نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 11:02 ق.ظ

فرايند تصويب پيش نويس سند ملي آمايش سرزمين در كميسيون تخصصي شورايعالي آغاز شد

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹

سيزدهمين جلسه كميسيون تخصصي شورايعالي آمايش سرزمين در چارچوب بررسي مطالعات پشتيبانِ تدوين سند ملي آمايش سرزمين با حضور دكتر نوبخت، رئيس سازمان و رئيس شورايعالي آمايش سرزمين، وارد مرحله بررسي جزء به جزء متن پيش نويس سند ملي آمايش سرزمين گرديد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رساني دولت به نقل از سازمان برنامه و بودجه كشور، در ابتداي اين جلسه، دكتر نوبخت ضمن قدرداني از زحمات دبيرخانه شورايعالي آمايش سرزمين، مديران و كارشناسان مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري و تمامي دستگاه هاي اجرايي عضو كميسيون كه در طي قريب به چهار ماه اخير با برگزاري سيزده نشست، به بررسي موشكافانه و دقيق همه ابعاد اين سند مهم و راهبردي پرداخته اند، بر ضرورت اعمال نظرات و ديدگاه هاي تمامي دستگاه ها و تكميل و غني نمودن مطالعات و اسناد نهايي با اِهتمام تمامي دست اندركاران اين طرح مطالعاتي بزرگ تاكيد كرد.

وي در ادامه بر مسئله ناكامي مطالعات پيشين آمايش سرزمين در دستيابي به يك سند مورد اجماع و قابل اجرا اشاره كرده و بر عَزم سازمان برنامه و بودجه براي تصويب و اجراي سند ملي آمايش سرزمين در اين دور از مطالعات تاكيد كرد.

در ادامه نشست، چند نفر از اعضاي كميسيون تخصصي(نمايندگان وزارت راه و شهرسازي، كشور، نيرو، جهادكشاورزي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و اطلاعات) به بيان نظرات و ديدگاه هاي خويش در خصوص مطالعات صورت گرفته با تاكيد بر اهميت و جايگاه مطالعات فرابخشي و نيز ملاحظات مرتبط با حوزه هاي ماموريتي خويش پرداخته و راهكارهايي جهت تقويت سند و ارتقاء تحقق پذيري آن مطرح كردند.

بر پايه اين گزارش مهندس اميني رئيس امور برنامه ريزي، نظارت و آمايش سرزمين ضمن ارائه گزارشي در خصوص ترتيبات و تمهيدات طرح ريزي شده توسط دبيرخانه شورايعالي آمايش سرزمين براي بررسي همه جانبه و جامع صورت گرفته بر روي مطالعات صورت گرفته در طي ۴ ماه اخير، به اهم خروجي ها و نتايج اين مطالعات كه در قالب سند ملي آمايش سرزمين اشاره كرد.

در ادامه دكتر آزموده اردلان رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، ضمن تاكيد بر اين مطلب كه اين طرح كلان توسعه فضايي ملي، بدون بهره گيري از تمام ظرفيت هاي علمي و كارشناسي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي و دستگاه هاي اجرايي كشور قابل انجام نبود، به معرفي خبرگان آمايش، گروه پژوهشگران مركز و مديران گروه هاي مطالعاتي اعم از بخش ها و فرابخش ها و كارگروه تلفيق سند ملي پرداختند و دكتر وكيلي معاون امور آمايش نيز به تشريح سازوكارهاي رفع ايرادات و نواقص مطالعات و اعمال نظرات و ديدگاه هاي اصلاحي اعضاي كميسيون در قالب برگزاري كميته ‌هاي ويژه سه گانه اشاره نمودند.

 شايان ذكر است در پايان اين جلسه، ماده ۱ پيش نويس سند ملي آمايش سرزمين مشتمل بر تعاريف و اصطلاحات با انجام اصلاحات مطرح در جلسه؛ به تاييد اكثريت اعضا رسيد. پيش نويس اين سند ۱۲ ماده اي، مشتمل بر ۵ هدف، ۲۴ راهبرد و بيش از ۲۵۰ سياست توسعه سرزميني است كه چشم انداز توسعه فضايي سرزمين، سازمان فضايي مطلوب در افق ۱۴۲۴ و الزامات تحقق سند را ارائه مي نمايد.

http://dolat.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *