نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 10:40 ق.ظ

تسهیلات صندوق نوآوری به برگزیدگان دومین جشنواره طراحی صنعتی ایران

5-10-1401

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از اعطای تسهیلات به برگزیدگان دومین جشنواره طراحی صنعتی ایران خبر داد و گفت: صندوق نوآوری به رتبه‌های اول تا سوم دانش بنیان 5 حوزه این جشنواره، به ترتیب یک میلیارد تومان، 750 میلیون تومان و 500 میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سیاوش ملکی‌فر در آیین اختتامیه دومین جشنواره طراحی صنعتی ایران با اشاره به اهمیت نوآوری در صنایع امروز گفت: با ارائه محصولات جدید همراه با طراحی‌ها و نوآوری‌های بالا در اینتل، IBM که صدرنشین شرکت‌های حوزه IT بود رو به افول رفت؛ در این میان سایر تولیدکنندگان متوجه شدند اگر تا به حال نوآوری در تولید امری اختیاری بوده، از این به بعد اجباری و واجب است، چرا که تا پیش از این با نوآوری می‌توانستند محصول بیشتری به فروش برسانند ولی از این به بعد با نوآوری دیگران، آن‌ها هم مجبور به نوآوری هستند. 
ملکی‌فر در ادامه با بیان اینکه داستان نوآوری و طراحی نو، مانند همان قصه تکامل در طبیعت است، اظهار امیدواری کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بتوانند در عرصه طراحی صنعتی با موفقیت بیشتر عمل کنند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه نقش نهادهای حامی شرکت‌های دانش بنیان نیز در عرصه طراحی صنعتی مهم و موثر است، گفت: در همین راستا ما طی سال‌های گذشته در صندوق نوآوری و شکوفایی از ثبت طرح‌های صنعتی چه در داخل و چه در خارج از کشور حمایت‌های بلاعوض را از شرکت‌های دانش بنیان به عمل آورده‌ایم.
وی با یادآوری این مسئله که در راستای ترویج طراحی صنعتی، مرکز طراحی صنعتی طرح جایزه طراحی صنعتی را در سال 1400 اجرا کرد، گفت: پس از اجرای موفق این برنامه که فقط به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ایران ساخت محدود می‌شد، تصمیم به طراحی جشنواره بزرگ طراحی صنعتی در سال 1401 گرفته شد، لذا دومین جشنواره پذیرای طرح‌های مختلف در 5 حوزه شد و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به رتبه‌های اول تا سوم دانش بنیان هر 5 حوزه به ترتیب یک میلیارد تومان، 750 میلیون تومان و 500 میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌کند. 
در ادامه این مراسم نیز دکتر رضا اسدی‌فرد، رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز با اشاره به ضرورت توجه به طراحی در تولید محصولات دانش‌بنیان، گفت: شاید بتوان آغاز جریان طراحی صنعتی برای تولید محصولات دانش‌بنیان در کشور را به ۲۰ سال پیش مرتبط دانست که برای نخستین دوره، محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی تولید شده در کشور به بازار جهانی عرضه شد و مهم‌ترین خلایی که همانجا متوجه شدیم، عدم طراحی خوب و مقبول محصولات بود. 
وی افزود: شرکت‌های فناور ایرانی در این نمایشگاه‌ها در رقابت با مجموعه‌های خارجی نیاز به طراحی صنعتی محصولات خود داشتند و در این زمینه در مقایسه با محصولات مشابه خارجی کمبودهای جدی احساس می‌کردند.
به گفته اسدی‌فرد، طراحی صنعتی تنها در زمینه زیبایی شناختی اهمیت ندارد بلکه جنبه‌های کاربردی آن نیز بسیار مهم و قابل توجه است به ویژه در طراحی محصولات دارای پیچیدگی‌های فنی که این طراحان نقش اثرگذاری در معرفی و فروش این محصولات ایفا می‌کنند.
رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: در واقع امروز طراحان صنعتی به بازوان مهم و جدی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل شده‌اند چون بیش از ۷۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان محصولی تولید می‌کنند که توجه به طراحی صنعتی در آن‌ها بسیار مهم است.


در پایان این مراسم نیز اسامی برندگان هر حوزه اعلام و جوایز، لوح و تندیس‌های برگزیدگان به آن‌ها اهدا شد:
1-    حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی:
رتبه اول: سانتریفیوژ یخچال دار ظرفیت بالا محصول شرکت اندیشه سازان سلامت پارسیان (فدکو)
رتبه دوم: دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس محصول شرکت نانومهندسی سطح ژیکان
رتبه سوم: دستگاه اسپکت حیوانات کوچک محصول شرکت توسعه صنایع تصویر برداری پرتو نگار پرشیا
2-    حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی:
رتبه اول: پرینتر سه بعدی فلزی محصول شرکت نورا لایه نگار
رتبه دوم: موقعیت یاب S10Lite محصول شرکت هیرو نگار پارس
رتبه سوم: پرینتر سه بعدی محفظه گرم دو نازل محصول شرکت آسال لیزر
3- حوزه آموزش، ورزش و سرگرمی:
رتبه اول: دستگاه بدنسازی همه کاره جیم باکس محصول شرکت ویرا بازرگانی وزنه
رتبه دوم: بازی فیجی محصول شرکت آینده رباتیک سبز آرسام
رتبه سوم: بازی کارآگاه ناحیه شرقی محصول شرکت توسعه صنعت چینش
4-    حوزه صنایع دستی و بسته بندی:
رتبه اول: سامانه تصفیه آب همراه در شرایط بحرانی محصول شرکت دانش پژوهان صنعت نانو
رتبه دوم: بسته‌بندی کوکوپیتی تخم مرغ محصول شرکت زیبا سلامت ماندگار
رتبه سوم: بسته‌بندی دارویی اسمارت مگا محصول شرکت هنام فارمد
5- حوزه طراحی داخلی فضای نوآوری و فناوری:
رتبه دوم: طراحی داخلی کارخانه هنر، طراحی و ساخت محصول شرکت فرآیند بنیان معماری
رتبه سوم: طراحی داخلی هنام فارمدمحصول شرکت هنام فارمد
رتبه سوم: طراحی داخلی ICAN  محصول شرکت ایده کاوان نوآور

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *