نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 12:26 ق.ظ

دانشگاه و تحول دیجیتال

برای تحول دیجیتال به عنوان یک استراتژی اقتصادی و صنعتی، دانشگاه‌ها خود نیز به عنوان ارائه‌دهندگان آموزش عالی بایستی در پی رسیدن به بلوغ دیجیتال باشند. بلوغ آن‌هاست که در سایر بخش‌ها مستقیما اثر می‌گذارد. بنظر ما تحول دیجیتال یکسره دانش بنیان است و ستون این بنای بر شانه‌های فرهیختگان و نخبگان قرار دارد که عمدتا از دانشگاه‌ها به جامعه تحویل داده می‌شوند.

اگر آموزش عالی را یک صنعت به‌حساب آوریم این صنعت در مسیر تحول دیجیتال خود بایستی با تغییر سریع و جهشی در نوع ارایه دروس و نیز دیجیتالی کردن سیستم‌های خود پیشرفت کند. اکنون با وقوع پدیده و بحران کرونا این اولویت دوچندان قابل درک و حس شده است و از نظر بودجه و منابع مالی مورد نیاز برای این تحول نگرانی‌های برای مدیران این صنعت و روسای دانشگاه‌ها ایجاد شده است.

آن‌ها در مسیر بلوغ دیجیتالی خود  بایستی با فناوری های نوظهور و به سرعت در حال تغییر سازگار شده و آن‌ها را بصورت‌های مختلف وارد دروس و آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های نرم افزاری خود کنند. این امر به هماهنگی‌هایی در سطوح وزارتی و نیز بخش‌های مختلف آموزشی نیاز دارد.

این امر همگام با تحول دیجیتال دولت بایستی صورت گرفته و در زمینه‌هایی مانند استراتژی‌ها، برنامه‌های جامع  و تدوین برنامه‌های زیر بخشی شکل گیرد.

هم اکنون در سطح جهانی، حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم شتاب زیادی به‌ خود گرفته است و این امر ناشی از فشار تحول دیجیتال نیز بوده است. حتی در نظام‌های متمرکز برنامه ریزی در کشورها عملکردهای بخش دولتی در سطح جهانی قابل مشاهده است. برای مثال کشور چین که در بسیاری از موارد از اروپا و آمریکا پیشی گرفته است.

تحول دیجیتال دانشگاه بدنبال خود تحول دیجیتال صنعتی را تسریع می‌کند. صنعت و کسب و کارها به  استراتژی، رهبری، مهارت‌های نیروی کار و تغییر فرهنگ سازمانی نیاز دارند و عامل اصلی شکل دهنده روند تحول دیجیتال، نیروی انسانی است.

صنعت باید الگوهای مناسبی را داشته باشد تا بتواند:

  • مهارت‌های رهبری برای خلق و راهبری استراتژی دیجیتال
  • سرمایه‌گذاری در مهارت‌های نیروی کاربرای اجرای یک استراتژی دیجیتالی

را در خود ایجاد کرده و بپذیرد . با نگاه به آینده و با استفاده از متخصصان حرفه ای، به کار گیری دانش موضوعی و مهارت‌های فردی این تحول امکان پذیر می‌شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *