نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

23 اردیبهشت 1403 8:43 ب.ظ

آیا خانه های آینده می توانند از قارچ زنده ساخته شوند؟

کالب دیویس – 29 دسامبر 2021

دانشمندان در حال بررسی امکان تبدیل میسلیوم، عامل تولید کننده قارچ، به نوع جدیدی از مصالح ساختمانی هستند. اعتبار تصویر – Rob Hille/Wikimedia، دارای مجوز CC SA3.0

در تابستان 2014 ساختمان عجیبی درست در خارج از موما PS1، یک مرکز هنر معاصر در شهر نیویورک شکل گرفت. به نظر می رسید که شخصی شروع به ساختن یک ایگلو کرده است و سپس از آنجا دور شده است، به طوری که آجرهای سفید یخی به برج های بزرگ تبدیل شده اند. این یک منظره گیرا بود، اما چیزی که واقعاً در مورد این ساختمان تأثیرگذار بود، ظاهر آن نبود، بلکه رشد آن بود.

این چیدمان که Hy-Fi نام دارد توسط یک استودیوی طراحی معماری The Living در نیویورک طراحی و ساخته شده است. هر یک از 10000 آجر با بسته بندی ضایعات کشاورزی و میسلیوم، قارچی که قارچ ها را می سازد، در قالب بسته بندی شده و اجازه می دهد آنها به صورت توده ای جامد رشد کنند.

این بنای تاریخی قارچی به محقق معماری فیل آیرس ایده داد. آیرس، که در مرکز فناوری اطلاعات و معماری در کپنهاگ، دانمارک مستقر است، می‌گوید: «مطلوب بود. اما این پروژه و پروژه‌های مشابه آن از قارچ به عنوان جزئی در ساختمان‌هایی مانند آجر استفاده می‌کردند، بدون اینکه لزوماً به این فکر کنیم که چه نوع ساختمان جدیدی می‌توانیم از قارچ بسازیم.

به همین دلیل است که او و سه همکارش پروژه FUNGAR را آغاز کرده‌اند – برای کشف نوع ساختمان‌های جدیدی که ممکن است از قارچ بسازیم.

قارچ ممکن است بعنوان یک مصالح ساختمانی عجیب به نظر برسد. اما مطمئناً دلیل خوبی برای تجدید نظر در ساخت و ساز وجود دارد. ساختمان ها و ساخت و سازها مسئول 39 درصد از انتشار دی اکسید کربن انسانی هستند – و 21 درصد از این انتشارات فقط از ساخت فولاد و بتن ناشی می شود. ساخت و ساز همچنین از منابع طبیعی زیادی استفاده می کند. ماسه را که یکی از اجزای اصلی بتن است، بردارید. برای ساخت بتن به نوع خاصی  از آن با زبری مناسب نیاز است. این روزها یک کالای پرسود است و در برخی از نقاط جهان توسط مافیاهای شن و ماسه کنترل می شود و توسط قایق ها از جزایر به سرقت می رود.

چنین مشکلاتی قرار است در دهه های آینده بدتر شود زیرا جمعیت جهان سریعتر رشد کرده و ثروتمندتر می شود. ما به خانه های بسیار بیشتری نیاز داریم و اگر حساب کنید، مقداری که برای ساختن نیاز داریم حیرت آور است. آیرس با قرض گرفتن خطی از بیل گیتس گفت: «مثل ساختن یک منهتن در 40 سال آینده است.

آیا قارچ واقعا می تواند کمک کند؟ پروفسور هان ووستن در دانشگاه اوترخت هلند می‌گوید: قطعاً. قارچ ها مانند گیاهان مصرف کننده CO2 نیستند. آنها نیاز به هضم غذا و تولید دی اکسید کربن دارند، مانند حیوانات. با این حال، جریان های زباله آلی (مانند کاه یا سایر ضایعات کشاورزی کم ارزش) که قارچ ها هضم می کنند، به هر حال، یا با کمپوست یا سوزاندن، به CO2 تجزیه می شوند. بعلاوه، آجرهای قارچی به طور دائم مقداری از این زباله ها را درون خود تثبیت می کنند و بنابراین به عنوان ذخیره کربن عمل می کنند. همه اینها باعث می شود ساختمان های قارچی کمک به آب و هوا باشند – و مطمئناً بهتر از بتن، فولاد و آجر هستند.

پروژه FUNGAR در اواخر سال 2019 آغاز شد و تا کنون پروفسور Wosten در حال آزمایش با نحوه ساخت مصالح ساختمانی بوده است. در آزمایشگاه پروفسور ووستن در اوترخت، تیم میسلیوم، «ریشه‌های» قارچ‌ها را با ضایعات کشاورزی مانند کاه ترکیب کرده‌اند. سپس به قارچ ها اجازه می دهند تا حدود دو هفته رشد کنند، تا زمانی که قارچ در کاه داخل شود. این نی را به هم متصل می کند و موادی شبیه کف مایل به سفید تولید می کند. سپس آن را برای کشتن ارگانیسم تحت عملیات حرارتی قرار می دهند. آنها همچنین می توانند آن را پردازش کنند، به عنوان مثال با اعمال پوشش یا با له کردن آن. پروفسور ووستن گفت: “اگر آن را فشار دهیم، می توانیم ماده ای مانند تخته سخت به دست آوریم.” پروفسور Wosten می گوید که با تغییر نوع قارچ ها و ضایعات کشاورزی، شرایط رشد و پس از پردازش، انواع مصالح ساختمانی با خواص مکانیکی متفاوت را دریافت می کنند. https://ec.europa.eu

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *