نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 3:27 ق.ظ

معادن شهری هلند و اقتصاد دایره ای چگونه پیش می روند

2 فوریه 2023 – توسط دانشگاه لیدن-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

تا سال 2050، هلند باید یک اقتصاد دایره ای داشته باشد. با این حال، گزارش جدید اقتصاد دایره ای یکپارچه توسط آژانس ارزیابی زیست محیطی هلند (PBL) نشان می دهد که هنوز راه زیادی در پیش است. برای این گزارش، مؤسسه علوم زیست محیطی لیدن (CML) نقشه‌ ای تهیه کرد که چه مقدار از مواد خام را می‌توانیم از زیرساخت‌های قدیمی و ساختمان‌های موجود استفاده مجدد کنیم.

Janneke van Oorschot دانشمند محیط زیست می گوید: «خبر خوب این است که معدن شهری هلند بسیار قابل توجه است. خبر بد این است که ما هنوز نمی توانیم از این معدن به اندازه کافی بهره برداری کنیم.

او به همراه همکارانش در CML، نقشه عرضه منابع را برای اقتصاد دایره ای ترسیم کرد. “طی چند سال گذشته، ما تلاش کرده‌ایم تا حد امکان تصویر کاملی از تعداد مواد موجود در جامعه خود داشته باشیم، مانند ساختمان‌ها، حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها، سیستم انرژی و الکترونیک. ما اکنون این کار را انجام داده‌ایم. ” محققان به این نتیجه رسیدند که ذخایر هلند قابل توجه است: حدود 7.81 میلیارد تن مواد خامو بسیاری از این مواد خام به طور بالقوه برای استفاده جالب هستند.”

چه مقدار مواد خام از معدن شهری استخراج کنیم؟

بر اساس این موجودی، محققان توانستند محاسبه کنند که در آینده چه مقدار مواد خام از معدن شهری آزاد خواهد شد. ون اورشوت توضیح می دهد: «ما محاسباتی را برای سیستم برق، سیستم گرمایش و ساختمان ها انجام دادیم.

انتقال انرژی منجر به تقاضای زیاد برای محصولات جدید و در نتیجه مواد می شود، اما در عین حال، بسیاری از مواد نیز از سیستم انرژی قدیمی در دسترس خواهند بود. بنابراین مواد خام بسیار کمتری در اینجا منتشر می شود و این می تواند بسته شدن چرخه مواد را حداقل تا سال 2050 پیچیده کند.”

پیشرفت اندکی در تحقق اقتصاد دایره ای

در این گزارش، PBL به پیشرفت اندکی در جهت دستیابی به یک اقتصاد کاملاً دایره ای تا سال 2050 و علاوه بر این، کاهش مصرف مواد خام تا سال 2030 به نصف اشاره می کند. “سه چهارم مواد خام باید وارد شود و مقادیر زباله سوزانده شده و تخلیه شده افزایش یافته است. خطرات تامین مواد خام حیاتی نیز برای اقتصاد ما افزایش یافته است.”

علاوه بر این، PBL شاهد بسته‌بندی پلاستیکی بیشتر و کاهش عمر مفید مبلمان و پوشاک بود. یک روند نگران کننده با اثرات زیست محیطی زیاد.

تمرکز بیشتر روی بازیافت مواد خام با کیفیت بالا

در مقایسه با بقیه اروپا، هلند از نظر بازیافت بسیار جلوتر است. ما 78 درصد زباله ها و زباله های خود را نسبتاً کم جدا می کنیم. با این حال، این گزارش تاکید می کند که این عمدتا شامل بازیافت با درجه پایین است.

پروفسور استر ون در ووئت، توضیح می‌دهد: “هلند بیشتر زباله‌های ساخت و ساز و تخریب خود را به عنوان مواد پرکننده برای جاده‌ها استفاده می‌کند. در آمار، این به عنوان بازیافت به حساب می‌آید، اما در واقع downcycling است، یک شکل شکوهمند از تخلیه. ما می‌توانیم این زباله‌ها را با ارزش بسیار بیشتری بازیافت کنیم. برای مثال، بتن قدیمی می‌تواند به خوبی به عنوان ماده خام برای بتن جدید عمل کند، بنابراین استخراج مواد خام از محیط زیست را کاهش می‌دهد.»

برای دستیابی به اهداف به اجبار بیشتری نیاز است

این گزارش اهداف بلندپروازانه دولت را ستایش می کند، اما در حال حاضر شاهد عدم تطابق بین اهداف و سیاست آغاز شده است . PBL برای اینکه چرخش به حالت عادی تبدیل شود، توصیه گزارش قبلی را مجددا مورد بررسی قرار می دهد: «فشار و اجبار» بیشتر از سوی دولت. “به عنوان مثال، سهم اجباری مواد استفاده مجدد در محصولات و مالیات ورودی بر استفاده از منابع فسیلی برای پلاستیک. این می تواند بازار جدی برای محصولات دایره ای ایجاد کند. بسیاری از پروژه های دایره ای در حال حاضر در مقیاس کوچک هستند و به راحتی قابل دوام نیستند.

پروفسور بوم شناسی صنعتی آرنولد توکر نیز به دولت برای بهبود اشاره می کند. او در مصاحبه‌ای با NRC می‌گوید: «بدون یک سیاست، اهداف دایره‌ای حاصل نخواهد شد. او می گوید بخش مهمی از راه حل نیز در طراحی محصول نهفته است. ردپای اکولوژیکی محصولات تا حد زیادی در طول طراحی مشخص می‌شود. برای بازیافت، تفاوت زیادی ایجاد می‌کند که یک محصول دارای 18 نوع پلاستیک مختلف باشد یا دو.

ون اورشوت می گوید: “اگر می خواهیم در چارچوب زمانی تعیین شده به اهداف دست یابیم، باید از هم اکنون برنامه ریزی برای بهره برداری از معدن شهری را آغاز کنیم. بنابراین فرصت های بزرگی برای هلند وجود دارد تا در این زمینه نوآورانه پیشروی کند.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *