نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

26 شهریور 1403 11:05 ب.ظ

استراتژی تحول دیجیتال

چابکی، انعطاف‌پذیری و بهره‌وری شغلی مهم‌ترین عوامل در تعیین موفقیت هر سازمان، صرف نظر از اندازه آن است. بسیاری از صاحبان مشاغل، این واقعیت را درک کردند، به ویژه در بحبوحه همه گیری جهانی. بر اساس گزارشی از خدمات تحلیلی بازبینی بازرگانی هاروارد و Quick Base، در سال 2020، بسیاری از شرکت‎‌ها نحوه فعالیت تجاری خود را تغییر دادند و 53٪ از مدیران اظهار داشتند که بهبود تداوم و انعطاف پذیری کسب و کار هدف اصلی تجارت آن‌ها است. برای دستیابی به این هدف، بنگاه‌های اقتصادی از تحول دیجیتال بهره می‌برند.

اگر به دنبال اصلاح نحوه تجارت و اداره فعالیت‎‌های خود هستید، تحول دیجیتال گزینه بسیار مناسبی برای شماست. در این‌جا تنها سوال این است که چگونه؟

 مانند هر راه حل جدید فن آوری، تحول دیجیتال نیز با مزایا و معایب آن همراه است. بنابراین، چگونه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بهترین روش‌ها را هنگام اجرای آن در کسب و کار خود اتخاذ کرده‌اید و تا حد امکان از خطرات جلوگیری می‌کنید؟ پاسخ به این سوالات کاملا اساسی است – استراتژی تحول دیجیتال.

استراتژی تحول دیجیتال چیست؟

به عبارت ساده، یک استراتژی تحول دیجیتال یک نقشه راه دقیق از روش‌هایی است که قصد دارید اتخاذ کنید تا تجارت خود را بصورت یکپارچه و دیجیتالی تغییر دهید و به راحتی از پس چالش‌هایی که در مسیر تحول شما قرار دارد برآیید.

یک استراتژی تحول دیجیتال برای اطمینان ازموارد زیر است:

  • تنظیم مجدد کل مدل کسب و کار با تمرکز جدی بر تجربه مشتری.
  • ابتکارات تکنولوژیکی با ارزش و نتیجه بالا.

سازمان‌هایی که نوآوری را در هسته اصلی خود دارند، می‌توانند به طور موثری فن‌آوری‌های مخل را که نیاز به یک برنامه تحول دیجیتال دارند، به کار گیرند. تشکیل یک استراتژی تحول دیجیتال موثر به دقت، تخصص و ایجاد تحول در روش‌های سنتی اداره مشاغل نیاز دارد. از این رو، چندین مولفه وجود دارد که باید هنگام تدوین استراتژی به آن‌ها توجه کنید. بیایید نگاهی به آن‌ها بیندازیم.

استراتژی تحول دیجیتال – هفت مولفه اصلی

به طور گسترده، هفت مولفه اصلی یک استراتژی موثر تحول دیجیتال وجود دارد:

  • استراتژی و رهبری
  • فرهنگ تغییر و ارتباطات
  • بهینه سازی فرایندها
  • داده‌ها
  • فن آوری‌ها
  • ساختار تیمی
  • نتایج

اکنون با جزئیات بیشتری در مورد آن‌ها بحث کنیم.

استراتژی و رهبری

به نظر می‌رسد یک استراتژی موثر، مولفه‌ای واضح اما اغلب نادیده گرفته شده در استراتژی تحول دیجیتال است. با این حال، «چگونه و چه کسی» استراتژی را تدوین می‌کند، آن را مهم می‌کند.

یک استراتژی اساسی همراه با فن‌آوری‌های مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا تجارت خود را دیجیتالی کنید، اما تحول به ذهنیت و راهنمایی صحیح نیاز دارد. از این رو، استراتژی همراه با رهبری درست اولین و مهم‌ترین مولفه یک استراتژی موثر تحول دیجیتال است.

رهبری بصیر، با طرز فکر صحیح می‌تواند منجر به برنامه‌ای بهتر، روان‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای تحول دیجیتالی کسب و کار شما شود، در حالی که کسب و کار شما North Star را در ذهن دارد.

  • ستاره شمالی شرکت شما، هدف، محصولات و مشتری بالقوه تجارت شما را تعریف می‌کند. ضروری است که هنگام تهیه استراتژی، از روشن بودن ستاره شمالی شرکت خود اطمینان حاصل کنید تا در مراحل بعدی فرآیند تحول دیجیتال بدون هیچ مانعی به اهداف خود برسید.

بنابراین، شما باید اطمینان حاصل کنید که تیم درستی را با رهبران شجاع تشکیل می‌دهید که توسط مدیران متحول کننده هدایت می‌شوند تا استراتژی تحول دیجیتال تجارت شما را تدوین کنند. برخی از ویژگی‌های رهبران تحول آفرین عبارتند از:

1. رهبران چابک را تغییر دهید

با تغییر سریع چشم انداز دیجیتال، یک رهبر موفق باید مایل باشد فناوری‌های جدید را امتحان کند و در رویکرد خود سازگارتر و انعطاف پذیرتر شود. رهبران باید فرهنگی را پرورش دهند که این تغییر را بپذیرد.

2. ایجاد کننده تغییر هدفمند

رهبرانی که می‌توانند به سوال «چرا تحول دیجیتال؟» پاسخ دهند، مناسب‌ترند تا تجارت خود را توسعه دهند. رهبران موفق دیجیتال باید تمام دلایل آماده بودن تجدید نظر در نحوه تجارت را داشته باشند. نباید این‌گونه باشد «ما فقط فناوری را اضافه می‌کنیم که بگوییم فناوری جدیدی داریم» در عوض باید این باشد که «ما از فناوری استفاده می‌کنیم تا رقابتی باقی بمانیم و ما را به سمت نوآوری سوق دهیم.»

3. چشم انداز رو به جلو

رهبران موفق باید نه تنها چشم انداز روشنی در مورد آینده شرکت داشته باشند، بلکه همچنین به طور فعالانه مایل به تعهد منابع و اعمال تغییرات لازم برای تحقق چشم انداز هستند. این امر با یک استراتژی منسجم و واضح امکان پذیر است که نیاز سازمان به ساعت و آینده‌نگر را ترسیم می‌کند.

4. خطرپذیرها و آزمایشگران

ریسک پذیری برای یک رهبر موفق دیجیتال کاملاً ضروری است. بزرگترین خطر اصلاً ریسک نکردن است. در صورتی که رهبران نتوانند در معرض خطر قرار بگیرند، در هر جهان در حال تغییر، نوآوری از هر نوع غیرممکن است. رهبران و خطرپذیران یا آزمایشگران چابک کسانی هستند که فرصتی را برای آزمایش و نوآوری ایجاد می‌کنند.

5. تلاش برای مشارکت

به صورت یک فرد تنها ما می‌توانیم خیلی کم کار کنیم. با هم ما می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. – هلن کلر. بله، واقعاً بسیار درست است. یک رهبر چابک به طور فعالانه از مشارکت استقبال می‌کند. شما می‌توانید افراد و ابتکاری‌ترین فن‌آوری‌ها را برای شما کار کنند اما بدون مشارکت و همکاری، رقابت شما آسیب می‌بیند.

فرهنگ تغییر و ارتباطات

برای یک تغییر گسترده فرهنگ آماده باشید. معمولاً مشتریان و کارمندان یک شرکت تمایلی به تغییرات عمده ندارند، که اجرای هرگونه تحول کار را دشوار می‌کند. فرهنگ سنگ بنای اساسی هر برنامه موفقیت آمیز تحول دیجیتال است. از این رو، اگر کارمندان خود را از قبل برای آن آماده کنید مفید خواهد بود. ارتباطات موثر می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

  • با کارمندان خود در مورد استراتژی تحول دیجیتال و چگونگی سود آن برای همه ذی‌نفعان صحبت کنید.
  • جلسات آموزشی را با کارکنان خود برگزار کنید تا آن‌ها را از قبل آماده کنید.
  • با نشان دادن اینکه همسویی فرهنگ با ابتکارات جدید چقدر ضروری است، می‌توانید کارکنان خود را زودتر از موعد آماده کنید.

برنامه‌های تمرینی واضحی را تشکیل دهید، به روزرسانی‌های منظم را ارائه دهید و با تلاش خود برای اطمینان بخشیدن به آن‌ها سازگار باشید.

بهینه سازی فرآیند

چند بار است که خودتان را در داخل فرایند کار پیدا کرده‌اید، به این امید که بتوانید روش ساده‌تری برای انجام آن پیدا کنید؟ هر کسب و کاری شامل فرآیندها و عملیات بی شماری است که می‌تواند تغییر شکل داده و جریان کار را نرم‌تر و آسان‌تر کند.

از این رو، هنگام تدوین استراتژی تحول دیجیتال، باید بهینه سازی فرآیند تجارت را در ذهن خود داشته باشید. این استراتژی باید ضمن دستیابی به اهداف تعیین شده برای مشتریان و همچنین تیم داخلی، از بهینه سازی فرآیند کسب و کار اطمینان حاصل کند. کلیه فرایندهای تجاری به هم پیوسته باید در استراتژی موردنظر قرار گیرند، تا حداکثر نتیجه حاصل شود.

در کنار بهینه سازی فرآیند کسب و کار، باید از داده‌هایی که در طول سال‌های گذشته جمع آوری کرده‌اید نیز به خوبی استفاده کنید. بیایید ببینیم چرا؟

ادغام داده‌ها

یکی از دلایل اصلی پذیرش تحول دیجیتال، از بین بردن نقاط گلوگاهی کسب و کار شما برای تیم و همچنین مشتریان شما است. اما از کجا خواهید فهمید که این نقاط چیست؟

تجزیه و تحلیل و ادغام داده‌ها می‌تواند به شما در شناسایی آن‌ها کمک کند. بسیاری از اوقات، افراد قبل از تجزیه و تحلیل داده‌های خود ضمن ایجاد استراتژی‌های تغییر، فناوری‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. این نحوه کارکرد آن نیست. اگر داده‌ها را تجزیه و تحلیل نکنید، ممکن است بدانید که در پایان تیم داخلی خود می‌توانید چه روزنه‌هایی را بپوشانید، اما باز هم ممکن است خلاهایی را که مشتریانتان مرتباً با آن‌ها روبرو هستند از دست دهید.

Harvard Business Review اظهار می‌دارد که مصرف کنندگان همیشه راه حل‌های ساده را به جای راه حل‌های سخت انتخاب می‌کنند، به خصوص در نسل امروز، زیرا چندین گزینه برای هر کاری دارند. از این رو، شرکت‌هایی که تمرکز خود را بر روی ساده سازی موارد برای مشتریان خود قرار نمی‌دهند، ممکن است مشتری خود را از دست بدهند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها و گردش نتایج آن می‌تواند به تیم شما کمک کند بهترین راه حل‌ها را برای مشکلات شناسایی کند، بنابراین منجر به تهیه یک استراتژی تحول بهتر و بهترین استفاده از روند تحول دیجیتال می‌شود.

فن آوری‌هایی که باید اجرا شود

شناسایی فن آوری‌های مناسب برای کسب و کار شما یکی از مهم‌ترین مراحل در هنگام تهیه استراتژی تحول دیجیتال است. پیاده سازی فناوری‌ها در شرکت شما نیاز به سرمایه گذاری مالی زیادی دارد. از این رو، برای جلوگیری از نیاز به بودجه اضافی، باید به درستی انجام شود.

هر استراتژی تحول دیجیتال موثر همیشه شامل برخی گزینه‌ها به همراه نیاز بودجه آن‌ها برای تصمیم گیری بهتر است. این که آیا شما با به روزرسانی سیستم‌های قدیمی، مدرنیزاسیون برنامه‌ها یا اجرای سیستم‌های کاملاً جدید دیجیتال سر و کار دارید، باید مناسب‌ترین فن آوری را پیدا کنید.

برخی از فناوری‌های عصر جدید برای تحول دیجیتال عبارتند از:

1. پلتفرم‌های ابری و توزیع شده

پلتفرم‌های ابری و توزیع شده فناوری‌های رایج در سال‌های آینده خواهند بود. گارتنر پیش بینی می‌کند تا سال 2025، بیشتر سیستم عامل‌های خدمات ابری حداقل برخی از سرویس‌های ابری توزیع شده را که در زمان نیاز اجرا می‌شوند.

همچنین، شرکت‌ها با استقبال از راه حل‌های فناوری مبتنی بر API در حال انتخاب استراتژیک هستند. با آماده سازی از نظر فرهنگی و استراتژیک، ایجاد و مصرف API برای دستیابی به چابکی در تجارت، تسریع ایده‌های جدید در بازار و باز کردن ارزش جدید در دارایی‌های موجود ضروری است.علاوه بر این، بیماری همه گیر، تغییر شکل دیجیتال را در بسیاری از مناطق تسریع کرده است، به ویژه با استفاده از فناوری‌های نسل بعدی مانند بلاکچین یا فناوری دفتر توزیع شده.

2. داده‌ها و تجزیه و تحلیل و هوش مصنوعی

با اطمینان از ML برای تعمیرات اساسی تصمیم گیری و عملیات شرکت، این ابزارها و تکنیک‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا حجم رو به رشد داده را به بنیادی آماده برای آینده و دوره جدید تبدیل کنند که در آن ماشین‌ها نه تنها تصمیم‌گیری انسان را تقویت می‌کنند بلکه به صورت واقعی و تصمیمات مقیاسی که بشر نمی‌‌تواند برای چابکی و چابکی باقی بماند را انجام می‌دهند.

  • با ستون‌های اصلی مهندسی هوش مصنوعی – DataOps ، ModelOps ، MLOps و DevOps ، یک استراتژی مهندسی هوش مصنوعی مقیاس پذیری، عملکرد، تفسیر پذیری و قابلیت اطمینان مدل‌های هوش مصنوعی را تسهیل می‌کند در حالی که ارزش کامل سرمایه گذاری‌های هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد.

3. تجربه دیجیتال و واقعیت دیجیتال

بزرگترین آزمایش برنامه ریزی نشده کار از خانه در جهان ادامه دارد. یک تجارت تلفیقی هوشمند راهی برای طراحی مجدد لحظه‌های تجارت دیجیتال، فعالیت‌های عملیاتی خودکار، مدل‌های جدید تجاری و آخرین محصولات، خدمات و کانال‌های جدید است که کمترین اهمیت را خواهد داشت. با استفاده از قدرت این رابط‌های نسل بعدی، نمایشگرهای هوشمندی که با الگوریتم‌ها و فن آوری‌های هوشمند مانند IoT تجهیز شده‌اند، سازمان‌ها عملکردهای فردی و تیمی را بهینه می‌کنند، تجربه مشتری را از طریق توصیه‌های شخصی سازی شده سفارشی می‌کنند. چنین سازمان‌های ساخت یافته، هوشمندانه با دستیابی به اطلاعات بهتر و پاسخگویی ماهرانه‌تر، در حال تصمیم گیری بهتر هستند.

روشن بودن در مورد اجرای فن آوری خود در استراتژی تحول دیجیتال به شما کمک می‌کند:

  • همواره فرآیند تحول را انجام دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که در محدودیت‌های خود سرمایه گذاری می‌کنید.
  • بر فرایندهای ناقص غلبه کنید و یک تجارت آماده برای آینده بسازید.

ساختار تیمی

در خصوص ساختار تیم باید با توجه به اندازه پروژه شما تصمیم گیری شود. تیم برنامه تحول دیجیتال شما باید متعادل باشد و باید شامل موارد زیر باشد:

  • رهبران: با در نظر گرفتن مدل کسب و کار دیجیتال و برنامه اجرایی، تیم شما باید یک رهبر چابک به عنوان مشعل‌دار باشد که می‌تواند مدیر ارشد تحول دیجیتال یا مدیر ارشد دیجیتال یا مدیر ارشد نوآوری دیجیتال یا مدیر ارشد فناوری یا مدیر ارشد اطلاعات باشد.
  • مبارزان کسب و کار: تیم اصلی تجربه دیجیتال، تمرین کنندگان عملی فن آوری‌های مختلف و اهداف تجاری هستند. معدود مواردی که تحت تیم اصلی دیجیتال سازی قرار می‌گیرند عبارتند از: مدیران محصولات، مدیران برنامه، رهبران تجربه مشتری، مهندسان موفقیت مشتری، معماران راه حل و مدیران ارشد تیم‌های تجاری و فنی.
  • بازیگران برنامه نویسان و طراحان (CoDe): تیم شما با داشتن مهارت در زمینه‌های توسعه، طراحی، کد نویسی و علم داده و برای ارائه ظرافت به برنامه DT، باید از همه ذی‌نفعان اعم از توسعه دهندگان، طراحان، دانشمندان داده، مهندسان هوش مصنوعی و تجسم گران کمک کند.

روشی که انتخاب می کنید نیز بر ساختار تیم شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر روش چابک را انتخاب کنید، پس به یک تیم بزرگتر با چندین تیم فرعی کوچکتر با اهداف خاص نیاز خواهید داشت.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *