نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 2:46 ق.ظ

پلاستیک های زیستی نسبت به سوخت های فسیلی مورد توجه مصرف کنندگان قرار می گیرد

31 ژانویه 2023 -توسط دانشگاه آمستردام -اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

وقتی نوبت به افزایش پایداری بطری‌های پلاستیکی نوشیدنی می‌رسد، مصرف‌کنندگان مایلند برای جایگزین‌های مبتنی بر زیستی هزینه بیشتری بپردازند – البته زمانی که جایگزین از نظر بصری متمایز باشد. این نتیجه از تحقیقات Ph.D.  ماریا زویکر به عنوان بخشی از پروژه RIBIPOL که در آن پلی استرهای مبتنی بر زیست سخت جدید برای کاربردهای بالقوه در مقیاس بزرگ مانند بطری های نوشیدنی در حال توسعه هستند. یافته های او در شماره ژانویه ژورنال تولید و مصرف پایدار منتشر شده است.

 تحقیقات ماریا زویکر توسط پروفسور فرنک ون هارولد و دکتر کامرون بریک از گروه تحقیقاتی روانشناسی اجتماعی (دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری) و پروفسور گرت یان گروتر از گروه تحقیقاتی شیمی پایدار صنعتی موسسه هاف برای علوم مولکولی (Van’t) نظارت می شود.. این بخشی از همکاری مستمر بین دو گروه است که انگیزه آن این است که ایجاد یک انتقال پایدار در پلاستیک بیش از توسعه جایگزین‌هایی برای محصولات سنتی مبتنی بر فسیل است.

Zwicker می‌گوید: «استفاده مصرف‌کنندگان از این جایگزین‌ها نه تنها با ویژگی‌های فنی محصول و برند تعیین می‌شود، بلکه توسط عوامل روان‌شناختی نیز تعیین می‌شود، که برای مثال، شامل احساسات برانگیخته شده توسط یک محصول یا یک هنجار اجتماعی درک شده در رابطه با خرید و با استفاده از محصول است..”

او می‌گوید وقتی صحبت از محصولات مبتنی بر زیست‌محور می‌شود، فقط ادبیات محدودی در مورد چنین عواملی وجود دارد. از یک سو، به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان نسبت به پلاستیک‌های پایه زیستی مثبت هستند و مایلند برای آن هزینه بیشتری بپردازند، از سوی دیگر، احساسات مختلط یا منفی نیز گزارش شده و مصرف‌کنندگان تصورات نادرستی از این مواد دارند. اینها ممکن است به دلیل کمبود دانش یا نگرش بدبینانه نسبت به صنعت پلاستیک باشد.

Zwicker در تحقیقات خود ترجیحات سه نوع بطری پلاستیکی را بررسی کرد: یک بطری معمولی مبتنی بر فسیل پلاستیک PET، یک بطری مبتنی بر زیستی از نظر بصری یکسان پلاستیک PEF، و یک بطری مبتنی بر زیستی متمایز بصری با لایه بیرونی کاغذ. این نشان داد که مردم به وضوح بطری های زیستی را بر بطری های معمولی ترجیح می دهند. قوی ترین اولویت برای بطری بود که به عنوان پایه زیستی قابل تشخیص بود. افراد مورد آزمایش حاضر بودند تا 40 درصد بیشتر برای بطری های زیستی بپردازند.

به دلیل همه‌گیری کووید-19، انجام یک مطالعه میدانی یا آزمایشگاهی برای اجازه دادن به شرکت‌کنندگان برای دست زدن به بطری‌های واقعی امکان‌پذیر نبود. به جای آن، Zwicker یک نظرسنجی آنلاین بین 529 پاسخ‌دهنده برگزار کرد و یک موقعیت انتخاب خرید واقعی و همه‌جانبه ایجاد کرد، همانطور که در تحقیقات روان‌شناختی در مورد تصمیم‌گیری رایج است. او می‌گوید: «بنابراین نتایج بیشتر بازتابی از نگرش‌ها و نیات است تا رفتار واقعی. اما تمایل زیاد مصرف‌کنندگان به پرداخت پاداش برای محصولات زیستی به وضوح نشان می‌دهد که تقاضا برای این جایگزین‌ها وجود دارد.»

Zwicker همچنین میزان تأثیرگذاری یک انتخاب فردی تحت تأثیر سایر افرادی که شاهد این انتخاب هستند را بررسی کرد. با این حال، هیچ رابطه روشنی وجود نداشت، بنابراین یک هنجار اجتماعی در این مطالعه مرتبط به نظر نمی رسید. بنابراین، یافته‌ها به شرکت‌ها نشان می‌دهد که تقاضای مصرف‌کننده برای محصولات پایدار وجود دارد، و ممکن است برای ارائه محصولات پلاستیکی مبتنی بر زیست پایدارتر، جنبه تجاری مثبتی وجود داشته باشد.

از نظر پروفسور ون هارولد، قابل توجه است که ترجیح برای جایگزینی مبتنی بر زیست، زمانی که محصول از نظر بصری متمایز باشد، قوی تر است. این نشان می‌دهد که وقتی یک انتخاب پایدار به معنای واقعی کلمه ملموس‌تر است، از نظر روان‌شناختی به مردم نزدیک‌تر است و معنادارتر می‌شود.» پروفسور گروتر نتایج را بسیار ارزشمند می‌داند زیرا بینشی را در مورد بازار آینده پلاستیک‌های پایدار ارائه می‌دهد. انتقال پلاستیک فقط یک انتقال فناوری نیست. درک بهتر محرک‌های خرید مصرف‌کنندگان بسیار مهم است، به‌ویژه در مراحل اولیه که جایگزین‌های پایدار هنوز نسبتاً گران هستند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *