نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 11:19 ق.ظ

یک زنبور میلیون ها بار در 30 سال گذشته خود را شبیه سازی کرد

برد برگان -23 ژوئن 2021 -نمای نزدیک از نوع دیگری از زنبور عسل. Heather Broccard-Bell / iStock

تولید مثل جنسی نزدیکترین عاملی است که بیشتر موجودات زنده به جاودانگی دارند. اما موجودی در این زمین وجود دارد که آن را یک قدم به ایده آل نزدیکتر می کند.بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است، زنبورهای کارگر از گونه‌های آفریقای جنوبی می‌توانند خود را شبیه‌سازی کنند، یکی از آنها میلیون‌ها بار به مدت 30 سال این کار را انجام داد.این، به طور دقیق، زندگی ابدی نیست. اما این بهترین چیز نزدیک به آن است. و همچنین برای یک کندوی سالم کشنده است.برای برخی زنبورها، رابطه جنسی معمولی نیز ذاتاً رفتار همخونی است.

در حالی که تولیدمثل غیرجنسی، که پارتنوژنز نیز نامیده می‌شود، در بین حشرات بسیار رایج است، اما ایجاد فرزندانی با ژن‌های یکسان با والدین چندان رایج نیست. تفاوت در این است که چگونه مواد ژنتیکی معمولاً در طی تولید مثل در یک فرآیند بیولوژیکی به نام نوترکیب مخلوط می شوند. این بدان معناست که حتی در تولید مثل غیرجنسی، که تنها به یکی از والدین نیاز است، DNA تخم‌ریزی معمولاً یکسان نیست. اما کارگران زن زنبور عسل کیپ آفریقای جنوبی (Apis mellifera capensis) قادر به شبیه‌سازی موثر خود بدون تجربه تغییراتی هستند که معمولاً در تولید مثل دیده می‌شود. بنجامین اولدروید از دانشگاه سیدنی در گزارش نیو ساینتیست گفت: این کاملاً قابل توجه است.

شبیه سازی خود برای ایجاد فرزند مزایایی دارد. اولدروید در گزارش توضیح داد که در تولیدمثل غیرجنسی معمولی، این فرآیند می‌تواند منجر به مرگ زنبورهای عسل شود، زیرا تقریباً یک سوم ژن‌های آن‌ها در نهایت همخون هستند و باعث می‌شوند لاروها قبل از بلوغ بمیرند. اما کارگران زنبور عسل منطقه کیپ راهی برای تولید مثل بدون به خطر انداختن سلامت ژنتیکی خود یافته اند. در واقع، یکی از آنها از سال 1990 صدها میلیون بار خود را دوباره شبیه سازی کرده است.

اولدروید هشدار داد، با این حال، این نوید خوبی برای رفاه کلنی زنبور عسل بزرگتر نیست. ملکه زنبور عسل معمولاً تنها زنبور عسل است که تولیدمثل می کند و به زنبورهای دیگر دستور می دهد که کار ساختن مستمر و بازیابی سلامت کلنی را انجام دهند. در این سناریو، هنگامی که زنبورهای کارگر شروع به شبیه سازی خود می کنند، که معمولاً پس از یک اختلال یا اختلال قابل توجه کندو کاهش می یابد، صلبیت سلسله مراتب زنبورها زیر سوال می رود. گاهی اوقات، کلون ها به یک ملکه تبدیل شده اند که منجر به افزایش سطح اختلال در عملکرد می شود. اولدروید توضیح داد: «در نهایت کارگران به نوعی در حالت تخم‌گذاری می‌چرخند و هیچ کاری انجام نمی‌دهند. مستعمره می میرد و [کارگران شبیه سازی] به کلنی بعدی سرایت می کنند.

زنبورهای کارگر ماده می توانند کپی کاملی از خود بسازند

با این حال، هنگامی که این کارگران راه خود را به مستعمره بعدی می‌روند، به تخم‌گذاری ادامه می‌دهند! و این نه تنها مستعمره جدید را مختل می کند. همچنین می‌تواند کنترل را در دست بگیرد و زباله‌ها را به نظم بکری که از کندوی ساعت‌دار انتظار می‌رود، درآورد. هرج و مرج واقعاً حاکم است. اولدروید در گزارش نیو ساینتیست اظهار تاسف کرد: «آنها سالانه حدود 10 درصد از کاونی آفریقای جنوبی را می کشند. “این مانند یک سرطان اجتماعی قابل انتقال است.” اولدروید و تیمش که شیفته یکپارچگی ژنتیکی قوی کلون های کارگری هستند که از دام های همخونی اجتناب می کنند، تجزیه و تحلیل مقایسه و مقایسه زنبورهای کارگر کیپ را بین ملکه های باکره و فرزندانشان انجام دادند.

این تیم دریافتند که ملکه‌های کیپ معمولاً از طریق جنسی (با یک شریک زندگی) تولید مثل می‌کنند، به این معنی که مجبور کردن آنها برای انجام این جادو به صورت غیرجنسی مستلزم چسباندن نوار چسب جراحی به حشرات است که از طریق لاک ناخن چسبانده شده است تا نوعی روش پیشگیری از بارداری حشرات را اعمال کنند. زنبورهای کارگر ماده هنوز در میان پروازهای جفت گیری با زنبورهای نر ملاقات می کردند، بنابراین آنها به هر حال تخم های خود را گذاشتند. سپس تیم تحقیقاتی یک ملکه و 25 لارو او را به اضافه 4 زنبور کارگر و 63 لارو تولید شده غیرجنسی آنها ژنوتیپ کردند. نتایج نشان داد که فرزندان ملکه به طور غیرجنسی سطوح نوترکیبی ژنتیکی را 100 برابر بیشتر از سطوح مشاهده شده در فرزندان شبیه‌سازی شده زنبورهای کارگر تولید می‌کنند. اولدروید گفت: فرزندان این دومی اساساً تولید مثل کامل مادرانشان بودند.

بسیاری از مردم می خواهند برای همیشه زندگی کنند، و بسیاری از کسانی که نمی خواهند زندگی خود را تا زمانی که از زندگی خود سیر نشده اند، رها نکنند. متأسفانه، هیچ راه روشنی برای انطباق این مهارت‌های زنبورهای کارگر برای اهداف انسانی وجود ندارد، اما همچنان نبوغ باورنکردنی تکامل را نشان می‌دهد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *