نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 11:07 ق.ظ

چرا تبدیل شدن به یک شرکت داده محور بسیار سخت است؟

    رندی بین05 فوریه 2021

رونق یک شرکت امروزی به عنوان یک شرکت اصلی به معنای داده محور بودن آن است. شرکتهایی که از این جبهه عقب مانده اند ، مشاهده کرده اند که رقبای داده محور آنها سهم بازار را به دست می آورند و در طول دهه گذشته به مشتری خود دسترسی پیدا می کنند و پیشگامانی مانند آمازون ، فیس بوک و گوگل ارزیابی های غالب بازار را توسعه می دهند.

 در حال حاضر ، شرکت های اصلی Fortune 1000 با سرمایه گذاری زیاد در داده ها و ابتکارات هوش مصنوعی برای کاهش شکاف های خود در حال مبارزه هستند. برای سومین سال متوالی ، سرمایه گذاری در داده ها و ابتکارات هوش مصنوعی تقریباً جهانی بوده است ، 99.0٪ از شرکت ها گزارش داده اند که سرمایه گذاری در داده ها و هوش مصنوعی را براساس یافته های یک تحقیق اجرایی تازه منتشر شده از NewVantage Partners ، یک شرکت مشاوره استراتژیک که من آنرا در سال 2001 تأسیس کردم ، گزارش کرده اند.

اما امسال ، با افزایش سرمایه گذاری ، به نظر می رسد اکثر شرکت ها برای حفظ حرکت تلاش می کنند.

این نهمین نظرسنجی سالانه از مدیران C-suite به نمایندگی از شرکت های اصلی است که بر پیشرفت ابتکارات Big Data و هوش مصنوعی (AI) در این شرکت ها متمرکز است. برای گزارش سال 2021 ، ما 85 شرکت Fortune 1000 و شرکتهای برجسته صنعت را مورد بررسی قرار دادیم – بالاترین میزان مشارکت و نمایندگی از زمان بررسی برای اولین بار در سال 2012 انجام شده است.

 شرکت های شرکت کننده شامل رهبران تراشه های در خدمات مالی ، علوم زندگی ، مراقبت های بهداشتی و خرده فروشی ، از جمله American Express ، Anthem ، Bank of America ، Bristol-Myer Squibb ، Capital One ، Cigna ، CVS Health ، Eli Lilly ، Glaxo Smith Kline ، JP Morgan Chase ، Liberty Mutual ، Mastercard ، McDonalds ، Merck ، Pfizer ، Sanofi ، Starbucks ، United بهداشت ، VISA و Walmart. در این سال ، با یک رکورد 76.0٪ از پاسخ دهندگان نقش مدیر اطلاعات یا مدیر ارشد تجزیه و تحلیل را داشتند. پاسخ دهندگان به نظرسنجی از ارشدترین مدیران شرکتها با نظارت و مسئولیت داده ها در شرکت هایشان تشکیل شده اند.

پس از تقریباً یک دهه پس از انجام این نظرسنجی ، ما دو روند قابل توجه را لمس کردیم. اول ، شرکت های جریان اصلی به طور مداوم در ابتکارات Big Data و AI در تلاش برای دستیابی به اطلاعات بیشتر سرمایه گذاری کرده اند: 91.9٪ از شرکت ها گزارش می دهند که سرعت سرمایه گذاری در این پروژه ها در حال تسریع است ، و 62.0٪ از شرکت ها گزارش داده ها و سرمایه گذاری های هوش مصنوعی بیشتر بیش از 50 میلیون دلار بوده است .

 دوم ، یافته های حاصل از نظرسنجی امسال نشان می دهد که حتی با داشتن رکورد سطح سرمایه گذاری  ، شرکت ها همچنان برای بدست آوردن ارزش از سرمایه های Big Data و AI و تبدیل شدن به یک سازمان داده محور تلاش می کنند. شرکت های جریان اصلی که اغلب با محیط داده های قدیمی ، فرایندهای کسب و کار ، مجموعه مهارت ها و فرهنگ های سنتی همراه هستند که ممکن است تمایلی برای تغییر نداشته باشند ، با افزایش تقاضا ، رشد حجم داده ها و شرکت ها به دنبال بالغ شدن قابلیت های داده خود ، با چالش های بیشتری روبرو می شوند.

در نظرسنجی سال 2021 ، شرکتهای Fortune 1000 کاهش شاخصهای پیشرو را که برای اندازه گیری موفقیت داده ها و سرمایه گذاریهای هوش مصنوعی آنها استفاده می شود ، گزارش کردند. شرکت ها گزارش کردند که برای پیشرفت – و در بسیاری از موارد حتی از دست دادن موقعیت – برای مدیریت داده ها به عنوان یک دارایی کسب و کار ، توسعه فرهنگ داده ، رقابت بر روی داده ها و تجزیه و تحلیل ها و استفاده از داده ها برای ایجاد نوآوری ، تلاش می کنند. فقط 29.2٪ موارد دستیابی به نتایج کسب و کار را گزارش می دهند و فقط 30٪ گزارش می دهند كه استراتژی داده ای كاملاً مفصلی تهیه كرده اند. شاید کاملاً واضح باشد ، فقط 24٪ از پاسخ دهندگان گفتند که فکر می کردند سازمان آنها در سال گذشته مبتنی بر داده بوده است ، که از 37.8٪ در سال قبل کاهش یافته است – رقمی که نشان می دهد تلاش برای ادغام داده ها در فرایندهای تصمیم گیری به همان اندازه موفقیت آمیز نبوده است .

ریشه این پیشرفت کند چیست؟

 برای پنجمین سال متوالی ، مدیران گزارش می دهند که چالش های فرهنگی – نه فناوری – بزرگترین مانع در مورد طرحهای داده است. در نظرسنجی سال 2021 ، 92.2٪ از شرکتهای اصلی گزارش کردند که آنها همچنان با چالشهای فرهنگی مربوط به همسویی سازمانی ، فرایندهای کسب و کار ، مدیریت تغییر ، ارتباطات ، مجموعه مهارت های کارکنان و مقاومت یا عدم درک کافی برای ایجاد تغییر دست و پنجه نرم می کنند. این نشان دهنده افزایش درصد بالای 80.9٪ شرکتهایی است که چالشهای فرهنگی را بزرگترین مانع موفقیت در چهار سال پیش عنوان کردند.

این مقاومت فرهنگی اجتناب ناپذیر نبود ، اما شاید قابل پیش بینی بود. تقریباً یک دهه پیش در سال 2012 ، اریک براینلفسون و اندرو مک آفی در Harvard Business Review نوشتند که Big Data یک انقلاب مدیریتی است. پس چرا پس از تقریباً یک دهه سرمایه گذاری در داده ، شرکت ها همچنان برای دستیابی به داده ها تلاش می کنند؟ یک پاسخ این است که داده محور شدن به زمان ، تمرکز ، تعهد و پافشاری نیاز دارد. بسیاری از سازمان ها تلاش را به حداقل می رسانند یا در برآورد صحیح زمانی که این نوع تحولات نیاز دارند ، ناتوان هستند.

با توجه به این یافته ها ، مدیر ارشد داده و رهبران داده های شرکت باید سه توصیه عملی را در نظر بگیرند:

  • سازمان ها می توانند با تمرکز بر پروژه های داده های خود بر روی مشکلات کسب و کار با تأثیر بالا که به وضوح مشخص شده اند و یا موارد استفاده ، از آنها بهره مند شوند. با شروع در هر جا که یک نیاز کسب و کار مهم وجود دارد ، مدیران می توانند به سرعت از طریق “برنده های سریع” که به یک شرکت کمک می کند ارزش را درک کند ، اعتبار خود را برای سرمایه گذاری خود در داده ها ایجاد کند و از این اعتبار برای شناسایی موارد استفاده با تأثیر بیشتر برای ایجاد تجارت استفاده می کنند ، به سرعت نشان دهند. ما شرکت هایی را می بینیم که بدون اینکه تقاضای شغلی مشخصی داشته باشند ، بارها و بارها روی قابلیت ها و فناوری داده ها سرمایه گذاری می کنند.
  • شرکت ها باید روش هایی را که در مورد داده ها به عنوان یک سرمایه کسب و کار سازمان خود فکر می کنند ، بررسی کنند. داده ها مانند رودخانه از طریق هر سازمانی جریان می یابند. باید از طریق جذب و تولید از طریق مصرف و استفاده در بسیاری از نقاط مسیر مدیریت شود.
  • تحول کسب و کار مبتنی بر داده فرآیندی طولانی مدت است که به صبر و تحمل نیاز دارد. سرمایه گذاری در حاکمیت داده ها ، دانش داده ها ، برنامه هایی که باعث آگاهی از ارزش و تأثیر داده ها در یک سازمان می شود ، ممکن است گام نهایی در مسیر درست باشد ، اما سازمان ها باید نشان دهند که در طولانی مدت بدنبال آن هستند و به این موارد پایبند هستند .

در حالی که در سال گذشته عقبگردهای آشکاری وجود داشت ، لازم به ذکر است که شرکت ها در طول دهه گذشته پیشرفت زیادی داشته اند. هنگامی که این نظرسنجی برای اولین بار تقریباً یک دهه پیش راه اندازی شد ، شرکت های اصلی تازه شروع به پذیرفتن داده های بزرگ و تأثیر تحول پذیر آن کرده بودند Big Data و AI قابلیت های نوپایی بودند ، که حداقل سرمایه را دریافت کردند. تعداد کمی از شرکت ها برنامه های رسمی را توسعه داده و تعهد شرکتی را بیان کرده اند و عملکرد مدیر ارشد داده وجود نداشت ، مگر در تعداد معدودی از شرکت ها.

همچنین ممکن است درست باشد که با پیشرفت روزافزون شرکت ها ، آنها درک کرده اند که در ابتدا درجه دستیابی به نقاط عطف تبدیل داده را بیش از حد ارزیابی کرده اند. امروزه ، بسیاری از شرکت ها ، با درک و ظرافت بیشتر ، ناشی از یک دهه سرمایه گذاری ، دیدگاه انتقادی بیشتری را در پیش گرفته اند و می فهمند که برای رقابت موفقیت آمیز بر روی داده ها و تجزیه و تحلیل ها ، باید سطح بازی خود را حتی بالاتر ببرند. دیگر خوب بودن کافی نیست.

آنچه نتایج نظرسنجی امسال به ما می گوید این است که حتی با پیشرفتی که در زمینه سرمایه گذاری و ایجاد رهبری داده در شرکت های اصلی ایجاد شده است ، چالش های مهمی باقی مانده است. آنچه مورد استقبال قرار نگرفته است این است که این تلاش برای تبدیل داده در شرکتهای اصلی چه مدت زمان می برد ، زیرا آنها با سیستمهای قدیمی ، فرهنگهای موروثی و در بعضی موارد ، مجموعه مهارتهای موروثی همراه هستند. تبدیل شدن به یک سازمان داده محور یک شبه اتفاق نمی افتد. ایجاد فرهنگ داده یک فرایند است. این تلاش ها به مرور زمان انجام می شود. امروزه Big Data و AI جریان اصلی هستند ، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد.

https://hbr.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *