
۱۸ مه ۲۰۲۲ -توسط مارلو هود
در سطح جهانی، بیش از نیمی از خودروهای جدیدی که در سال ۲۰۲۹ از خطوط تولید خارج میشوند، باید برقی باشند تا این بخش با هدف محدود کردن گرمایش زمین در ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیشصنعتی مطابقت داشته باشد.
کارشناسان گفتند که تنها دو خودروساز از ۱۲ خودروساز برتر جهان قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ به اندازه کافی وسایل نقلیه الکتریکی بسازند تا با اهداف آب و هوایی توافق پاریس همگام شوند.
بر اساس نقشه نفوذ Influence Map ، یک سازمان غیردولتی تحقیقاتی، در سطح جهانی، بیش از نیمی از خودروهای جدیدی که در سال 2029 از خطوط تولید خارج میشوند، باید الکتریکی باشند تا این بخش با هدف کاهش دمای 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیشصنعتی مطابقت داشته باشد. که اهداف و سیاست های آب و هوایی شرکت ها را ارزیابی می کند.
در همان زمان، ۱۱ خودروساز از ۱۲ خودروساز – در حالی که به طور علنی از توافقنامه پاریس حمایت می کنند – به طور فعال با سیاست های دولت برای تسریع تغییر به سمت خودروهای الکتریکی، به ویژه موتورهای احتراق داخلی که به تدریج حذف می شوند، مخالفت کرده اند.
در این گزارش آمده است که غولهای خودروسازی ژاپنی، تویوتا، هوندا و نیسان بهویژه دور از مرز هستند و خودروهای غیرآلاینده به ترتیب تنها ۱۴، ۱۸ و ۲۲ درصد از تولید برنامهریزی شده آنها در سال ۲۰۲۹ را تشکیل میدهند.
هیوندای کره جنوبی، تولیدکننده آمریکایی فورد و رنو فرانسه – با ۲۷، ۲۸ و ۳۱ درصد از ناوگان جهانی خود که پیشبینی میشود تا هفت سال دیگر برقی شوند – فقط اندکی بیشتر در مسیر حرکت بودند.
استثنای برجسته، تسلا مستقر در ایالات متحده است، یک سازنده “بازیگر خالص” که تا به حال فقط خودروهای برقی و کامیون تولید کرده است.
بن یوریف، مدیر برنامه Influence Map می گوید: «تقریباً همه خودروسازان نمی توانند با انتقال به آلایندگی صفر همگام شوند.
“آنهایی که از همه عقب تر هستند، در مورد حمایت از سیاست آب و هوا نیز منفی ترین هستند.”
فورد، استلانتیس، فولکس واگن و بیامو به آستانه ۵۲ درصد برای سازگاری با هدف دمایی پاریس نزدیکتر شدهاند و ۳۶ تا ۴۶ درصد از ناوگان آنها در سال ۲۰۲۹ الکتریکی خواهند بود.
علاوه بر تسلا، تنها مرسدس بنز – با ۵۶ درصد – در راستای تحقق این هدف، انتقالی را پیشبینی میکند.
برای ارزیابی مسیرهای خودروساز، Influence Map به مجموعه داده های مختلف ارجاع می دهد.
محققان از سناریوی آژانس بینالمللی انرژی (IEA) برای کربنزدایی بخش حملونقل با سرعت کافی استفاده کردند تا هدف 1.5 درجه سانتیگراد را به خطر نیندازند، که به 57.5 درصد از کل خودروهای تولید شده در سال 2030 نیاز دارد تا برقی باشند.
گزارش خالص صفر آژانس بین المللی انرژی تا سال ۲۰۵۰ همچنین فرض می کند که سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق جهانی حدود ۶۰ درصد در سال ۲۰۳۰ خواهد بود.
سپس گزارش Influence Map این هدف را با پیشبینیهای تولید IHS Markit تا سال 2029 مقایسه کرد که مربوط به سهم 52 درصدی خودروهای الکتریکی در طرح IEA است.
در مجموع، پیشبینی میشود که مجموع تولید جهانی خودروهای برقی باتریدار توسط همه خودروسازان تا سال ۲۰۲۹ تنها به ۳۲ درصد برسد.این بدان معناست که صنعت خودروسازی باید تولید خودروهای بدون آلایندگی را تا ۸۰ درصد افزایش دهد تا بتواند به هدف تولید ۲۰۳۰ آژانس بین المللی انرژی دست یابد.
تاثیر سیاست دولت
بر اساس گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (IPCC)، یافته های این گزارش تأثیر حیاتی سیاست های دولت را بر سرعت گذار از موتورهای احتراق داخلی نشان می دهد که حدود 16 درصد از انتشار CO2 جهانی مرتبط با انرژی را تشکیل می دهند.
در اتحادیه اروپا که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه ای را به ۵۵ درصد کمتر از سطح ۱۹۹۰ کاهش دهد، پیش بینی می شود که ناوگان تولیدی تویوتا تا سال ۲۰۲۹ ۵۰ درصد برقی شود.اما در ایالات متحده، که استانداردهای انتشار سوخت کمتر سختگیرانه است، این رقم تنها چهار درصد است.به طور مشابه، پیشبینی میشود که تولید فورد در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۹ به ۶۵ درصد برقی برسد که تقریباً دو برابر میانگین جهانی است.
آندرس شلد، مدیر عامل AkademikerPension دانمارک با 20 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت، به خبرگزاری فرانسه گفت، “به عنوان سرمایه گذار، نگران تصویر ترسیم شده ای هستیم که تأیید می کند برخی از شرکت ها در صنعت خودرو زمانی که فعالانه با قوانین و مقررات بسیار مورد نیاز مرتبط با تغییرات آب و هوایی مخالفت می کنند، خود را در سمت اشتباه تاریخ قرار می دهند.ما همچنین نگران بدترین امتیاز تویوتا در میان همتایان خود در لابیهای آب و هوایی هستیم زیرا این شرکت برند ارزشمند خود را به خطر میاندازد.»