نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 7:54 ق.ظ

هدف از تشکیل سرا های نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط با بازار است .

20-10-1401

قائم مقام معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف از تشکیل سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط آن‌ها با بازار است. 

کد خبر : ۸۲۵۲۴۴

وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پژوهش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا گفت: مهم‌ترین اقدام معاونت تحقیقات راه اندازی زیر ساخت جدید تحت عنوان سرای نوآوری است. 

وی افزود: مهم‌ترین تفاوت سرای نوآوری با وضعیت موجود مانند مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری این است که به سرای نوآوری احتیاج داشتیم و مهم‌ترین نقدمان به شرایط کشور این بود که آن‌ها نهاد‌های عرضه محور هستند و تیم‌های دانشجویی و اعضای هیئت علمی روی محصولات و شرکت‌ها و موضوعاتی کار می‌کنند که هیچ اقتصادی برایشان وجود ندارد. 

** شرکت‌های دانش بنیان بدون حمایت دولت حرفی برای گفتن ندارند

ضرغامی تصریح کرد: اگر حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش بنیان برداشته شود دیگر آن‌ها حرفی برای گفتن نخواهند داشت و همانند محصول اولیه می‌شوند که فروش ندارند. 

وی با بیان اینکه طبق فرمایشات و نگاه ۱۰ سال گذشته مقام معظم رهبری باید چرخه ایده تا ثروت ایجاد شود، تاکید کرد: چرخه ایده تا محصول اولیه پیشرفت کرده، اما از آنجا به بعد دیگر قطع شده و تولید محصولات دانش بنیان منجر به رشد اقتصاد نشده است و مردم پول خود را در شرایط اقتصادی موجود کشور در محصولات دانش بنیان سرمایه گذاری نمی‌کنند، بلکه به خرید ماشین، ملک، طلا و … اقدام می‌کنند؛ چرا که ارزش افزوده را موارد مذکور تولید می‌کنند و دیگر شرکت‌های دانش بنیان به چشم نمی‌آیند. 

قائم مقام معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: طبق آسیب شناسی‌های اولیه در سرای نوآوری به این نتیجه رسیدیم که سرا‌های نوآوری را باید با همکاری و مشارکت جدی صنایع و اقتصاد محلی با توجه به شبکه اقتصادی مویگری دانشگاه آزاد سلامی در سراسر کشور ایجاد کنیم.

** تقاضا محور شدن سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی

ضرغامی تاکید کرد: بخشی از سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی پس از ایجاد به صورت تقاضا محور فعالیت می‌کنند و شاید در حال حاضر در دانشگاه دولتی مرکز رشد و پارکی تحت عنوان گیاهان زینتی نداشته باشیم که باید نهادی روی آن متمرکز شود و کشور هلند درآمد‌های زیادی از گل و گیاه دارد.

وی افزود: سرای نوآوری گل‌های زینتی را در گرگان ایجاد کردیم و شهرک گلخانه فرهیختگان بستری برای پیاده سازی ایده‌های مختلف شد و بیشتر کسب و کار‌های وابسته به گل در آنجا توسعه یافته است و سالانه ۳ تا ۴ میلیارد تومان فروش گل داریم و مولفه اقتصاد محلی باعث شد که دانشگاه آزاد اسلامی در آن ورود کند و در قالب سرا‌های نوآوری گیاهان زینتی این بخش را توسعه دهد. 

قائم مقام معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: واردات زیادی در حوزه بذر داشتیم که اکثرا دستکاری شده بودند و نهایتا امکان کاشت آن‌ها تا یک سال وجود نداشت، در این زمینه اگر قطع وابستگی در کشور نداشته باشیم هر بلایی بر سرمان می‌آید و دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه پس از ورود به راحتی سهم مناسبی از بازار گرفته است. 

هدف از تشکیل سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط با بازار است

** هدف از ایجاد سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد ارتباط با بازار است

ضرغامی اضافه کرد: کلیت سرا‌های نوآوری این است که با بازار ارتباط تنگاتنگ داشته باشند و نقش موثری در اقتصاد محلی ایجاد کند به همین علت تمام سرا‌های ما دارای موضوعات مناسب و کار محوری هستند. 

** پرورش استعداد‌ها در مکان نامناسب نتیجه‌ای جز شکست ندارد

قائم مقام معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: از آنجایی که حوزه کفش چرم در تبریز نتیجه خوبی دارد؛ بنابراین در این زمینه سرمایه گذاری کردیم و برای تولید هر محصولی اقتصاد آن منطقه باید گیرا باشد، در غیر اینصورت تولید محصولات به احتمال زیاد با شکست مواجه می‌شود. 

ضرغامی با اشاره به ارائه رشته‌ها در نقاط مختلف کشور تاکید کرد: رشته ارائه دادن و خارج کردن فارغ التحصیلان از دانشگاه شبیه آماده کردن افراد برای ورود به بازار کار است؛ بنابراین در شهری مانند قم اگر مهندسی دریا تدریس شود فارغ التحصیلان برای اشتغال باید به جنوب کشور بروند و به همین علت پرورش این افراد باید در محل‌های مناسب صورت بگیرد تا بتوانیم نتیجه خوبی را شاهد باشیم. 

وی اضافه کرد: با این حال برخی سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با موفقیت همراه هستند و برخی به علت نبود منابع مالی مناسب و زیرساخت‌ها هنوز تکامل نیافته اند. به علت افزایش فعالیت استادان و دانشجویان در شرکت‌های دانش بنیان و دریافت مقاله و تحقیق از سوی دانشجویان دانشگاه باید کارآفرین شود و متناسب با این موضوع بخش نامه‌هایی را به هیئت علمی‌ها و دانشجویان فعال در حوزه فناوری ابلاغ کرده ایم. 

قائم مقام معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اعضای هیئت علمی که در واحد‌های فناور حضور دارند و صاحب شرکت هستند را معادل با تدریسشان لحاظ کرده ایم. در حال حاضر اعضای هیئت علمی را تایید می‌کنیم و تشویق‌هایی را به آن‌ها اختصاص می‌دهیم، اما از آنجایی که تفکر سنتی در دانشگاه وجود دارد و باید ساعت‌های آموزشی شمرده شوند؛ بنابراین مقاومت سیستمی وجود دارد، اما در برخی واحد‌ها این موارد اجرایی می‌شود و در بعضی دیگر شاهد آن نیستیم. 

** با استفاده از روش‌های مناسب باید از آموزش‌های سنتی فاصله بگیریم

ضرغامی ادامه داد: در انتصابات اخیر این موضوع لحاظ شده تا کسی به عنوان رئیس استان منصوب شود که شناخت کافی نسبت به حوزه‌های کارآفرینی، کسب و کار‌های جدید و دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی داشته باشد که در حال شکل گیری است، هر چند که می‌توانست با سرعت بیشتری ایجاد شود و باید روشی را برای آموزش به استادان و دانشجویان بکار بگیریم تا از روش‌های سنتی فاصله بگیریم. 

قائم مقام معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در گذشته اعضای هیئت علمی باید تنها وقت خود را به تدریس اختصاص می‌دادند، تاکید کرد: در حال حاضر اعضای هیئت علمی باید کسب و کار مناسب هم داشته باشند، اما در گذشته اگر چنین موضوعی اتفاق می‌افتاد استاد از دانشگاه اخراج می‌شد. 

هدف از تشکیل سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط با بازار است

** فعالیت دانشجویان در دانش بنیان‌ها باید امتیازی برای استعداد درخشانی آن‌ها به شمار آید

ضرغامی تاکید کرد: در گذشته دانشجوی استعداد درخشان کسی بود که معدل بالای ۱۷ داشت و مقاله ارائه می‌داد، اما در حال حاضر فعالیت دانشجویان در شرکت‌های دانش بنیان امتیاز جداگانه‌ای در حوزه استعداد درخشان به حساب می‌آید. 

وی درباره برنامه شتابدهی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: کتاب برنامه شتابدهی سرا‌های نوآوری دارای سرفصل‌های متفاوتی است که به تازگی راه اندازی شده است تا فعالان و مدیران در سرا‌های نوآوری موضوع محوری و نیاز محوری را مورد توجه قرار دهند و بر اساس آن بازار سازی را ایجاد کنند و در حال تلاش برای افزایش سرا‌های نوآوری هستیم و به دنبال کالا‌های پیچیده نیستیم، بلکه باید مسائل جامعه رفع شوند تا درآمدی را برای دانشگاه شاهد باشیم.

قائم مقام معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کرده اند باید رویکردمان را در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس همین شعار پیش ببریم و بهبود‌هایی را ایجاد کنیم تا دانش بنیان را در اقتصاد مردم رقم بزنیم نه اینکه کالای پیشرفته را با پیچیده‌های فنی تولید کنیم که بازار خاصی را نتوان برای آن ارزش قائل شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *