نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 1:42 ب.ظ

دانشمندان چینی باکتری های پلاستیک خوار را کشف می کنند

دانشمندان چینی باکتری های پلاستیک خوار را کشف می کنند

Plastic on beach

توسط اش جونز4 مه 2021

گروهی از محققان در چین ادعا می كنند كه باكتریهای دریایی را قادر به تجزیه پلی اتیلن كرده اند كه در بسیاری از محصولات پلاستیكی در سراسر جهان یافت می شود و منبع بسیاری از آلودگی ها در اقیانوس ها است.

پلاستیک در سواحل

در سال 2010 ، زباله های پلاستیکی جهانی حدود 275 میلیون تن در سال تخمین زده شد که بیش از تولید سالانه در آن زمان است.اعداد سال 2020 نشان می دهد که سالانه 500 میلیارد کیسه پلاستیکی استفاده می شود – تقریبا برابر با 150 عدد برای هر نفر در کره زمین – و نشنال جئوگرافیک پیش بینی می کند اگر کاری انجام نشود ، میزان پلاستیک ورودی به اقیانوس های جهان تا سال 2040 سه برابر خواهد شد تا 29 میلیون تن سالانه.

مفهوم آنزیم های پلاستیک خوار برای جامعه علمی چیز جدیدی نیست. تعدادی از پروژه ها در گذشته به دنبال کمک به چنین ایده هایی بودند تا بتوانند در کنار سایر راه حل های ماندگارتر مانند تصویب اقتصاد دایره ای ، مشکلات زباله های پلاستیکی موجود را حل کنند.

این گزارش که در ژورنال مواد خطرناک در تاریخ 24 آوریل منتشر شد و به رهبری سون چائومین ، استاد انستیتوی اقیانوس شناسی در آکادمی علوم چین ، ادعا می کند رشته ای از باکتری ها را پیدا کرده است که می تواند هر دو پلی اتیلن ترفتالات را تجزیه کند (PET ) – که در بیشتر بطری های پلاستیکی وجود دارد – همچنین پلی اتیلن (PE) است که در کیسه های پلاستیکی یافت می شود.

در صورت موثر بودن ، باکتری ها قادر به مقابله با مقدار زیادی از آلودگی پلاستیکی هستند که در حال حاضر جهان با آن روبرو است.

نویسندگان این گزارش گفتند: “مطالعه ما یک جامعه باکتریایی دریایی پایدار ایجاد می کند که به طور کارآمد PET و PE را تخریب می کند و بینش در مورد مسیرهای تخریب پلاستیک و فرآیندهای بیولوژیکی و مکانیکی مرتبط با آنها را فراهم می کند – راه را برای تولید محصولات میکروبی در برابر ضایعات پلاستیکی هموار می کند.”

آنها افزودند: “در مقایسه با مطالعات گسترده در مورد باکتریها و آنزیمهای تجزیه كننده PET ، تحقیقات در مورد تجزیه PE بسیار عقب است.”

این مطالعه از رویکرد غربالگری بر روی صدها نمونه مرتبط با زباله های پلاستیکی استفاده کرد و در نهایت مجموعه ای از سه باکتری یافت که می توانند به پلاستیک ها “آسیب آشکاری” وارد کنند ، از جمله ترک ها و “سوراخ های عمیق” هم در سطح و هم در داخل فیلم ها.

به گفته نویسندگان ، تقریباً 300 نمونه زباله پلاستیکی از خلیج Huiquan جمع آوری شده و نمونه ها در دمای اتاق نگهداری می شوند.این گزارش ادعا می کند پلاستیک های PE و PET اکثر آلودگی های پلاستیکی جهان را تشکیل می دهند.

باکتریهای مورد استفاده در این مطالعه در حال تعیین توالی ژنوم هستند ، به طور بالقوه امکان تکثیر برای ایجاد محصولات میکروبی فراهم می شود.در سراسر جهان ، فقط 9٪ از کل پلاستیک تولید شده تاکنون بازیافت شده است.

به گفته سازمان غیردولتی هلندی The Ocean Cleanup ، در حال حاضر پنج  توده پلاستیک بزرگ در اقیانوس های جهان وجود دارد. بزرگترین آنها ، که به زبان عامیانه “تکه بزرگ زباله اقیانوس آرام” نامیده می شود ، در حدود 1.6 میلیون مایل مربع – کمی بزرگتر از مغولستان را در خود جا داده است.

به گفته این سازمان غیردولتی ، “پلاستیک های قوی تر و قابل شناوری در محیط دریایی انعطاف پذیری نشان می دهند و به آنها اجازه می دهد تا آنها را در مسافت طولانی منتقل کنند.”

این سازمان غیردولتی اخیراً مطالعه ای منتشر کرده است که گزارش می دهد تا 80٪ پلاستیک رودخانه های جهان به دریا ها منتقل می شود.

بویان اسلات ، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت The Ocean Cleanup ، گفت: “اگرچه مسئله پلاستیک در مقیاس دلهره آور به نظر می رسد ، اما این درک به روز از اینکه پلاستیک به اقیانوس تبدیل می شود ، امکان مداخله بسیار هدفمندتری را فراهم می کند.

“همانطور که اختلافات زیادی را در سطح آلودگی در سراسر جهان مشاهده می کنیم ، این نتایج می تواند به افزایش سریع حل مشکل کمک کند. ما از این داده های جدید به عنوان راهنمای فعالیت های پاکسازی استفاده خواهیم کرد و امیدواریم که دیگران نیز چنین کنند.”

گزارش سال 2018 پلاستیک اروپا گزارش داد که سالانه 350 میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان تولید می شود که در کمتر از یک سال نیمی از آنها به زباله تبدیل می شوند.

زباله های پلاستیکی نیز با هدر رفتن 120 میلیارد دلار (101.8 میلیارد یورو) در سال براساس مجمع جهانی اقتصاد ، خسارت اقتصادی بزرگی را نشان می دهد.طبق ممیزی های سالانه Break Free From Plastic ، بیشتر آلودگی ها از طریق شرکت هایی مانند کولاکولا ، نستله و پپسی کو حاصل می شود.

از آن زمان بسیاری از این شرکت ها قسم خورده اند که میزان آلودگی پلاستیک را کاهش دهند ، اما  برای نتایج آن باید منتظر ماند.شرکت هایی مانند یونیلور که در رتبه چهارم حسابرسی سال گذشته قرار داشتند ، برای مقابله با این بحران متعهد به بازیافت پلاستیک به عنوان بخشی از مدل های تجاری خود شده اند.

https://industryeurope.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *