نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 3:47 ق.ظ

سند ملي آمايش سرزمين به تصويب رسيد

http://news.moe.gov.ir/getmedia/0a344b29-8399-4246-8d74-0f4ca7fd9f5b/%d8%b3%d9%86%d8%af-%d8%a7%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b3%d8%b1%d8%b2%d9%85%db%8c%d9%86.jpg?width=210

1399/12/12

پس از صرف بيش از ۷۵ هزار ساعت كار كارشناسي و توليد ۳۴ عنوان گزارش در ۵۱ مجلد طي سه سال گذشته براي بررسي مطالعات و سند ملي آمايش سرزمين، اين سند در جلسه شوراي‌عالي آمايش سرزمين با حضور رييس سازمان برنامه و بودجه كشور و سه عضو كابينه به تصويب رسيد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از پایگاه اطلاع‌رساني دولت،  تدوين و تصويب اين سند از سوي شوراي‌عالي آمايش سرزمين به عنوان بالاترين مرجع نظام راهبري توسعه سرزمين ميراثي از دولت يازدهم و دوازدهم براي دولت آينده و نسل‌هاي بعدي خواهد بود.

پنجمين جلسه شوراي عالي آمايش سرزمين و دومين جلسه اين شورا در سال‌جاري به رياست “محمدباقر نوبخت” معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه كشور به منظور بررسي متن پيشنهادي سند ملي آمايش سرزمين در محل اين سازمان برگزار شد.

“محمدباقر نوبخت” در جلسه‌ای كه با حضور “رضا اردكانيان” وزير نيرو، “عيسي كلانتري” معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست و “عليرضارزم حسيني” وزير صمت و نمايندگان ساير اعضاي شورا برگزار شد، ضمن تبيين ويژگي‌هاي اين سند و توضيحاتي در خصوص فرآيند تهيه و بررسي سند ملي آمايش سرزمين و اسناد آمايش استان‌ها، از مشاركت جدي دستگاه‌هاي اجرايي عضو كميسيون تخصصي و نيز سازمان‌هاي مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها قدرداني کرده و تدوين و تصويب اين اسناد را ميراثي از سوي دولت يازدهم و دوازدهم براي دولت آينده و نسل‌هاي بعدي توصيف كرد.

وي افزود: با هدف ايجاد اجماع و تحقق‌پذيري اين اسناد فرادست و تاثيرگذار بر ترتيبات توسعه سرزمين، يكي از مشاركتي‌ترين فرآيندهاي بررسي و اجماع‌سازي طرح‌ريزي شده به طوري كه اين اسناد پس از تدوين ابتدا در نشست ميان امور بخشي و فرابخشي سازمان برنامه و بودجه كشور و بعد از آن در كميسيون تخصصي شوراي‌عالي آمايش سرزمين با حضور دستگاه‌هاي اجرايي مختلف مورد بررسي دقيق قرار گرفته و بيش از ۲۴۰۰ نفرساعت زمان طي ۹ ماه براي بررسي و تدقيق آن اختصاص داده شد. در نتيجه اين تلاش‌ها اين اسناد هم اكنون آماده ارائه و تصويب نهايي شوراي‌عالي آمايش سرزمين به عنوان بالاترين مرجع نظام راهبري توسعه سرزمين است.

در ادامه جلسه “رضا اردكانيان” وزير نيرو با تأكيد بر اينكه پس از تصويب اسناد ملي و استاني و رونمايي شدن از آنها، مي‌بايست تفكرات غالب منشعب شده از جبر تقسيمات كشوري مورد اصلاح و بازپيرايي قرار گرفته و با نگاه كارشناسي و يكپارچه به مسائل توسعه سرزمين نگريست، بر تحقق رشد و پويايي و توسعه همه جانبه كشور در نتيجه اجراي اين اسناد اظهار اميدواري كرد.

وي در خصوص گنجاندن اطلاعات دقيق همه استان‌ها در مطالعات آمايش استان‌ها اظهار داشت: اساس مطالعات آمايش سرزمين، برنامه‌ريزي فرابخشي است و نقش اطلاعات پايه در مطالعات آمايش، بسيار تعيين كننده و اساسي است. مخصوصا در بحث “آب قابل برنامه‌ريزی” بايد فرابخشي و ملي و بر اساس حوضه‌های آبريز در اسناد استاني به دقت نگريسته شود.

در پايان اين جلسه و پس از صرف بيش از ۷۵ هزار ساعت كار كارشناسي، توليد ۳۴ عنوان گزارش طي سه سال گذشته با تلاش‌هاي كميسيون تخصصي و برگزاري ۲۷ جلسه براي بررسي مطالعات و سند ملي آمايش سرزمين، اين سند در جلسه  شوراي‌عالي آمايش سرزمين به تصويب رسيد.

http://news.moe.gov.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *