6 آگوست 2021، توسط تام کریشر
رئیس جمهور جو بایدن میخواهد عقب نشینی از اعمال استانداردهای آلودگی خودرو و مصرف سوخت توسط دونالد ترامپ را جبران کند. او قوانین جدیدی را پیشنهاد کرد و با اکثر خودروسازان از یک قرارداد غیر الزام آور رونمایی کرد تا وسایل نقلیه برقی، پلاگین هیبریدی یا الکترو هیدروژنی نیمی از فروش آنها در ایالات متحده را تا سال 2030 تشکیل دهند.
این اقدامات بخشی از برنامه بایدن برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است که مردم را متقاعد میکند وسایل نقلیه فسیلی خود را با خودروهایی که با برق کار میکنند عوض کنند.
استانداردهای جدید چه خواهند کرد؟
آنها اساساً الزامات مسافت پیموده شده برای آلودگی و گاز را نزدیک به آنچه در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شده بود، برمیگردانند. استانداردهای اوباما ناوگان خودروهای جدید را ملزم به 5 درصد کاهش انتشار دی اکسید کربن در هر مدل تا سال 2025 کرد. ترامپ این میزان را به 1.5 درصد در سال کاهش داد و یک سال دیگر به قوانین اضافه کرد. طبق برنامه بایدن، میزان انتشار گازهای گلخانهای 10 درصد در سال 2023 و 5 درصد هر سال پس از آن تا سال 2026 کاهش مییابد.
آیا این موارد به تغییرات آب و هوایی کمک خواهند کرد؟
اگرچه گروههای زیست محیطی میگویند برای مقابله با یک مشکل حاد که اقیانوسها را گرم کرده و طوفانهای شدیدتر، آتش سوزیها و سیلابها را ایجاد کرده است، دولتها به اندازه کافی سریع حرکت نمیکنند. آنها همچنین شکایت دارند که استانداردهای افزایش انتشار گازهای گلخانهای در سالهای ترامپ را جبران نمیکند. برخی میگویند باید برنامهای برای حذف کامل خودروهای بنزینی شخصی تا سال 2030 وجود داشته باشد. EPA میگوید که طی سالهای پیشنهادی حدود 200 میلیارد گالن بنزین را ذخیره کرده و حدود 2 میلیارد تن آلودگی کربن را کاهش میدهد. این تقریباً سه برابر میزان آلودگی خودروها در یک سال است. اگر خودروسازان خودروهای برقی بیشتری بفروشند، این میتواند آلایندگی را نیز کاهش دهد، اگرچه سود دقیق آن بستگی به سوخت مورد استفاده برای تولید برق دارد که آنها را شارژ میکند.
آیا خودروهای الکتریکی انتخابهای بیشتری به همراه خواهد داشت؟
شاید. موافقت نامههای خودروسازان الزام آور نیستند، بنابراین هیچ الزامی برای رعایت آن وجود ندارد. اما قبل از انتخاب بایدن، خودروسازان در حال پیشروی به سوی فروش مشابهی بودند و پس از مشاهده موفقیت تسلا در فروش جهانی، خودروهای برقی بیشتری توسعه دادند. این صنعت میگوید تنها در صورتی میتواند اهداف را برآورده کند که دولت برای ایستگاههای شارژ هزینه زیادی صرف کند و مردم را وادار به خرید خودروهای برقی کند، بنابراین بایدن در تأیید بودجه کنگره نقش مهمی ایفا میکند.
آیا این پایان خودروهای سی ام اس یا شاسی بلندهای غول پیکر خواهد بود؟
احتمالا نه. اما از آنجا که استانداردها با الزامات اوباما مطابقت دارند، شرایط میتوانند برای کامیونهای بزرگ و شاسی بلندها سختتر شوند. این امر به احتمال زیاد خودروسازان را مجبور به ساخت نسخههای برقی یا ترکیبی از مدلهای خود بکنند، اما احتمالاً آنها را حذف نمیکنند.
آیا هزینه یک وسیله نقلیه الکتریکی بیشتر از یک ماشین یا کامیون فسیلی است؟
به گفته شرکت مشاوره Alix Partners، خودروهای برقی در حال حاضر 8000 تا 10.000 دلار بیشتر از خودروهای موتور احتراق قیمت دارند. اما خودروسازان میگویند که این تفاوت با توجه به فروش بیشتر خودروهای برقی و تولید باتریهای ارزان قیمت کاهش مییابد. بایدن پیشنهاد افزایش اعتبارات مالیاتی و تخفیف برای خریداران EV را پیشنهاد کرده است. در حال حاضر 7500 دلار اعتبار مالیاتی فدرال وجود دارد، اما زمانی که خودروسازان در فروش خودروهای الکتریکی به 200.000 برسند، سقف آن محدود میشود. یک لایحه در سنا که توسط بایدن ارائه شد، آن را برای همه خودروسازان گسترش میدهد و تا 12،500 دلار اعتبار مالیاتی به مدت 5 سال ارائه میدهد و EVها مقرون به صرفهتر میشوند.