نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 2:57 ب.ظ

تحول دیجیتال اکتشافی

۲۸-۱-۱۴۰۱ – تحول دیجیتال اکتشافی براساس گزارشات متعدد، بخش بزرگی از پروژه های تحول دیجیتال به دلیل روشن نبودن مسیرهای اجرایی و علی‌رغم میلیون‌ها دلار هزینه و برنامه‌ریزی‌های بسیار بزرگ با شکست مواجه می‌شوند.

دکتر فرزانه غلام ابوالفضل، مشاور ارشد تحول دیجیتال، در مقاله‌ای که از «ریتا گرت» استاد دانشگاه هاروارد تلخیص شده و در اختیار سیتنا قرار گرفته، آورده است:

از زمانی که مفهوم تحول دیحیتال به عنوان یک کلان روند مطرح شده همواره با عدم شفافیت در درک مفاهیم و مهمتر از آن با عدم قطعیت در مدل‌های اجرایی مواجه بوده است، تا جایی که مکنزی در گزارشاتی که از تحقیقات متعدد برگرفته به این موضوع اشاره می کند که بخش بزرگی از پروژه های تحول دیجیتال به دلیل روشن نبودن مسیرهای اجرایی و علی‌رغم میلیون‌ها دلار هزینه و برنامه‌ریزی‌های بسیار بزرگ با شکست مواجه می‌شوند. ریتا گرت استاد دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای ارزشمند ضمن اشاره به این موضوع راهکاری را تحت عنوان تحول دیجیتال اکتشافی برای فائق آمدن بر این مشکل ارائه می دهد، در ادامه خلاصه‌ای از راهکار آمده است:

معمولا صحبت از تحول دیجیتال افراد را می‌ترساند.در این حوزه مدیران با تورم سازمانی مواجهند، تورم سازمانی جایی است که سازمان با تغییرات ده برابری نسبت به عملیات معمول مواجه است، ده برابر ارزانتر، ده برابر سریعتر و… اما در عین حال که اقدام به مواقع لازم است، عدم شفافیت هم جدی است. روشی که پیشنهاد می‌دهیم از بررسی روند کار افراد کارآفرین سریالی برگرفته شده و افرادی که عادت به مدیریت کسب وکار در شرایط عدم قطعیت دارند. آنها به جای برنامه‌های بزرگ با بودجه‌های عظیم ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهند، چه چیز به موفقیت خواهد انجامید و سپس به صورت معکوس دنبال عواملی می‌گردند که ایجاد آنها در آینده موفقیت مدنظر را دست‌یافتی کند و سپس برنامه‌ریزی را حول مایلستون‌ها انجام می‌دهند نه هدف نهایی. این به کارگیری بودجه و زمان کمتر برای رسیدن به نقطه تست پیش فرض است و بعد قدم‌های بعدی برای رسیدن به هدف.

این روندی بود که قبلا در استارت اپ‌ها مدنظر بود اما اکنون می‌تواند برای تحول دیجیتال مجموعه‌های بزرگتر مدنظر باشد تا جلوی شکست پروژه‌های عظیم تحول دیجیتال که در گزارشات مکنزی تا 70 درصد محتمل است را بگیرد.

در این متد پنج گام پیشنهاد می‌شود:

  1. مشخص کنید موفقیت تحول دیجیتال چگونه خواهد بود، به جای اینکه همه چیز را به خطر بیاندازید به این فکر کنید که چقدر تلاش دیجیتالی می‌تواند مفید باشد. آیا راحتی مشتری بهبود می‌بخشد؟ آیا راه حل‌های خسته کننده و وقت‌گیر را از بین می‌برد؟ آیا پتانسیل ایجاد یک پیروزی کوچک اولیه برای تقویت ارزش تلاش دیجیتال را دارد؟
  2. روی تغییر از/به وضعیت دیجیتال خود تمرکز کنید. در حال حاضر چه اتفاقی می‌افتد و با شروع به کار بردن قابلیت‌های دیجیتالی، چگونه تغییر خواهد کرد؟ چگونه می‌دانید که تلاش دیجیتال تأثیرگذار است؟ معیار پیشنهادی ما «بازده زمان سرمایه‌گذاری شده (ROTI)» است. برای محاسبه آن، شما به سادگی کل درآمد تولید شده توسط یک شرکت را در نظر بگیرید و بر تعداد کارکنان مورد نیاز برای تولید آن درآمد تقسیم کنید. هرچه این عدد بیشتر باشد، بازدهی بیشتری را در زمان سرمایه‌گذاری شده توسط افراد دریافت می‌کنید.( نگاهی به تعییرات بازده سرمایه گذاری زمانی وال مارت پس از انجام برخی تغییرات در راستای تحول دیجیتال بیاندازید).
  3. رقابت خود را به طور کلی باز تعریف کنید. دیجیتال مشارکت‌های جدید بین فعالان را به واقعیت تبدیل کرده است، اما موانع ورود را حتی در بازارهای سنتی کاهش داده است. روش‌های دسترسی مستقیم به مشتری را که تحولات دیجیتال در اختیارتان می‌گذارد جدی بگیرید.
  4. به  اکوسیستم خود توجه کنید. یکی از ویژگی‌هایی که دیجیتال را بسیار جذاب می‌کند اتصال و سپس جریان اطلاعات از طریق آن اتصالات است. معنی آن این است که حتی تولیدکنندگان محصولات نیز باید دائماً به پیامدهای اکوسیستمی تصمیمات خود فکر کنند. همانطور که برنامه‌ریزی می‌کنید، به این فکر کنید که چه کسی باید بخشی از اکوسیستم شما باشد و چه کاری باید انجام دهید تا برای آنها جذاب باشید.
  5. فرضیات خود را از طریق آزمایشات تست کنید. همانطور که مایکل شریج می‌گوید آزمایش‌های ارزان قیمت صدها برابر بیشتر از ایده‌های عالی ارزشمند هستند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *