نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 7:03 ب.ظ

2021 منحصر به فرد و فاجعه آمیز بود و شاید بهترین چیزی که بتوانیم به آن امیدوار باشیم

نوشته سارا رویز-گروسمن – 29 دسامبر2021  – جنگلی از درختان سیگاری و سوخته

پس از آتش‌سوزی جنگلی در استان شفشاون در مراکش در 16 اوت، درختان ذغالی باقی مانده‌اند. فادل سنا/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی

بلایای ویرانگر آب و هوایی امسال، در حالی که رکوردها را می شکند، تنها گوشه ای از تشدید گرما، آتش سوزی ها، طوفان ها و سیل های مورد انتظار در سال های آینده است.

در طول سال گذشته، داغ‌ترین جولای ثبت‌شده روی این سیاره (دوباره)، بزرگ‌ترین آتش‌سوزی جنگلی در تاریخ کالیفرنیا (دوباره)، و طوفان‌های مرگبار و جاری شدن سیل در امتداد خلیج مکزیک و سواحل اقیانوس اطلس (دوباره) را دیده‌ایم.

گزارش آب و هوای سازمان ملل متحد در سال جاری همان چیزی را تکرار کرد که گزارش‌های مشابه سال‌ها با قطعیت بیشتری بیان می‌کردند: انسان‌ها عامل «مشخص» تغییرات آب و هوایی هستند و پنجره‌ جلوگیری از شرایط زندگی فاجعه‌بار در سراسر جهان به دلیل گرمایش جهانی به سرعت در حال بسته شدن است.

آسترید کالداس، دانشمند ارشد آب و هوا در اتحادیه دانشمندان نگران، گفت: ما به دنبال یک روند طولانی مدت و غیرقابل انکار هستیم. او خاطرنشان کرد که هفت سال گذشته گرم ترین سال های ثبت شده بوده است، و افزود: «تصور کنید اگر گرمایش بی وقفه ادامه یابد، در چه شرایطی هستیم. … تغییرات آب و هوایی اکنون اینجاست، و ما باید همین الان اقدام کنیم تا آن را کنترل کنیم.»

کارشناسان بارها از دولت ها و شرکت ها خواسته اند تا انتشار سوخت های فسیلی را کاهش دهند تا از بدترین اثرات بحران آب و هوایی جلوگیری کنند. جوامعی که بیشتر در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند – از جمله آنهایی که پس از بلایا بهبودی آهسته تری دارند – به طور نامتناسبی فقیر، سیاه پوست و لاتین تبار هستند.

در اینجا برخی از بلایای آب و هوایی تاریخی امسال آورده شده است – که می توانیم در آینده انتظار بیشتری از آنها داشته باشیم.

گرمای شدید

در ماه ژوئیه، گرم ترین ماه ثبت شده زمین، دمای هوا در کالیفرنیا و شمال غربی اقیانوس آرام به بالای 100 درجه رسید که باعث شد صدها نفر بر اثر گرما جان خود را از دست بدهند و برخی از قربانیان، کارگران مزرعه دار غیرقانونی بودند.

مارشال شپرد، مدیر برنامه علوم جوی دانشگاه جورجیا، گفت: «2021 یک بار دیگر این روایت را برجسته می کند که دیگر یک امر «عادی جدید» نیست، بلکه عادی است. نگرانی بزرگ‌تر اکنون مرحله بعدی است: تسریع مداوم سرعت چنین ‌مواردی .

گزارش مرکز تاب آوری بنیاد آدرین آرشت راکفلر پیش بینی می کند که گرمای شدید می تواند سالانه ده ها هزار آمریکایی را در دهه های آینده بکشد، مگر اینکه اقدامات قابل توجهی برای مبارزه با بحران آب و هوا انجام شود. تقریباً تمام شهرستان‌های ایالات متحده در سال‌های آینده تحت تأثیر گرمای شدید قرار خواهند گرفت که به طور نامتناسبی به سیاه‌پوستان و لاتین تبار آسیب می‌رساند.

ثبت آتش سوزی های جنگلی

در کالیفرنیا – که پس از ثبت خشک‌ترین سال خود در نزدیک به یک قرن گذشته، تحت شرایط اضطراری خشکسالی قرار دارد – آتش‌سوزی‌های جنگلی همچنان بدتر می‌شوند. در جولای امسال، آتش سوزی دیکسی در کالیفرنیای شمالی به بزرگترین آتش سوزی در تاریخ ایالت تبدیل شد. هشت مورد از 10 آتش سوزی بزرگ در تاریخ کالیفرنیا فقط در پنج سال گذشته رخ داده است.تنها دو آتش سوزی در تاریخ کالیفرنیا تاکنون از سیرا نوادا عبور کرده است – و هر دو در سال جاری با فاصله زمانی یک ماه اتفاق افتادند.

تام پورتر، رئیس بخش جنگلداری و حفاظت از آتش کالیفرنیا، در ماه اوت به SFGate گفت: «فعالیت آتش سوزی در کالیفرنیا وجود دارد که قبلاً هرگز ندیده بودیم. 20000 هکتار در یک روز هر جریب در این حالت می‌تواند بسوزد و خواهد سوخت.»

طوفان و سیل ویرانگر

بر اساس گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی، امسال سومین فصل طوفان اقیانوس اطلس در تاریخ ثبت شد. این اولین بار بود که دو فصل طوفان متوالی آنقدر طوفان داشت که آژانس از فهرست 21 نام طوفان خود فراتر رفت.

طوفان آیدا در ماه سپتامبر به عنوان یک طوفان رده 4 به سواحل لوئیزیانا هجوم آورد و آن را به یکی از قوی ترین طوفان های تاریخ در این ایالت تبدیل کرد. قبل از حرکت به شمال شرق، بیش از دهها کشته در این ایالت ایجاد کرد، جایی که بارندگی های شدید آن اولین وضعیت اضطراری سیل ناگهانی را به شهر نیویورک آورد و باعث حداقل 50 مرگ در این منطقه شد. ماه قبل، سیل در تنسی دست کم 21 نفر را کشت و صدها خانه را ویران کرد. ماه بعد، سیل در آلاباما حداقل چهار نفر از جمله یک کودک را کشت. در اواسط ماه دسامبر، طوفان رای به فیلیپین رسید و بیش از 375 کشته برجای گذاشت و صدها هزار نفر را مجبور به تخلیه کرد. https://slate.com/technology/2021/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *