نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 2:14 ب.ظ

فعالیت سراهای نوآوری شکل دانشگاه را به مهارت‌محور تغییر می‌دهد

فعالیت‌های سراهای نوآوری یک کارمدل کارآمد و تازه‌ای است و به‌نوعی نفس تازه‌ای را به دانشگاه‌ها دمیده است.

۲۰-۱-۱۴۰۱- فرهیختگان – علی احمدزاده، رئیس سرای‌نوآوری نفت، گاز و پتروشیمی درخصوص فعالیت‌های این سرای‌نوآوری اظهار کرد: «این سرا یکی از مراکز بسیار مهم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و انرژی به حساب می‌آید. هدف از تشکیل این سرای نوآوری به دلایلی ازجمله نیازمندی تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی و ازسوی دیگر پاسخ به وابستگی‌های تجهیزاتی و تاسیساتی این صنعت بود که به خارج از کشور وجود دارد. چون تحریم‌ها و ناملایمات بین‌المللی که علیه کشور وجود داشت و تاکنون نیز ادامه دارد، باعث شد این سرای‌نوآوری فعالیت خود را با هدف پوشش‌دهی به نیاز شرکت‌ها و شناسایی متخصصان و خبرگان فعال صنعتی و ارتباط‌دهی بین مراکز علمی و دانشگاهی با این صنایع آغاز کند. ‌همچنین دستاوردهای ساخت و تولید داخلی را درکنار فعالیت‌های درست و خوب این صنعت به منصه‌ظهور برساند و این اقدامات نوآورانه و خلاقانه را آشکار و مدیریت کند و تولیدات صنعتی درون‌فنسی را به بیرون از مناطق عملیاتی هدایت و ساماندهی کند و کمک کند تا نوآوری‌های صورت‌گرفته در بخش کارگاهی و تجهیزات عملیاتی و قطعات پالایشگاهی که ساخته می‌شود به‌عنوان محصولات بومی‌سازی شده و ایرانی، تجاری‌سازی شوند.»
او در ادامه افزود: «با اهدافی که بیان شد، سرای‌نوآوری نفت، گاز و پتروشیمی شکل گرفت و به‌نوعی برای مدیریت واحد در تاسیسات و پاسخگویی در صنعت فعالیت و کار خود را آغاز کرد. پس از آن در بهمن‌ماه سال1399 توانستیم مجوز فعالیت را نیز کسب کرده و در این مدت بیشترین فعالیت کار ما در زمینه شناخت محیطی، شناسایی شرکت‌هایی که تولیدکننده قطعات و تجهیزات ساخت داخل در این حوزه هستند، بوده است. پس از آن به شناسایی نیازمندی‌های شرکت‌های تولیدی فعال در حوزه نفت و انرژی، برای یک دوره 10ساله پرداختیم. در مرحله سوم متخصصان و کارگاه‌ها و مراکز بی‌نام‌ونشان در این حوزه را که در گوشه و کنار این کشور به فعالیت تولید قطعات مشغول هستند شناسایی کرده تا بتوانیم یک تقسیم کار هوشمندانه، درست و منسجم انجام دهیم.»
رئیس سرای‌نوآوری نفت، گاز و پتروشیمی درخصوص فضای فیزیکی و مکان این سرای‌نوآوری گفت: «به‌دلیل آنکه بتوانیم از ظرفیت صنعت نفت استفاده درستی را داشته باشیم در بیرون از دانشگاه فعالیت خود را آغاز کردیم. این استقلال نه به‌منزله جدایی از دانشگاه بود بلکه تنها برای حضور آشکار درکنار صنعت و در فضای فیزیکی حوزه عملیات بود تا بار مالی جدیدی هم برای دانشگاه نداشته باشیم. در ابتدا سرای‌نوآوری را در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مستقر کردیم. فضای فیزیکی که دراختیار داریم چیزی حدود 200مترمربع است که این فضا را با حوزه مدیریت استانداردها، کیفیت و بازرسی فنی منطقه ویژه به‌صورت اشتراکی دراختیار داریم.»
احمدزاده درخصوص فعالیت‌های دانشگاه‌ها و نقش آنها در اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: «فعالیت‌های سراهای نوآوری یک کارمدل کارآمد و تازه‌ای است و به‌نوعی نفس تازه‌ای را به دانشگاه‌ها دمیده است. این تازگی به‌نوعی تحول آینده‌ساز در رفتار دانشگاه‌ها و حوزه‌های فناوری و نوآوری مشهود است و شکل دانشگاه را به‌سمت دانشگاه‌های مهارت‌محور تغییر می‌دهد. برای هم‌راستایی دانشگاه و دانشگاهیان با این الگوی رفتاری جدید نیاز به زمان است. باید این فرصت به دانشگاه‌ها برای سازگاری با این رویه جدید داده شود. برای آینده دانشگاه‌ها من آینده بسیار خوبی را تصور می‌کنم و به آن خوش‌بین هستم. امید است دانشجویان جدیدی هم که وارد عرصه دانشگاه می‌شوند به لطف خدا قبل از فارغ‌التحصیلی خود بتوانند از فرصت‌هایی که این سراها دارند استفاده کنند و مهارت‌پیشگی را درکنار علم‌آموزی تجربه و موفقیت‌های لازم را کسب کنند. ازسوی دیگر دانشگاه هم بتواند با رویکرد جدید ارتباط عمیق‌تری را با صنعت برقرار کند. شاید تنها راه ایجاد رابطه معنی‌دار و هوشمند دانشگاه‌ها با صنعت را بتوان همین سراهای نوآوری و فناوری دانست.»
او درخصوص سرمایه‌آفرینی و کمک‌های اقتصادی سرای‌نوآوری نفت، گاز و پتروشیمی به دانشگاه گفت: «ما فعالیت خود را با شناخت فرصت‌ها آغاز کردیم و در یک‌سال ابتدای فعالیت خود تنها به شناخت بهتر فرصت‌ها در این حوزه پرداختیم. برای هرگونه فعالیتی نیازمند به شناخت اولیه هستیم پس از آن برنامه‌ریزی اهمیت دارد و سپس دوره اجرای برنامه‌ها پیش می‌آید. بعد از طی‌کردن این مراحل تازه به بازنگری فعالیتی و ارزیابی خود می‌رسیم. ما درحال حاضر از مرحله شناخت عبور کرده‌ایم و به مرحله برنامه‌ریزی رسیده‌ و آنها را انجام داده‌ایم. امیدواریم در سال1401 بتوانیم به دوره شکوفایی برسیم و در این حوزه عملکرد بسیار خوبی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از خود به نمایش بگذاریم.»
رئیس سرای‌نوآوری نفت، گاز و پتروشیمی درادامه افزود: «امسال در نظر داریم یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌های خود را با اجرای یک جشنواره اختصاصی در حوزه تولید، صادرات، انتقال و پخش فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به معرفی دانش‌بنیان‌ها و محصولات فکری و نوآورانه شکل دهیم. به‌نوعی جشنواره‌ای تخصصی در این حوزه با رویکرد هم‌افزایی و توسعه شبکه علمی، صنعتی و مهارت‌محوری را برپا کنیم. شرکت‌هایی که با ما برای برگزاری این جشنواره وعده همکاری داده‌اند از شرکت‌های سرآمد و فاخری در اقصی‌نقاط کشور و فعال این حوزه هستند. توانستیم این شرکت‌ها را به‌سمت پایتخت انرژی کشور در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس متمایل کنیم. این شرکت‌ها نیز از این اقدام استقبال کرده‌اند. همچنین در ماموریت جدیدی که برای خودمان ترسیم کرده‌ایم؛ برگزاری کارگاه‌های آموزشی متناسب با جایگاه و موقعیت منطقه در حوزه انرژی است که در 6ماهه نخست سال جاری به لطف خدا شاهد اجرای آن باشیم.»
احمدزاده درخصوص تاثیر شعار تولید، اشتغالزا و دانش‌بنیان بر سراهای نوآوری، اظهار کرد: «از نگاه تخصصی و هوشمندگرایی بهترین زمان برای رونمایی تولیدات علمی کشور، پاسخ به باورهای ایرانی و تبلور اندوخته‌های میهنی بود. تولید الزاما به‌معنای تولید یک محصول نیست بلکه تولید یک ایده، نرم‌افزار، فکرافزار یا پدیده را نیز شامل می‌شود. همچنین سامان‌دهی شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌هایی که تاکنون پذیرش شده‌اند؛ اما هنوز فرصت رونمایی نداشته‌اند یا حتی کسب‌وکارهای جدیدی که مبتنی‌بر دانش‌های نوین حوزه فناوری و دیجیتال بوده‌اند، می‌توانند از این فرصت به‌خوبی استفاده کنند. امسال می‌تواند یک‌ سال بسیار متفاوت و اثرگذار برای دانشگاه‌ها و مراکز فناوری باشد.» 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *