نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 10:57 ق.ظ

RobotFalcon در تعقیب گله های پرندگان در اطراف فرودگاه ها موثر است

26 اکتبر 2022 – توسط باب یرکا،

RobotFalcon (a)، نمایی از قسمت زیرین RobotFalcon در حین پرواز (b) و نمونه ای از نمای آن در طول پرواز (c). اعتبار: Journal of The Royal Society Interface

تیمی از محققان دانشگاه گرونینگن، دانشگاه توشیا، Roflight، Lemselobrink و نیروی هوایی سلطنتی هلند، رباتی به نام RobotFalcon را طراحی، ساخته و آزمایش کرده‌اند که شبیه به شاهین  است و به عنوان وسیله‌ای برای راندن فوج پرندگان  طراحی شده است. این گروه رویکرد خود را در Journal of the Royal Society Interface شرح می دهد.

پرندگان، چه به تنهایی و چه به صورت دسته جمعی، برای هواپیماهای در حال پرواز یک خطر هستند. هنگامی که هواپیما به پرنده برخورد می کند، ممکن است آسیبی به وجود بیاید – گهگاه با نتایج فاجعه باری همراه است. به عنوان مثال، هواپیمایی که در سال 2009 در رودخانه هادسون فرود آمد، نتیجه مکیده شدن پرندگان به موتور هواپیما بود که باعث از کار افتادن آنها شد. دانشمندان در حال کار بر روی روش هایی برای جلوگیری از ورود پرندگان به فضاهای پرواز بوده اند، اما تاکنون تنها با موفقیت جزئی مواجه شده اند.

در حال حاضر، از هواپیماهای بدون سرنشین برای ترساندن پرندگان استفاده می‌شود، مانند شاهین‌های آموزش‌دیده و سیستم‌هایی که صدای پرندگان در مضیقه را منفجر می‌کنند. در این تلاش جدید، محققان رویکرد جدیدی را در پیش گرفتند – آنها یک ربات پرنده با کنترل از راه دور طراحی و ساختند که شبیه به شاهین است. آنها شاهین را انتخاب کردند زیرا پرندگان دیگر را می گیرد و می کشد، بنابراین آنها سعی می کنند از آن دوری کنند.

نتیجه آنها، RobotFalcon، از فایبرگلاس و پلی پروپیلن ساخته شده است و شبیه به یک شاهین واقعی رنگ آمیزی شده است.  توسط یک موتور داخلی نیرو می گیرد که دو ملخ را در جلوی هر بال به حرکت در می آورد. محققان برای تقلید از الگوهای پرواز یک شاهین، ویژگی‌های پرواز پرندگان واقعی را مورد مطالعه قرار دادند و سپس ویژگی‌هایی را به پرنده جعلی خود اضافه کردند که به او اجازه می‌دهد به روش‌های مشابه پرواز کند.

آزمایش نشان داد که RobotFalcon قادر به تقلید از پرواز شاهین و ترساندن پرندگان است. طی آزمایشات میدانی، پرنده ربات کل دسته پرندگان را در عرض پنج دقیقه پس از ورود ترساند. در نیمی از این پروازهای بازدارنده، توانست در عرض 70 ثانیه میدان را پاکسازی کند. این تیم آزمایش های متعددی را با یک دسته از پرندگان طی سه ماه انجام دادند و هیچ امر عادی شدنی پیدا نکردند – مهم نیست که هر چند وقت یکبار آن را می دیدند از آن می ترسیدند.

https://techxplore.com/news

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *