.

در همه جای اروپا، علاقه به پروژه های زمین گرمایی در سال های اخیر افزایش یافته است زیرا مقامات به دنبال راه هایی برای کربن زدایی سیستم های انرژی خود هستند.کارخانه گرمایش زمین گرمایی در مونیخ یکی از بزرگترین در نوع خود در اروپا است.

درگیری در اوکراین این روند را تقویت کرده است. تهاجم مسکو در سال گذشته، تحویل گاز روسیه به اروپا را به شدت متوقف کرد و باعث افزایش نگران کننده هزینه های انرژی در سراسر اروپا شد.به نظر می رسد انرژی زمین گرمایی قابل اعتماد و پایدار جایگزین مناسبی برای گاز است.

آب گرم حرارتی لوله کشی از سه کیلومتر (1.9 مایل) زیر سطح پمپ می شود. گرما به شبکه محلی منتقل می‌شود، که خانه‌های مجاور را به نیروگاه متصل می‌کند، در حالی که آب‌های حرارتی خنک‌شده به زیر زمین بازگردانده می‌شوند.

پلتل می‌گوید: «از ابتدای بحران (انرژی) سفارش‌ها واقعاً رونق داشت.

در پایان سال 2022، دولت آلمان طرحی را برای افزایش ده برابری تولید انرژی زمین گرمایی تا سال 2030 به 10 تراوات ساعت (Twh) منتشر کرد.آلمان که 50 درصد گرمایش خود را از گاز استفاده می کند، برای رسیدن به هدف بلندپروازانه، می خواهد «حداقل 100 پروژه جدید زمین گرمایی» را آغاز کند.

در سراسر مرز فرانسه، دولت طرحی را برای افزایش 40 درصدی تعداد طرح های انرژی زمین گرمایی عمیق تا سال 2030 منتشر کرد.

در مجارستان، دولت در ماه اکتبر فرمانی برای گسترش استفاده از منبع انرژی صادر کرد.

دولت ایتالیا نیز در حال آماده شدن برای حمایت از توسعه است، در حالی که در دانمارک، بزرگترین کارخانه این کشور قرار است در سال 2030 در آرهوس افتتاح شود و 20 درصد گرمایش شهر را تامین کند.

‘رونق’

پس از بهره برداری کامل، کارخانه جدید در مونیخ قادر خواهد بود تا 80000 خانه محلی را از طریق شبکه گسترده ای از لوله ها تامین کند.

ایستگاه تا حد زیادی خودکار است و عملکرد آن از اتاقی در قسمت قدیمی‌تر عمارت کنترل می‌شود.

توماس گیلگ، رئیس کارخانه مونیخ، می‌گوید در حالی که انرژی زمین گرمایی برای کسانی که می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، یک موهبت است، «این تنها بخشی از راه‌حل است».

همه جا برای انرژی زمین گرمایی مناسب نیست. مهمتر از همه، انرژی گرفته شده از زیر سطح باید به صورت محلی استفاده شود.

گیلگ می گوید: “ما نباید خود را گول بزنیم. با این , واحد نمی توانیم کل مونیخ را تامین کنیم.”

عملیات حفاری برای نصب یک نیروگاه در استراسبورگ فرانسه، مقصر دو زمین لرزه خفیف در این منطقه در پایان سال 2020 بود.

با این وجود، طبق گفته پلتل، اپراتورهای کارخانه Sendling این پتانسیل را “عظیم” می دانند.

به گفته کمیسیون اروپا، انرژی زمین گرمایی می تواند گرمایش بدون کربن را برای «تا ۲۵ درصد» ساکنان اتحادیه اروپا فراهم کند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *