نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

27 خرداد 1403 3:24 ب.ظ

ده ایده دیجیتال و هوش مصنوعی ناشناخته که کسب و کار را شکل می دهند

عکس متعلق به متن اصلی نیست .

9 ژانویه2024 -توسط کیت Smaje و رادنی Zemmel

اگر می خواهید سال 2023 را به یک مفهوم خلاصه کنید، باید AI مولد (gen AI) در نظر باشد. تعداد کمی از ما می توانیم نوعی تکنولوژی را به یاد بیاوریم که جامعه کسب و کار را با چنین سرعت و تاثیری تغییر داده است. در حالی که هنوز با هشدارها و ناشناخته ها پوشیده شده است، GEN AI تاثیر عمیقی بر نحوه زندگی و کار ما دارد.

اما هیجان بسیار در مورد هوش مصنوعی مولد در معرض خطر منحرف کردن رهبران کسب و کار از برخی دیگر از الزامات اصلی کسب و کار و اهمیت سیم کشی مجدد شرکت های خود است. به همین دلیل، ما فکر کردیم که ممکن است مفید باشد که نگاهی سریع به ده ایده اساسی داشته باشیم که ممکن است در سرفصل ها غالب نباشند، اما چشم انداز کسب و کار مدرن را شکل می دهند. برخی از این ایده ها نشان دهنده تغییرات قابل توجهی است، مانند اهمیت معماری کسب و کار به طوری که همه چیز را می توان ازمایش کرد، یا چگونه در مورد یک نیروی کار فکر می کنیم که راهبر هوش مصنوعی خود است. دیگر موارد، مانند تمرکز دقیق بر ارزش، مربوط به اصول کسب و کار است که اغلب تحت استرس خواسته های روزانه و اعتیاد به تکنولوژی نادیده گرفته می شود.

1. سازندگان نرم افزاردر حال خوردن جهان

همه ما با بینش مارک اندرسن اشنا هستیم، “نرم افزار جهان را می خورد.” در حالی که این درست است، تمرکز مهم تر برای رهبران کسب و کار این است که چگونه می توانند از این نرم افزار برای ساخت چیزها، از کسب و کار به محصولات دیجیتال استفاده کنند. هزینه ساخت محصولات و خدمات دیجیتال جدید همچنان کاهش خواهد یافت در حالی که ابزارهای موجود برای استفاده اسان تر خواهد بود، درب را برای بسیاری از سازندگان باز می کند و روند ساخت را سریع تر و ارزان تر می کند. مقیاس بندی همچنان یک چالش است که نیاز به تمرکز خاص دارد (نگاه کنید به ایده شماره 2)، اما شرکت هایی که به سرعت ساخت، ازمایش و سازگاری را یاد می گیرند، در بهترین موقعیت برای ایجاد ارزش قرار خواهند داشت. این امر به ویژه در حالی صادق است که هوش مصنوعی همچنان پیشرفت می کند و هزینه های نواوری مبتنی بر تکنولوژی کاهش می یابد، که هر دو نه تنها کسب و کار بلکه مدل های کسب و کار را نیز به چالش می کشند.

سوالاتی که باید در نظر بگیرید:

  • چگونه یک فرهنگ مهندسی ایجاد می کنید که در ان مردم فرصت و انگیزه برای ایجاد و نواوری دارند؟
  • در 12 ماه اینده چه چیزی ایجاد می کنید که یک مزیت برای کسب و کار شما ایجاد می کند، نه فقط یک کالا یا بدتر از ان، یک کوه پول؟
  • ایا از نرم افزار برای ساخت محصولات، خدمات یا کسب و کارهایی استفاده می کنید که یک مزیت رقابتی واقعی برای کسب و کار شما ایجاد می کنند؟

2. نواوران تسلط عناوین، اما scalers تسلط بر بازار

ببینید ایا این اشنا به نظر می رسد: یک تکنولوژی جدید هیجان انگیز به صحنه می رسد و یک تلاش دیوانه وار منجر به ازمایش های زیادی می شود و چند پیشرفت امیدوار کننده که اغلب به بادهای مخالف می رسند، مقیاس نمی شوند و از بین می روند. Gen AI می تواند اخرین قربانی این الگو باشد. دیدگاه غیر علمی اما قابل قبول ما این است که مدل های زبان بزرگ (LLMs) که پایه و اساس هوش مصنوعی مولد هستند، تنها حدود 15 درصد از تلاش برای مقیاس را نشان می دهند، اما در حال حاضر 85 درصد از زمان پخش را اشغال می کنند. مهم است که به یاد داشته باشید که به دست اوردن ارزش بالقوه کامل از تکنولوژی نیاز به شرکت ها دارد تا بتوانند ان را مقیاس کنند.

دستیابی به مقیاس نه تنها از ایجاد طیف وسیعی از قابلیت های پشتیبانی (بیشتر در مورد این در ایده # 3 را ببینید) بلکه از تمرکز بر فرایندها و مکانیسم های خاصی که مقیاس را از ابتدای هر سرمایه گذاری فعال می کند، چه استفاده از یک تکنولوژی و یا راه اندازی یک کسب و کار جدید می کنند. در حالی که این سوال هنوز هم مطرح است که ایا استارت اپ ها – بدون سیستم های قدیمی و دسترسی به LLMs و فن اوری های ابر – دارای مزیت نسبت به کسب و کارهای میراث در مقیاس هستند، حتی انها نیاز به نگه داشتن بینش روشن در ایجاد قابلیت هایی که مقیاس را قادر می سازد ، دارند. مدیران عامل موفق به همان اندازه که در مورد استراتژی پرشور هستند، در مورد مقیاس نیز پرشور هستند.

سوالاتی که باید در نظر بگیرید:

  • چگونه مقیاس (نه فقط نواوری) را تشویق می کنید؟
  • چه ابتکارات خاصی در نقشه راه شما به طور مستقیم از مقیاس بندی حمایت می کند؟
  • ایا موانع خاصی را برای دستیابی به مقیاس شناسایی کرده اید و ایا در مورد چگونگی برخورد با انها روشن هستید؟

3. رهبران دیجیتال ‘قانون بیشتر’ از ترکیب ارزش

همه ما در مورد “قانون مور” شنیده ایم: تعداد ترانزیستورها در یک مدار مجتمع (IC) هر دو سال دو برابر می شود. روند مشابهی در مورد دیجیتال سازی و هوش مصنوعی از نظر مزیت ترکیبی وجود دارد – ما ان را “قانون بیشتر” می نامیم. فاصله بین رهبران دیجیتال و هوش مصنوعی و رقبای صنعت انها در حال افزایش است. مجموعه ای از شرکت های پیشرو نه تنها متوجه شده اند که چگونه دیجیتال و هوش مصنوعی را برای تولید ارزش استفاده کنند، بلکه همچنین چگونه این کار را سریعتر انجام دهند و فاصله بین خود و سایر بازیکنان را افزایش دهند. این اتفاق می افتد زیرا دیجیتال و هوش مصنوعی، به خوبی اجرا می شوند، مزایای رقابتی را ترکیب می کنند.

این رهبران می دانند که این در مورد ایجاد یک مورد استفاده “جادویی” نیست. در عوض، این در مورد داشتن صدها راه حل مبتنی بر تکنولوژی است که با هم کار می کنند تا تجربیات مشتری و کارکنان عالی، هزینه واحد پایین تر و تولید ارزش ایجاد کنند. این کار سخت است، اما کپی کردن نیز سخت است. ما به وضوح در تحقیقات بانکی خود می بینیم که رهبران دیجیتال در ادغام تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در کل چشم انداز سفرهای مشتری بسیار بهتر بودند. این باعث کاهش نقاط اصطکاک شد که مزیت انها را در فروش انلاین نسبت به عقب مانده های دیجیتال افزایش داد و هزینه های انها را برای خدمت کاهش داد. این اثرات به لبه سود و زیان انها (P & L) کمک کرد و چندین گسترش را فعال کرد و در نتیجه عملکرد TSR قابل توجهی داشت.

سوالاتی که باید در نظر بگیرید:

  • ایا شما یک دیدگاه روشن از نرخ رشد مبتنی بر تکنولوژی خود را امروز در مقایسه با رقبای مستقیم خود را دارید؟
  • ایا شما در حال توسعه ان قابلیت های سخت برای کپی (فرایندها، گردش کار، اتوماسیون) هستید که محصولات و خدمات مورد نیاز برای ساخت و بهبود را تامین می کنند؟
  • ایا در مورد سه پیشرفت مهم که باید برای افزایش سرعت توسعه خود انجام دهید، دیدگاهتان روشن است؟

4. رهبران دیجیتال و AI باید برای همیشه مبدل باشند

دیجیتالی سازی تقریبا به هر جنبه ای از زندگی ما نفوذ کرده است که توسط تلاقی فن اوری های جدید (ابر، هوش مصنوعی)، پارادایم های معماری جدید (microservices، API ها) و روش های جدید ساخت نرم افزار (agile، DevSecOps) هدایت می شود. تا زمانی که تکنولوژی به تکامل خود ادامه دهد، کسب و کار شما باید تکامل یابد. به همین دلیل مهم است که به تحول دیجیتال و هوش مصنوعی به عنوان چیزی که می خواهید برای بقیه حرفه خود انجام دهید و نه به عنوان یک مقصد نهایی فکر کنید. تحول دیجیتال و هوش مصنوعی یک سفر به طور مداوم افزایش رقابت خود را با موقعیت کسب و کار خود را به ترکیب فن اوری های جدید به سرعت است. با توجه به اهمیت رو به رشد تکنولوژی، تمایز بین رهبران کسب و کار و رهبران فناوری همچنان تیره خواهد شد. همه مدیران ارشد باید بدانند که چگونه بیشترین استفاده را از تکنولوژی در حوزه کسب و کار خود داشته باشند.

سوالاتی که باید در نظر بگیرید:

  • ایا دو تا چهار دامنه بعدی را که می خواهید تغییر دهید و منابع مورد نیاز برای تکمیل کار را شناسایی کرده اید؟
  • چه معیارهای بلند مدت، اهداف و نتایج کلیدی (OKRs) دارید و ایا هیئت مدیره شما انها را ردیابی می کند؟
  • ایا دیدگاه روشنی دارید که کدام فن اوری های در حال ظهور می توانند تمایز رقابتی شما را افزایش دهند؟

5- اگر دانش قدرت است، داده ها دانش است

مدتهاست که صحبت در مورد “اقتصاد دانش” به عنوان چیزی متمایز از اقتصاد گسترده تر مد شده است، اما واقعیت این است که هر شرکتی در کسب و کار دانش است و هر کارگر در حال تبدیل شدن به یک کارگر دانش است. این امر به طور فزاینده ای مشهود است زیرا قابلیت های پیشرفته هوش مصنوعی و ابزارها و تکنیک های پیشرفته برای هر کارگر در دسترس است. اینکه چگونه شرکت ها سود سهام دانش خود را در اغوش می گیرند، به چگونگی استفاده از داده های خود می رسند. منصفانه است که بگوییم هیچ شرکتی نمی تواند بدون داشتن استراتژی داده ها ، یک استراتژی هوش مصنوعی یا تجاری داشته باشد. این به این دلیل است که بدون داده های خوب و تمیز که به راحتی (و مسئولانه) در سراسر کسب و کار قابل دسترسی است، تولید ارزش کسب و کار، عملیاتی و هوش مصنوعی غیرممکن خواهد بود.

سوالاتی که باید در نظر بگیرید:

  • ایا برای شما روشن است که چگونه داده های اختصاصی خود را، همراه با داده های عمومی جهان، منجر به مزیت رقابتی تبدیل می کنید؟
  • چه استانداردها و بهترین شیوه هایی برای ساخت محصولات داده ای در سراسر سازمان دارید و ایا انها به راحتی توسط تیم های مربوطه قابل دسترسی هستند؟
  • ایا حاکمیت داده ای دارید که اعتماد دیجیتال را با مشتریان و ذینفعان شما ایجاد کند؟

6. نیروی کار با AI ‘ابرقدرت’ نیازمند به دستیابی به موفقیت انسانی

Gen AI به عنوان یک تکنولوژی کمک خلبان شروع به کار کرده است و ممکن است برای تبدیل شدن به یک خلبان خودکار برای برخی از وظایف تکامل یابد. این اساسا به این معنی است که هر کس کمربند ابزار از ابرقدرت های AI خواهد داشت و نیروی کار “ابر کارگران” را ایجاد می کند. پیشرفت های فناوری بهره وری را افزایش داده و کار متفاوت و بیشتری را برای انسان ایجاد کرده است. به همین دلیل، شرکت ها باید تمرکز خود را به پیشرفت های انسانی در یادگیری، مهارت مجدد، ارتقاء مهارت و مدیریت حرفه ای تغییر دهند تا نیروی کار خود را قادر به استفاده بهتر از هوش مصنوعی و سایر فن اوری ها کنند.

دستاوردهای بهره وری به طور مساوی توزیع نخواهد شد و به پیچیدگی وظایف و بلوغ کمک خلبان AI بستگی دارد. مهمتر از همه، درک مهارت هایی است که انسان ها برای انطباق و استفاده از توانایی های کمک خلبان خود نیاز دارند. هوش مصنوعی نسل زبان طبیعی را خواهد ساخت، به عنوان مثال، رابط کاربری جدید، نیاز به مردم برای یادگیری نحوه صحبت کردن متفاوت با ماشین الات.

سوالاتی که باید در نظر بگیرید:

  • ایا مهمترین نقش ها را در کسب و کار خود شناسایی کرده اید که می تواند از یک دستگاه کمک خلبان هوش مصنوعی بهره مند شود؟
  • کدام جوامع توسعه دهندگان در به اشتراک گذاری دانش فعال هستند؟
  • در عمل، دانشمندان و مهندسان داده شما چقدر خوب یاد گرفته اند که با کمک خلبان های خود کار کنند؟

7. هر شرکت تبدیل به یک “کسب و کار عصبی” خواهد شد

سرعت و نواوری از تیم های کوچک به رهبری مهندسان با استقلال کافی و دستورالعمل های روشن برای تصمیم گیری است. اکثر ما این را به عنوان توصیف چابک تشخیص خواهیم داد. در حالی که بسیاری ممکن است از این اصطلاح بیش از حد استفاده خسته شوند، اهمیت ان برای توانایی کسب و کار در مقیاس نواوری است (نگاه کنید به ایده # 2). همانطور که مرزهای چابک در سراسر یک سازمان گسترش می یابد، باید مانند یک شبکه عصبی عمل کند که تیم های کوچک را در لبه های خود متصل می کند تا سرعت شرکت ها را برای رشد و سازگاری فراهم کند.

سوالاتی که باید در نظر بگیرید:

  • چند نفر از تیم ها و راه حل های شما توسط یک صاحب محصول با کیفیت بالا هدایت می شوند؟
  • ایا C-suite در مدل عملیاتی قرار دارد تا صدها مورد را برای ارائه نواوری های دیجیتال فعال کند؟
  • با چه سرعتی می توانید یک محصول یا خدمات جدید را تصور، ساخت و راه اندازی کنید؟

8. IT به عنوان یک سرویس نسل بعدی عملکرد تکنولوژی شما است

برای فعال کردن یک کسب و کار چابک شرکت ها نیاز به تیم فناوری خود دارند تا بیشتر به عنوان یک تابع خدمات عمل کنند. نواوری دیجیتال توزیع شده وضعیت نهایی یک شرکت بازسازی شده است که در ان تیم های فناوری می توانند راه حل های دیجیتال و هوش مصنوعی را برای بهبود تجربه مشتری و کاهش هزینه های واحد توسعه دهند. فناوری در نهایت در هر محصول و عملکرد تعبیه خواهد شد و توابع فناوری اطلاعات متمرکز “میراث” به طور گسترده ای خودکار و مانند خدمات ارائه شده توسط ابر ارائه می شود. IT نمی تواند این نوع محیط نواوری توزیع شده را با چسبیدن به نقش سنتی خود به عنوان یک نهاد کنترل کننده مدیریت فناوری از مرکز پشتیبانی کند. ارزش در حال حاضر از توانایی فناوری اطلاعات برای فعال کردن نواوری با تغییر از حفاظت از دارایی های بزرگ فناوری به تامین بلوک های کوچک کد است. API ها راه اصلی شرکت ها قابلیت های دیجیتال خود را نشان می دهند. انها به “superapps” متصل می شوند که با ژنراتورهای کد نسل AI برای عملکرد بهتر کاربر متصل می شوند.

سوالاتی که باید در نظر بگیرید:

  • هر چند وقت یکبار کد و راه حل هایی که توسعه دهندگان ایجاد می کنند توسط تیم های دیگر مورد استفاده مجدد قرار می گیرند؟
  • چند کتابخانه برای موضوعات کلیدی مانند API ها و اعلان ها وجود دارد و ایا انها اغلب توسط تیم های فناوری شما استفاده می شوند؟
  • عملکرد تکنولوژی شما چند قابلیت به عنوان یک سرویس را توسعه داده است؟

9. نام بازی همان است: ارزش

این ممکن است مانند کسب و کار 101 به نظر برسد، اما تعجب اور است که چگونه اغلب شرکت ها ان را از دست می دهند: تحول دیجیتال و فن اوری هوش مصنوعی  بهتر نمی شود. یک دلیل بزرگ برای کاهش اهداف مالی در یک تحول دیجیتال و هوش مصنوعی این است که اهداف را از ابتدا به درستی تنظیم نکنید. اغلب، شرکت ها برای دستاوردهای حاشیه ای تلاش می کنند، اما این تفکر را محدود می کند و تفکر کوچک منجر به نتایج کوچک می شود. قاعده ما این است که یک نقشه راه دیجیتال قوی باید بهبود EBITDA را 20 درصد یا بیشتر ارائه دهد.

سوالاتی که باید در نظر بگیرید:

  • ایا تلاش تحول دیجیتال و هوش مصنوعی شما بر روی دامنه ای متمرکز شده است که به اندازه کافی بزرگ است تا ارزش معنی دار ایجاد کند اما به اندازه کافی کوچک است که با منابعی که دارید انجام شود؟
  • ایا هدف تحول دیجیتال و هوش مصنوعی شما افزایش ارزش افزایشی حداقل 20 درصد است؟
  • ابتکارات دیجیتال و هوش مصنوعی شما در شش ماه گذشته چقدر ارزش ایجاد کرده است؟

10. بهترین شرکت ها بهترین ازمایش کنندگان خواهند بود

اگر معتقدید که تغییر فقط به شتاب ادامه خواهد داد – و همه ما احتمالا می توانیم تصور کنیم که صدها کارافرین در حال حاضر کسب و کارهای جدید را در درون خود اماده می کنند – سازگاری به یکی از مهمترین ویژگی های یک شرکت مدرن تبدیل خواهد شد. این بدان معنی است که قادر به ازمایش بیشتر، ازمایش ارزان تر و ازمایش سریع تر است. قابلیت های انجام این کار در اینجا و در حال رشد است: هوش مصنوعی برای افزایش بهره وری، اتوماسیون برای سرعت بخشیدن به سرعت و مقیاس از طریق MLOps، ابزارهای نرم افزاری که استفاده از انها اسان تر است، قابلیت های پیچیده تر دیجیتال دوقلو و تعداد فزاینده ای از توسعه دهندگان نرم افزار که وارد بازار می شوند.

این تحولات استراتژی را تغییر می دهد (شما می توانید به سرعت تقاضای بازار برای یک راه حل را ازمایش کنید)، عملیات (شما می توانید مدل ها و تنظیمات عملیاتی را ازمایش کنید) و طراحی (شما می توانید به سرعت میلیون ها نسخه از یک راه حل را قبل از ساخت ان بسازید و تکرار کنید). در برخی موارد مانند ساخت شبکه های مخابراتی زنده، اموزش هوش مصنوعی بدون یک دوقلوی دیجیتال سخت یا غیرممکن خواهد بود.

سوالاتی که باید در نظر بگیرید:

  • چگونه رویکرد خود را به استراتژی و عملیات بر اساس پیشرفت های دیجیتال دوقلو و ازمایش تغییر داده اید؟
  • پلت فرم دوقلوی دیجیتال شما چقدر خوب در محصول، راه حل یا توسعه کسب و کار شما یکپارچه شده است؟
  • توانایی ازمایش A / B شما چقدر خوب و فراگیر است؟

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *