نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 3:39 ب.ظ

بدنه های توربین بادی پایدار که از چوب سازگار با محیط زیست ساخته شده اند

اندی کوربلی -14 ژوئن 2022 -نمونه اولیه برج توربین چوبی 30 متری – Modvion

روش‌های جدید برای اتصال الوار به یکدیگر، دریچه‌ای را به روی انواع پروژه‌های ساختمانی باز می‌کند که مدت‌هاست به روی چوب بسته شده‌اند – اخیراً توربین‌های بادی.یک نمونه اولیه توربین بادی چوبی 330 فوتی (100 متری) در سرزمین نوآوری های چوبی، سوئد، ساخته می شود تا ردپای کربن قابل توجه تولید توربین بادی از فولاد را کاهش دهد.

اما چگونه می‌توان سازه‌ای که با باد و گرانش گره خورده است از ماده‌ای ساخته شود که توسط انسان با ضربه  یک قمه شکسته می شود؟ پاسخ، چوب روکش چند لایه (LVL) است، یک محصول ساختمانی چوبی که با چسباندن ورقه های سه میلی متری صنوبر پوست کنده تحت فشار و حرارت شدید برای ایجاد مواد چوبی انعطاف پذیر، قوی تر از فولاد، اما سبک تر و کربن فشرده تر ساخته می شود.

این محصول ساخته شده توسط Stora Enso، یکی از قدیمی ترین شرکت های چوبی جهان، LVL در سال 2020 برای ساخت نمونه اولیه برج توربین بادی 130 فوتی (30 متری) استفاده شد. صفحات منحنی سنگین LVL ساخته شده و به محل ساخت فرستاده می شوند و سپس به هم چسبانده می شوند تا استوانه بلندی را تشکیل دهند که تیغه های چرخان روی آن سوار می شوند.

چوب می تواند انتشار CO2 را در ایجاد یک برج تا 90 درصد کاهش دهد و در عین حال دی اکسید کربنی را که درختان در طول رشد خود جذب کرده اند، ذخیره کند. چوب انتخاب شده برای تبدیل به LVL از درختان بالغی گرفته می شود که قبلاً بیشترین مقدار قابل دسترس CO2 را جذب کرده اند.

چوب مورد استفاده برای سازه‌های پیشرفته مانند برج‌های توربین بادی را می‌توان در محصولات جدید مبتنی بر چوب مورد استفاده مجدد قرار داد که با ادامه حبس کربن در الیاف خود، مزایای طولانی‌مدت اقلیمی بیشتری را به همراه دارد.

Modivon یک شرکت سوئدی است که برج می‌سازد و در مقایسه با فولاد برای ساخت توربین‌ها سه مزیت عمده را می‌بیند.

“چوب دارای استحکام ویژه بالاتری است که ساخت و ساز سبک تر را ممکن می کند. برج های فولادی مرتفع برای تحمل وزن خود به نیروی بیشتری نیاز دارند – که برج های چوبی به آن نیاز ندارند. و در نهایت، برج‌های فولادی مدولار به تعداد زیادی پیچ نیاز دارند که نیاز به بازرسی منظم دارند در حالی که برج‌های چوبی مدولار ما با چسب به هم متصل می‌شوند.

برج ها تقریباً شبیه یک توربین فولادی هستند و به دلیل استفاده از یک لایه رنگ ضد آب مانند یک تنه درخت غول پیکر نیستند. در حال حاضر، جذب کربن، زمانی که درختان به LVL تبدیل می‌شوند، مهم‌تر از کاهش انتشار است، زیرا هر گونه کاهش در انتشار گازهای گلخانه‌ای امروزی برای مدت طولانی‌تر از پیش‌بینی‌های فعلی در مورد گرم شدن یا دما در چرخه کربن جهانی احساس نمی‌شود. تغییر می کند. تنها از طریق حذف فعال گازهای گلخانه ای از چرخه ای که در حال حاضر وجود دارد است که بشر می تواند آب و هوای زمین را تغییر دهد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *