نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 9:26 ق.ظ

خشکسالی در عراق شهر خیره کننده 3400 ساله زیر رودخانه دجله را نشان می دهد

11 ژوئن 2022 -اعتبار تصویر: دانشگاه توبینگن / سازمان باستان شناسی کردستان

باستان شناسان آلمانی و کردی کلان شهر باستانی امپراتوری میتانی را کشف کردند که زمانی در زیر رودخانه دجله غوطه ور بود. این شهرک زمانی آشکار شد که سطح مخزن موصل در اوایل سال جاری به دلیل خشکسالی شدید در عراق پایین آمد.

این شهر وسیع با یک کاخ و چندین ساختمان بزرگ می‌تواند زاخیکو باشد – گمان می‌رود مرکز مهمی در امپراتوری میتانی بین سال‌های 1550-1350 قبل از میلاد بوده است.

برای جلوگیری از خشک شدن محصولات، مقادیر زیادی آب از مخزن که مهم ترین ذخیره آب عراق است، برداشته شده است.این منجر به ظهور مجدد شهری در عصر برنز شد که چندین دهه پیش بدون هیچ گونه تحقیقات باستان شناسی قبلی زیر آب رفته بود. در کمونه در منطقه کردستان کشور واقع شده است.

این رویداد پیش بینی نشده، باستان شناسان را وادار کرد تا حداقل بخش هایی از این شهر بزرگ و مهم را در اسرع وقت حفاری و مستندسازی کنند، قبل از اینکه دوباره زیر آب برود.

باستان شناس کرد دکتر حسن احمد قاسم، رئیس سازمان باستان شناسی کردستان، و باستان شناسان آلمانی پروفسور دکتر ایوانا پولجیز (دانشگاه فرایبورگ) و پروفسور دکتر پیتر پفلزنر (دانشگاه توبینگن) به طور خودجوش تصمیم گرفتند در کمون در ژانویه و فوریه، با همکاری اداره آثار باستانی و میراث در دهوک (منطقه کردستان عراق) کاوش های نجات مشترک را انجام دهند..

یک تیم برای حفاری های نجات در عرض چند روز تشکیل شد. بودجه این کار در مدت کوتاهی از بنیاد فریتز تیسن دریافت شد. آنها تحت فشار زمان بسیار زیادی قرار داشتند، زیرا مشخص نبود که چه زمانی آب در مخزن دوباره بالا می رود – و دیوارهای آشکار ساختمان های بزرگ در مجموعه قدیمی شهر ناپدید می شوند.

تیم “متحیر” شد

خوشبختانه، محققان موفق شدند تا حد زیادی از شهر نقشه برداری کنند. علاوه بر یک کاخ، چندین ساختمان بزرگ دیگر نیز کشف شد – یک استحکامات عظیم با دیوار و برج‌ها، یک بنای تاریخی، انباری چند طبقه و یک مجتمع صنعتی. این مجموعه شهری گسترده به عنوان “مرکز مهم” امپراتوری میتانی توصیف شد که بخش های زیادی از شمال بین النهرین و سوریه را تحت کنترل داشت.

پروفسور ایوانا پولجیز می گوید: “ساختمان بزرگ مجله از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا باید مقادیر زیادی کالا در آن ذخیره شده باشد، احتمالاً از سراسر منطقه آورده شده است.”

تیم تحقیقاتی با وجود اینکه دیوارها از آجرهای گلی خشک شده در آفتاب ساخته شده بودند و بیش از 40 سال زیر آب بودند، از وضعیت به خوبی حفظ شده دیوارها – که گاهی به ارتفاع چندین متر می رسید – شگفت زده شدند.

این حفاظت خوب به این دلیل است که شهر در زمین لرزه ای در حدود سال 1350 قبل از میلاد ویران شد که طی آن فروریختن قسمت های بالایی دیوارها ساختمان ها را مدفون کرد.

کشف پنج  محفظه سرامیکی که حاوی آرشیو بیش از 100 لوح به خط میخی بود، جالب توجه است. قدمت آنها به دوره آشور میانه، اندکی پس از وقوع فاجعه زلزله در شهر، مربوط می شود. برخی از لوح‌های گلی، که ممکن است حروف باشند، هنوز در پوشش های گلی خود هستند.

محققان امیدوارند این کشف اطلاعات مهمی در مورد پایان شهر دوره میتانی و آغاز حکومت آشوریان در منطقه ارائه دهد. پیتر فالزنر می‌گوید: «این نزدیک به معجزه است که لوح‌های خط میخی ساخته شده از گل پخته نشده چندین دهه زیر آب سالم ماندند.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر به سایت مهم در اثر بالا آمدن آب، ساختمان های حفاری شده به طور کامل با ورقه های پلاستیکی محکم پوشانده شدند و به عنوان بخشی از یک پروژه حفاظتی گسترده که توسط بنیاد گردا هنکل تامین شده بود، با پر کردن شن پوشیده شدند.

این کار برای محافظت از دیوارهای خاک رس پخته نشده و هر یافته دیگری که در زمان سیل در خرابه ها پنهان شده است در نظر گرفته شده است. این سایت اکنون یک بار دیگر به طور کامل غرق شده است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *