نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 7:34 ب.ظ

تمیز کردن آب آلوده با شیف های کتان

Cleaning contaminated water with flax shives

5 ژانویه 2023 -توسط مت اولسون، منبع نور کانادایی-چکیده گرافیکی اعتبار: تحقیقات و طراحی مهندسی شیمی

با استفاده از منبع نور کانادایی (CLS)، تیمی از محققان دانشگاه ساسکاچوان (USask) دریافتند که یک محصول جانبی رایج کشاورزی می تواند فاضلاب آلوده به آنتی بیوتیک ها و سایر مواد شیمیایی دارویی را تصفیه کند.

دکتر کاترین نیو، استاد مهندسی شیمی در دپارتمان مهندسی شیمی و بیولوژیکی USask، گفت که علاقه قابل توجهی برای یافتن راه های مقرون به صرفه تر برای حذف آلاینده ها از منابع آب وجود دارد.

در این مطالعه، نیو و همکارانش نشان دادند که لکه های کتان که با حرارت و بخار فراوری شده اند، داروی کاربامازپین را از فاضلاب جذب می کنند. شیف های کتان موادی هستند که پس از استخراج فیبر از ساقه های کتان باقی می مانند. یافته های این تیم در مجله Chemical Engineering Research and Design منتشر شده است.

او گفت: “ما دیدیم که محصولات جانبی کشاورزی زیادی تولید شده است که به طور موثر مورد استفاده قرار نمی گیرند.” ما می‌خواستیم کاربرد جدید این مواد برای تصفیه آب را بررسی کنیم.»

نیو امیدوار است که با ایجاد جاذب هایی که ارزان و به راحتی قابل دسترسی هستند، بتوانند توجه کسب و کارهایی را که به دنبال راه های کارآمدتر برای تصفیه فاضلاب هستند، جلب کنند.

او گفت: «این پروژه نتایجی را به‌دست آورده است که نشان می‌دهد چنین روش‌هایی برای کاربردهای صنعتی آینده پتانسیل دارند. ما هنوز در حال بهینه‌سازی فرآیند توسعه جاذب‌ها هستیم.»

تیم نیو از تجزیه و تحلیل طیف‌سنجی در CLS برای بررسی – در سطح زیراتمی – استفاده کرد که چگونه و چرا کاربامازپین به سطح شیف های کتان متصل می‌شود.

نیو گفت: درک اینکه چه چیزی باعث این جذب می شود بسیار مهم است. “بدون CLS، ما شواهد جزئی به دست می آوریم. با استفاده از طیف سنجی ساختار ظریف جذب اشعه ایکس لبه نزدیک، اطلاعاتی را برای تایید تخمین های خود به دست می آوریم.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *