نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 4:27 ب.ظ

مطالعه نشان می دهد که انرژی خورشیدی می تواند به طور تمیز به سوخت هیدروژن قابل ذخیره تبدیل شود

5 مه 2022 -توسط دانشگاه Strathclyde، Glasgowچکیده گرافیکی اعتبار: Angewandte Chemie International Edition (2022). DOI:

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه Strathclyde نشان می دهد که می توان به انرژی خورشیدی دسترسی پیدا کرد و به هیدروژن تبدیل کرد – یک سوخت پاک و تجدید پذیر جلوگیری شود.

انتشار گازهای گلخانه ای باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد تا از اثرات بالقوه فاجعه بار تغییرات آب و هوایی ، با دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه برای از بین بردن اتکای ما به سوخت های فسیلی انجام شود. دولت بریتانیا قصد دارد سوخت های فسیلی را از طریق استفاده از هیدروژن، یک سوخت قابل ذخیره، جایگزین کند.

هیدروژن سبز

بیشتر هیدروژن هنوز از گاز طبیعی ساخته می شود و گازهای گلخانه ای تولید می کند و تولید هیدروژن سبز به فوریت مورد نیاز است. هیدروژن سبز از آب با استفاده از یک فوتوکاتالیست تولید می شود – ماده ای که تجزیه آب را به هیدروژن و اکسیژن با استفاده از نور خورشید هدایت می کند.

این مطالعه، “تجزیه کلی آب فوتوکاتالیستی تحت نور مرئی که توسط یک پلیمر مزدوج ذرات بارگذاری شده با ایریدیوم فعال می شود” در Angewandte Chemie International Edition، مجله انجمن شیمی آلمان منتشر شده است. این نشان می دهد که استفاده از یک فوتوکاتالیست در زیر نور خورشید شبیه سازی شده، تجزیه آب را هنگامی که با یک کاتالیزور فلزی مناسب – در این مورد ایریدیوم – بارگیری می شود، تسهیل می کند.

هنگامی که در پیل سوختی استفاده می شود، هیدروژن هیچ گاز گلخانه ای در محل استفاده منتشر نمی کند و می تواند به کربن زدایی بخش هایی مانند کشتیرانی و حمل و نقل، جایی که می تواند به عنوان سوخت و همچنین در صنایع تولیدی استفاده شود، کمک کند.

مطالعه انرژی خورشیدی

محقق اصلی دکتر سباستین اسپریک، از استراثکلاید، گفت: «یک منبع انرژی تجدیدپذیر فراوان برای مقابله با چالش انرژی پایدار به شکل خورشید وجود دارد، با رسیدن انرژی به سطح زمین هشت هزار برابر بیشتر از کل نیاز سالانه  جوامع ما  .

فتوکاتالیست گزارش شده می تواند از طریق فرآیندهای انرژی نامطلوب به انرژی خورشیدی دسترسی پیدا کند تا یک حامل انرژی قابل ذخیره به شکل هیدروژن از آب تولید کند. سپس هیدروژن می تواند به طور تمیز در یک سلول سوختی به الکتریسیته تبدیل شود و آب تنها محصول جانبی است.

این یک گام مهم رو به جلو برای ما است زیرا سیستم‌های قبلی بر استفاده از معرف‌های به اصطلاح قربانی برای هدایت واکنش متکی بودند. عوامل قربانی دهنده الکترون هایی هستند که تمایل به نوترکیبی الکترون ها را کاهش داده و سرعت تولید هیدروژن را تسریع می کنند. اگرچه اینها به ما محققان اجازه می دهد تا سیستم ها را درک کنند.

“این مطالعه راهی را برای بهینه سازی بیشتر فراهم می کند . فوتوکاتالیست ها (پلیمرها) بسیار مورد توجه هستند زیرا خواص آنها را می توان با استفاده از روش های مصنوعی تنظیم کرد و امکان بهینه سازی ساده و سیستماتیک ساختار را در آینده و بهینه سازی فراهم می کند.”

محققان می گویند یکی دیگر از مزیت های بالقوه این است که پلیمرها قابل چاپ هستند و امکان استفاده از فناوری های چاپ مقرون به صرفه برای افزایش مقیاس را فراهم می کند – درست مانند چاپ روزنامه.

دکتر اسپریک افزود: این امر همچنین برای تولید هیدروژن در مقیاس برای مقابله موثر با تغییرات آب و هوایی مهم خواهد بود.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *