در ادیان مختلف و نیز ایده آل گرایی بشری برای یک زندگی بهتر همیشه با توصیه به قدردانی و سپاسگزاری از افراد مرسوم بوده است . در صنعت و کسب و کار نظریه پردازان مدیریت و رهبری سازمانها و شرکتها اعلام داشته اند که بدین وسیله می توان همکاران را برای انجام بهتر و دقیقتر امور برانگیخت .
البته تحقیقات زیادی نیز انجام شده است و تحقیقات جدید نشان میدهد که قدردانی سطح تعهد را افزایش میدهد و در عین حال در برابر اثرات مخرب استرس محافظت میکند.افرادی که احساس میکنند توسط مدیر و یا سرپرست خود قدردانی میشوند، روابط بهتری با یکدیگر دارند که در برابر استرسهای داخلی و خارجی مقاومتر هستندو سطوح کارایی شان بالاتر است.
البته این یک امر طبیعی نیز هست که قدردانی نابجا و نیز تکرار بیش از حد مناسب آن باعث رفتار های نامناسب از سوی دیگران می شود . باید تشخیص داد که درک قدردانی از سوی طرف مقابل به چه میزان اثر بخش و کارا است و در روابط فردی و کاری تا چه حدی در برابر چالش ها و سختی ها محافظت می کند.
البته قدردانی همیشه با زبان نیست و ابزار های کوناگونی دارد.
اکثر افرادی که مورد قدر دانی قرار می گیرند از هدایا یا تقدیر نامه ها نیز بهره بالایی می برند و سالها آنها را به همراه خود دارند . موضوع ارزش قیمتی یک هدیه نیست بلکه احساسی است که در طرف مقابل ایجاد می کند .
مطالعات نشان داده است که اثرات پاداشهای مالی که با دقت و بر اساس ارزیابی درست انجام می شود و بر محور ایجاد ارزش از سوی کارکنان شکل میگیرد بر کیفیت زندگی آنان نیز اثرات مثبت بجای می گذارد .
هر سازمان و شرکتی در تناسب با امکانات خویش باید مطالعه ای از تأثیرات قدردانی ادراک شده و ابراز شده و نیز ابزار های آن را بررسی کرده و به این پرسش پاسخ دهد که آیا قدردانی درک شده به طور اثربخش عمل میکند یا خیر.