نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 11:36 ق.ظ

سیاست حکمرانی کارآفرین باید کل نگر باشد

31-2-1402

اولین همایش حکمرانی کارآفرین، با موضوع بنگاه کارآفرین، محور توسعه اقتصاد دانش بنیان 31 اردیبهشت با حضور مسئولین، اساتید دانشگاهی و کارآفرینان و صاحب نظران این حوزه در محل دانشگاه صنایع و معادن ایران برگزار شد.

سیاست حکمرانی کارآفرین باید کل نگر باشد

آرمان ملی آنلاین – دراین همایش که با مشارکت دانشگاه صنایع و معادن ایران و انجمن علمی کارآفرینی کسب و کارهای نوین ایران برگزار شد، سید علیرضا شجاعی سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران طی سخنانی با عنوان از بنگاه کارآفرین تا حکمرانی هوشمند کارآفرین به نقش حکمرانی هوشمند در توسعه اکوسیستم کارآفرینی پرداخت.

شجاعی ضمن تشریح اهمیت تاثیرگذاری کیفیت حکمرانی بر کارآفرینی و مشارکت بخش‌های مختلف جامعه و توسعه زیست بوم‌های کارافرینی اظهار داشت: حکمرانی خوب نیازمند رویکردی گسترده نسبت به مشارکت طیف وسیعی از گروه ها شامل دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی به صورت شفاف است.

 وی تاکید کرد: کیفیت یک حکمرانی خوب نشان دهنده توانایی دولت ها در تدوین و اجرای سیاست های تأثیرگذار در بهبود فضای کسب و کار، رشد و توسعه اقتصادی و گسترش کارآفرینی است.

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران  افزود: امروزه توسعه کشورها، به میزان فعالیت‌های کارآفرینانه وابسته است و کارآفرینی عامل مهمی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه است. چگونگی حکمرانی نیز از جمله عواملی است که بر فعالیت‌های کارآفرینانه اثر می‌گذارد و حکمرانی پایدار می‌تواند بسترساز و تسهیل‌کننده فعالیت‌های کارآفرینانه باشد.

شجاعی خاطرنشان کرد: سیاستمداران، سیاستگذاران و افراد نه تنها نگران عرضه کارآفرینان بالقوه به اقتصاد خود هستند، بلکه از رشد پایدار اقتصاد موجود نیز اطمینان دارند. این علاقه روزافزون به کارآفرینی به عنوان ابزاری برای حل مشکلات و توسعه، بر دنیای تحقیقات نیز تأثیر گذاشته است.

وی توضیح داد: حکمرانی کارآفرینی به سیستمی اطلاق می شود که در آن دولت‌ها شرایط و محیط کسب و کار را برای فعالیت‌های کارآفرینان فراهم می‌کنند. این سیستم شامل قوانین و رویه‌ها و اقداماتی است که کارآفرینان را برای تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری و توسعه ایده های نوآورانه حمایت می‌کند.

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران تاکید کرد: حکمرانی خوب برای حصول اطمینان از اینکه کارآفرینان قادر به توسعه ایده‌های نوآورانه و مدیریت مؤثر کسب و کار خود و حفاظت از منافع ذینفعان خود هستند، ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به  موضوع کارآفرینان فناوری و تامین منابع مورد نیاز برای آنان از طریق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر پرداخت.

شجاعی در خصوص نقش دولت برای تحریک اکوسیستم های کارآفرینی گفت: یکی ازچالش‌های دولت این است که سیاست هایی را توسعه دهد که اثر بخش باشد، و منجر به جلوگیری ازمداخله مستقیم در روند کارآفرینی شود.

وی افزود: حکمرانان دولت می توانند نقش مهمی در تقویت بنگاه اقتصادی و نوآوری ایفا کنند. نقش آنها هدایت ادارات و سازمان های دولتی برای تمرکز بر مشکل و توسعه سیاست های موثر است. حکمرانانی که درک خوبی از چیستی اکوسیستم‌های کارآفرینی، نحوه شکل‌گیری و نقش و محدودیت‌های سیاست دولت داشته باشند، برای ایجاد نتایج مؤثرتر مناسب هستند.

 وی با بیان این نکته که اولین مورد از این سیاست ها تلاش برای رشد تعداد کل شرکت ها از طریق برنامه های راه اندازی کسب و کار، تامین مالی سرمایه گذاری خطرپذیر و سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه یا انتقال فناوری متمرکز است پیشنهاد کرد: این سیاست ها می‌تواند شامل انکوباتورهای تجاری یا فناوری، کمک‌های مالی، مشوق‌های مالیاتی و برنامه‌های حمایتی نیز باشد.

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران  با تاکید بر این که هیچ فرمول جادویی برای موفقیت کسب و کارهای نوآور و دانش بنیان وجود ندارد با توصیه برای سیاست دولت اظهار داشت: تدوین خط مشی مؤثر برای اکوسیستم‌های کارآفرینی مستلزم مشارکت فعال وزرای دولت است که با کارمندان ارشد دولتی که به عنوان «کارآفرینان نهادی» برای شکل دادن و توانمندسازی سیاست ها و برنامه ها عمل می کنند، کار می کنند لذا سیاستی باید توسعه یابد که کل نگر باشد و تمام اجزای اکوسیستم را در بر گیرد نه اینکه به دنبال «چیدن گیلاس» مناطق مورد علاقه خاص باشد.

وی در پایان توصیه کرد: سیاست دولت برای کارآفرینی باید تشویق به رشد در تمام بخش های صنعت از جمله شرکت های با تکنولوژی پایین، متوسط و پیشرفته باشد و با اتخاذ یک رویکردی که مسئولیت را به مقامات محلی و منطقه ای واگذار می‌کند بین سیاست کارآفرینی که ماهیتی رابطه ای دارد با سیاست کسب و کار کوچک که ماهیتی معامله ای دارد تمایز قائل شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *