نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 3:15 ق.ظ

تقاضای نفت تا سال 2025 به اوج خود رسیده و جهان باید میلیاردها دلار در تجدیدپذیرها سرمایه گذاری کند

13 اکتبر 2021 سوفی ملور

آژانس بین المللی انرژی در چشم انداز جهانی انرژی خود اعلام کرد تقاضای نفت در سال 2025، سال‌ها زودتر از آن‌چه قبلاً انتظار می‌رفت، به اوج خود می‌رسد. اما در حالی که انتقال از نفت زودتر از آن‌چه انتظار می‌رفت، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داد که امسال شاهد دومین سالانه افزایش سالانه انتشار CO2 در تاریخ خواهیم بود که منجر به «بهبود اقتصادی ناپایدار» ناشی از COVID-19 می‌شود.

گزارش آژانس بین المللی انرژی مبنی بر افزایش قیمت نفت در حالی صورت می‌گیرد که قیمت سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان افزایش یافته است. افزایش تقاضا ناشی از خروج اقتصادها از قرنطینه کووید -19 همزمان با عرضه ضعیف ناشی از مشکلات زنجیره تامین و سرمایه گذاری کم در تولید نفت و گاز-تأثیر تعهدات سبز ملت‌ها و سقوط قیمت در سال‌های اخیر است. با بیش از 80 دلار در هر بشکه، نفت نزدیک به بالاترین سطح هفت سال گذشته است و قیمت گاز در ایالات متحده در 18 ماه گذشته سه برابر شده است.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، با نگاه به آینده، این مسئله با افزایش تقاضا بدون بازگشت به سوخت‌های فسیلی مطابقت خواهد داشت. در حالی که تعهدات بین المللی برای کاهش سرمایه گذاری در نفت و گاز با برنامه‌های دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال 2050 مطابقت دارد، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر باید سه برابر شود تا فاصله بین عرضه و تقاضای مورد انتظار کاهش یابد.

در کوتاه مدت، بیرول خاطرنشان کرد که برای پوشش شکاف در تقاضا ناشی از کاهش تولید سوخت‌های فسیلی، ما باید روی سیاست‌های سمت تقاضا سرمایه گذاری کنیم-خودروهای برقی، خورشیدی، باد و هیدروژنی کار کنیم.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، که چند هفته پیش از اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در COP26 ارائه می‌شود، می‌گوید که به طور جهانی 4 تریلیون دلار برای سرمایه گذاری سالانه در پروژه‌ها و زیرساخت‌های انرژی پاک تا سال 2030 مورد نیاز است تا گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتی گراد محدود شود. این گزارش می‌گوید که تعهدات ملی کاهش انتشار در حال حاضر برای رسیدن به این اهداف کافی نیست. بیرول از رهبران خواست در COP26 گرد هم بیایند و سیگنال غیرقابل انکاری را برای سرمایه گذاران برای پایان دادن به تعهدات خود در قبال انرژی کثیف اعلام کنند.

حتی در صورت عدم تعهد دولت‌ها به تغییرات آب و هوایی، انتظار می‌رود تقاضای نفت بلافاصله پس از سال 2025 به 97 میلیون بشکه در روز برسد و سپس تا سال 2050 به 77 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. کاهش سرمایه گذاری در نفت برخلاف پیش‌بینی‌های IEA است فقط در سال گذشته در همان گزارش، که پیش‌بینی می‌کرد تقاضای جهانی نفت در دو دهه آینده به یک سطح ثابت برسد و تا سال 2040 به 104.1 میلیون بشکه در روز برسد. تقاضای گاز طبیعی نیز پس از سال 2025 به اوج خود می‌رسد و سپس به 3.850 میلیارد بشکه می‌رسد.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) – چشم انداز جهانی انرژی 2021.

تعهدات امروز کمتر از 20 درصد را در کاهش انتشارات مورد نیاز برای کاستن از فاصله ایجاد می‌کند تا مسیر 1.5 درجه سانتی‌گراد را در دسترس نگه دارد. برای رسیدن به انتشار خالص صفر در سال 2050، دولت‌ها باید 30 تریلیون دلار در شمال هزینه کنند.

https://fortune.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *