سازماندهی و پیشبرد امور نوآوری دارای مولفه ها و ابعاد گوناگونی است و در این را ابزار هایی نیز ابداع و بکار گرفته می شوند . باید این را در نظر داشت که در یک سطح عمومی، نوآوری یک فرآیند اصلی کسب و کار است . یکی از این ابزار های مدیریتی نقشه برداری از فرایند نوآوری است .
برخی سازمانهای پیشرو در این راستا راه هایی را برای ایجاد این نقشه ارائه می کند که دارای گامهایی است که می توان در یک رویکرد طبقه بندی عمومی به موارد زیر اشاره نمود :
- جستجو و شناسایی محیط (داخلی و خارجی) و پردازش سیگنال های مرتبط در مورد، تهدیدها و فرصت های تغییر.
- انتخاب – تصمیم گیری (بر اساس یک دیدگاه استراتژیک در مورد اینکه چگونه یک سازمان یا موسسه می تواند به بهترین شکل ممکن وجود داشته باشد.
- پیاده سازی – تبدیل پتانسیل موجود در ایده های موجود به چیزی جدید و راه اندازی آن در بازار داخلی یا خارجی.
- در این مسیر به دست آوردن منابع دانش برای فعال کردن نوآوری بسیار مهم است . برای مثال توسط
- ایجاد چیزی جدید از طریق تحقیق و توسعه، تحقیقات بازار، و غیره، به دست آوردن دانش از جاهای دیگر از طریق انتقال فناوری، اتحاد استراتژیک و غیره.
- باید این نکته اصلی را در نظر داشت که اجرای پروژه نوآوری در شرایط عدم قطعیت نیاز به گسترش دامنه دانش و کنترلهای مفید دارد. نقش دانش کمک میکند که این امر واقعی تر و با کفایت شود .
- راه اندازی سیستم مدیریت استاندارد نوآوری و اجرای صحیح آن
شرکت ها فرصت یادگیری از نوآوری را دارند و در این چرخه پیشرفت می کنند تا بتوانند پایگاه دانش خود را بسازند و بتوانند روش های مدیریت فرآیند را بهبود بخشد.