نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 2:19 ب.ظ

کامپیوتر کوانتومی دانشگاه فناوری چالمرز در دسترس صنعت قرار می گیرد

23 ژانویه 2023-اعتبار: آنا-لنا لوندکویست

یک کامپیوتر کوانتومی پیشرفته که در دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد ساخته شده است، به لطف بودجه قابل توجه برای محققان و شرکت‌های این کشور قابل دسترسی خواهد بود.

بودجه اضافی که توسط بنیاد کنات و آلیس والنبرگ تامین می شود، کارشناسان Chalmers را قادر می سازد تا نسخه ای از کامپیوتر کوانتومی دانشگاه را تولید کنند و آن را در دسترس صنعت در سوئد قرار دهند. علاوه بر تولید این فناوری، بودجه 102 میلیون کرون به پیشگامی «میز کمک کوانتومی» کمک می‌کند که به شرکت‌ها و محققان اجازه می‌دهد تا مشکلات را با استفاده از فناوری کوانتومی حل کنند.

دسترسی به کامپیوتر کوانتومی صنعت سوئد را متحول خواهد کرد

از سال 2018، دانشگاه فناوری چالمرز – تحت ابتکار مرکز فناوری کوانتومی والنبرگ (WACQT) – پروژه ای در مقیاس بزرگ برای طراحی و ساخت یک کامپیوتر کوانتومی در سوئد انجام داده است.

این تلاش موفقیت آمیز بوده است و یک کامپیوتر کوانتومی پیشرفته تولید کرده است که دارای 25 بیت کوانتومی است – که به عنوان کیوبیت شناخته می شود. هدف این پروژه دستیابی به 100 کیوبیت تا سال 2029 است. با این حال، حتی ظرفیت فعلی 25 کیوبیت می تواند به طور موثر الگوریتم های پیچیده را پردازش کند .مشکل اصلی این فناوری این است که به ندرت در دسترس است زیرا محققان دائماً برای بهینه سازی آن تلاش می کنند.

پر دلسینگ، پروفسور چالمرز و مدیر WACQT، توضیح داد: «بنابراین می‌خواهیم نسخه‌ای از رایانه کوانتومی خود بسازیم و آن را به عنوان بستر آزمایشی برای شرکت‌ها و محققان برای اجرای الگوریتم‌ها در دسترس قرار دهیم. هدف آن بالا بردن سطح شایستگی سوئد در فناوری کوانتومی و کاهش آستانه استفاده از کامپیوترهای کوانتومی است.

بودجه چگونه دسترسی را افزایش می دهد؟

علاوه بر توسعه یک نسخه از رایانه کوانتومی، بودجه به نوآوری یک بستر آزمایشی با یک تابع پشتیبانی – میز کمک کوانتومی – برای راهنمایی کاربران و عیب‌یابی مشکلات به الگوریتم‌های کوانتومی قابل اجرا کمک می‌کند. این بستر آزمایشی همچنین تجهیزات آزمایشی را در اختیار شرکت‌های توسعه‌دهنده اجزای فناوری کوانتومی قرار می‌دهد.

دلسینگ اضافه کرد: ایده این است که کاربران نباید به دانش قبلی زیادی نیاز داشته باشند. برای یک شرکت کافی است که مشکلی داشته باشد که آنها شنیده اند ممکن است توسط یک کامپیوتر کوانتومی حل شود. میز کمک کوانتومی از آنجا به آنها کمک خواهد کرد.”

این بستر آزمایشی تجهیزات خود را برای آزمایش قطعات و میز کمک کوانتومی در سال 2024 باز می کند و رایانه کوانتومی برای اجرای الگوریتم ها در سال 2025 باز می شود. قرار است کیوبیت های رایانه کوانتومی ظرف چند سال پس از افتتاح از 25 به 40 افزایش یابد.

این فناوری نسبت به کامپیوترهای کوانتومی قبلی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

در دسترس قرار دادن رایانه های کوانتومی به صورت تجاری پدیده جدیدی نیست و شرکت های مختلف آنها را از طریق ابر در دسترس قرار می دهند. با این حال، تخت تست WACQT برای کاربران سوئدی هزینه بسیار کمتری خواهد داشت.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *