نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 7:24 ب.ظ

فناوری  جدید مشاهده انسان و اجسام متحرک ورای دیوار ها

توماس ولاسکوئز -19 ژانویه 2023، رندر سه بعدی آبی ایکس شفاف تخت -فناوری WiFi برای دیدن از طریق دیوارها-Sauliakas/iStock

محققان سال‌هاست که روی روش‌هایی کار می‌کنند تا افراد را بدون استفاده از دوربین یا سخت‌افزار گران قیمت LiDAR مشاهده کنند. در سال 2013، تیمی از محققان MIT راهی برای استفاده از سیگنال های تلفن همراه برای دیدن آنسوی دیوارها پیدا کردند. در سال 2018، تیم دیگری از MIT از Wi-Fi برای شناسایی افراد در اتاق دیگر و ترجمه حرکات آنها به شکل چوب استفاده کرد. اکنون، محققان دانشگاه کارنگی ملون و دانشگاه واترلو در حال ارتقای توانایی ما برای دیدن از طریق فرای دیوارها با استفاده از Wi-Fi هستند.

محققان دانشگاه کارنگی ملون روش جدیدی را برای تشخیص اشکال و حرکات سه بعدی بدن انسان در یک اتاق و تنها با استفاده از روترهای Wi-Fi توسعه داده اند. این تیم از DensePose، سیستمی برای نقشه برداری از تمام پیکسل های سطح بدن انسان در یک عکس استفاده کرد که توسط محققان لندنی و تیم هوش مصنوعی فیس بوک توسعه داده شد. اساساً این روشی است برای گرفتن مجموعه ای از مختصات برای هر مفصل مانند بازو، سر، نیم تنه و غیره، که به عنوان یک نقطه کلیدی شناخته می شود که می تواند وضعیت یک فرد را توصیف کند. سپس یک شبکه عصبی عمیق ایجاد کردند که فاز و دامنه سیگنال‌های Wi-Fi ارسال و دریافت شده توسط روترها را برای مختصات بدن انسان ترسیم می‌کند.

این فناوری با ارسال یک سیگنال وای فای کم مصرف از طریق دیوار کار می کند که در اطراف اتاق منعکس می شود. تمام اشیاء موجود در اتاق را شناسایی می‌کند، اشیاء ساکن را خنثی می‌کند و هنگامی که سیگنال به عقب برمی‌گردد، از انعکاس اجسام متحرک برای تولید یک تصویر رادار مانند استفاده می‌کند. این می تواند از طریق دیوارهای خشک استاندارد، نرده های چوبی و حتی دیوارهای بتنی کار کند، اگرچه محدوده و دقت آن به نوع دیوار بستگی دارد.

محققان Carnegie Mellon بر این باورند که سیگنال‌های Wi-Fi می‌توانند به عنوان جایگزینی فراگیر برای دوربین‌های معمولی RGB در هنگام «حس کردن» افراد در یک اتاق عمل کنند. آنها نوشتند که استفاده از Wi-Fi بر موانعی مانند نور ضعیف و انسدادی که لنزهای دوربین معمولی با آن روبرو هستند غلبه می کند. آنها همچنین استدلال می کنند که این فناوری باعث بهبود حقوق حریم خصوصی می شود زیرا به دوربین ها متکی نیست و تجهیزات مورد نیاز را می توان با قیمت مناسب خریداری کرد. اکثر خانواده‌ها در کشورهای توسعه‌یافته در حال حاضر Wi-Fi در خانه دارند و این فناوری ممکن است برای نظارت بر سلامت افراد مسن یا شناسایی رفتارهای مشکوک در خانه استفاده شود.

محققان دانشگاه واترلو دستگاهی به نام Wi-Peep با پهپاد ساخته اند که می تواند با استفاده از شبکه های Wi-Fi دیوارها را ببیند. این دستگاه می تواند نزدیک یک ساختمان پرواز کند و از شبکه وای فای ساکنان برای شناسایی و مکان یابی دستگاه های دارای Wi-Fi در داخل ساختمان استفاده کند. حتی اگر شبکه ای با رمز عبور محافظت شود، دستگاه های هوشمند به طور خودکار به تلاش های تماس از هر دستگاهی در محدوده پاسخ می دهند. Wi-Peep در حین پرواز چندین پیام را به یک دستگاه ارسال می کند و سپس زمان پاسخگویی هر کدام را اندازه گیری می کند و به آن امکان می دهد مکان دستگاه را در یک متر شناسایی کند.

چرا Wi-Peep قابل توجه است

چیزی که Wi-Peep را به ویژه قابل توجه می کند، دسترسی و سهولت حمل و نقل آن است. این تیم این دستگاه را با استفاده از یک پهپاد خریداری شده در فروشگاه و سخت افزار 20 دلاری که به راحتی خریداری می شود ساخته اند. این بدان معناست که هر کسی با تخصص مناسب می تواند به راحتی یک دستگاه مشابه ایجاد کند.

کاربردهای بالقوه این فناوری بسیار گسترده است، از هجوم نیروهای مجری قانون به ساختمان گرفته تا آتش نشانانی که به دنبال افرادی در ساختمان در حال سوختن هستند تا عملیات جستجو و نجات. با این حال، پیامدهای حفظ حریم خصوصی نیز قابل توجه است، و مهم است که در صورت استفاده از فناوری برای اهداف شوم تر، پیامدهای بالقوه را در نظر بگیریم.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *