نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 4:19 ب.ظ

آیا برای تکنیکی که به مغز شما متصل است آماده هستید؟

https://hbr.org/resources/images/article_assets/2020/09/Sep20_28_3191098.jpg

 28 سپتامبر 2020   توسط لورن گولمبيوسكي یاروسلاو دانیلچنکو / استودیوی خلاق کاکتوس / گتی ایماژ

مردم وقت و هزینه بیشتری در فناوری شخصی مانند بلندگوهای هوشمند ، ساعتهای هوشمند ، پوشیدنی ها و هدست های واقعیت مجازی سرمایه گذاری می کنند. بیماری همه گیر کرونا ویروس پذیرش فناوری جدید را تسریع کرده و اعتماد ما به آن را برای ارتباطات اجتماعی ، سرگرمی و تجارب آموزشی افزایش داده است. همانطور که زمان بیشتری را در خانه می گذرانیم ، بسیاری از ما برای تقویت خود به فناوری روی می آوریم. فناوری هایی از قبیل پوشیدنی ها – مانند گوشگیرهای هوشمند ، لنزها ، ساعت ها ، انگشترها ، دستبندها و حتی پارچه ها – اطلاعات بیومتریک لایه ای ، تعامل صوتی و اطلاعات بصری را در طول تجربیات زندگی ما جمع آوری می کنند. از آنجا که فناوری پوشیدنی در زندگی روزمره ما به امری عادی تبدیل می شود ، با افزایش رابط های مغز و رایانه (BCI) ، ارتباط صمیمانه تری نیز در افق آینده وجود دارد.

BCI ها می توانند به صورت داخلی یا خارجی به مغز انسان متصل شوند. آنها فعالیت مغز را می خوانند و آن را به صورت اطلاعات پردازش می کنند و همچنین می توانند اطلاعات را به مغز منتقل کنند. این توانایی را دارد که هوش انسانی را تا سطوح فوق بشری تقویت کند ، که برای فن آوران و کارآفرینان هیجان انگیز است ، اما این سوال را مطرح می کند: آیا ما ، کسب و کار ها و سیستم های فن آوری خود آماده این تغییر هستیم؟

آیا به نفع ماست؟

BCI ها به دو دسته تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم می شوند BCI های مهاجم در مغز کاشته می شوند و الکترودهای ریزی را به نورون ها متصل می کنند تا فعالیت آنها را اندازه گیری کنند. آنها مانند Neuralink ، نیاز به جراحی مغز دارند – پزشکان برای کاشت دستگاه و روبات های جراحی با دقت بالا در جمجمه حفاری می کنند تا الکترودهای میکروسکوپی را به طور صحیح به سلول های عصبی متصل کنند. BCI های مهاجم داده های بهتری را به دست می آورند و می توانند در مناطق مختلف مغز کاشته شوند. BCI های مهاجم در درمان آسیب های نخاع ، کنترل اندام های مصنوعی و درمان افسردگی موثر بوده اند. BCI های غیرتهاجمی نیازی به جراحی ندارند ، اما به سیگنال های پر سر و صدای دستگاه الکتروانسفالوگرام (EEG) و دستگاه های مادون قرمز متصل شده به سر بستگی دارد.  از هوش مصنوعی برای جداسازی سیگنال های مغزی که دستگاه های BCI ضبط می کنند و همچنین سنتز سیگنال های برگشتی به مغز استفاده می شود.

    بررسی چالش ها و فرصت های پیش رو.

BCI پیشرفت های باورنکردنی در زمینه پزشکی داشته است و بودجه زیادی توسط وزارت دفاع از طریق        DARPA   برای آن تأمین شده است. این انستیتو  در حال کار بر روی دامنه چشمگیری از  پروژه های BCI است که هدف آنها کمک به بدن برای بهبود خود ، ترمیم نقص حسی ناشی از آسیب دیدگی و تقویت اعضا در خدمات نظامی است که به آنها اجازه می دهد با هواپیماهای بدون سرنشین کار کنند ، بی سر و صدا ارتباط برقرار کنند و در سیستم های دفاعی ادغام شوند. شرکت هایی مانند Kernel ، Qneuro ، NeuroSky و EMOTIV به سرعت در حال حرکت به سمت دستگاه های با کاربری آسان و روش های کمتر تهاجمی BCI هستند. این شرکت ها در حال اندازه گیری و ارزیابی فعالیت مغز برای کاربردهای مختلف از بازی کردن و کاهش استرس گرفته تا تایپ کلمات با فکر کردن هستند.  این وسیله ای است که از نظر تجاری موجود است و از EEG برای ضبط و نمایش داده های مغز به عنوان کمک  از طریق مدیتیشن استفاده می کند. حتی فیس بوک در حال ساخت کاشت BCI است که فعالیت مغز را می خواند و قادر به رمزگشایی مجموعه ای اساسی از کلمات است.

اخیراً ، در مورد Neuralink ، راه اندازی Elon Musk’s BCI ، هیاهوی زیادی شده است. Neuralink دستگاه مغز کاشته شده خود را در خواندن و نوشتن اطلاعات برای مغز خوک ها در اواخر ماه اوت نشان داد. بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب نمایش شرکت را در زمینه پیشرفت علوم اعصاب نادیده گرفتند. در حالی که فناوری الکترود نمایش داده شده پیشرفته بود ، بحث کمی در مورد چگونگی استفاده شرکت از مغز وجود داشت. یکی از اهداف اصلی این ارایه ، جذب استعداد برای Neuralink و افزایش علاقه به BCI برای پیشرفت عصب شناسی و سخت افزار بود. ماسک قول داده است که Neuralink با هدف درمان افرادی که دارای اختلالات عصبی شدید هستند ، آزمایشات انسانی را تا پایان سال 2020 آغاز خواهد کرد.

چگونه ممکن است BCI تکامل یابد؟

در آینده دور ، اگر BCI در خواندن و نوشتن اطلاعات برای مغز موفق باشد ، و اگر انسان با این فناوری سازگار شود ، می توانیم سناریوهای بسیار شگفت انگیزی را تجربه کنیم. تصور کنید که با عزیزان خود مکالمه های تله پاتیک دارید ، بلافاصله به قدرت محاسباتی مافوق بشری دسترسی پیدا می کنید ، با خاطرات و رویاها  بازی می کنید ، یا خود و هر حسی را که دارید در یک تجربه سرگرمی مجازی غرق می کنید. این سناریوها در حال حاضر بر روی کار محققان ، فن آوران و آینده پژوهان تأثیرگذار است. سوزان اشنایدر ، محقق و آینده پژوه در کتاب شما ی مصنوعی “مرکز طراحی ذهن” را به شرح زیر تصور می کند:

“Hive Mind” یک تراشه مغزی است که به شما امکان می دهد ذاتی ترین افکار عزیزانتان را تجربه و درک کنید.. “Zen Garden” یک ریزتراشه برای حالتهای مراقبه در سطح بالای ذن است. “ماشین حساب انسانی” به شما توانایی های ریاضی در سطح ساوان را می دهد. در صورت وجود چه چیزی را انتخاب می کنید؟ توجه پیشرفته؟ توانایی های موسیقی در سطح موتزارت؟ شما می توانید هر کدام را بصورت تک تک یا یک بسته چند تایی سفارش دهید. “

برایان رومل  یک کارشناس در این زمینه چشم انداز خود را برای “تقویت کننده اطلاعات” توصیف کرد:

    “بیایید آن را یک حافظه کریستال هولوگرافیک بنامیم که می تواند پتابایت داده را در خود جای دهد ، یعنی ممکن است فیلمی به میزان سه برابر عمر شما باشد. این معنای داده های پتابایتی است – فیلم زنده از کل زندگی شما. نه اینکه کسی بتواند آن را ببیند ، بلکه می تواند توسط تقویت کننده هوش شما تفسیر شود. بنابراین ، می تواند زمینه ای را ایجاد کند تا بتوانید از لحظه تولد ، قویتر ، باهوش تر باشید. “

اینها چشم اندازهای خوش بینانه ای از آینده BCI است که در آن کاربران کنترل BCI خود و هرگونه برنامه نصب شده روی آنها را دارند. اما ، سوالات برجسته بسیاری در مورد چگونگی تضمین این آینده روشن وجود دارد: داده های تولید شده توسط مغز ما متعلق به چه کسی خواهد بود؟ آیا داده های مغزی مانند سایر اطلاعات شخصی امروز توسط کارگزاران داده خریداری و فروخته می شود؟ آیا افراد مجبور به استفاده از BCI خاصی می شوند که فعالیت مغزی آنها را کنترل می کند (به عنوان مثال ، برای اطمینان از اینکه در محل کار و مدرسه توجه دارید). آیا BCI مغز مردم را در معرض خطر هک قرار می دهد؟ همانند سایر فناوری های جدید ، پیش از آنکه در آینده استفاده گسترده از BCI ها مورد استفاده قرار گیرد ، باید بیشتر این سوالات فلسفی بررسی و پاسخ داده شود.

چگونه می توانیم برای آینده BCI آماده شویم؟

پیش بینی آنچه در آینده رخ خواهد داد غیرممکن است. همانطور که امروزه در فن آوری مدرن اتفاق افتاده است ، ما می توانیم اطمینان حاصل کنیم که با تکامل BCI و بشریت با سوالات مفهومی زیادی درگیر خواهیم شد. کسانی که در حال حاضر در این فضا کار می کنند قبلاً در مورد تأثیر BCI و چگونگی کمک به آنها و جلوگیری از آنها بحث کرده اند. هرچه این فناوری رایج تر شود ، مسایل حل نشده بزرگتر مانند حریم خصوصی ، امنیت و اکوسیستم های بسته بزرگتر می شوند.

تعصب هوش مصنوعی را کاهش دهید

پوشیدنی ها و BCI ها اطلاعات زیادی در اختیار کاربران قرار می دهند ، اما همزمان اطلاعات بیومتریک و شخصی زیادی را در مورد این کاربران جمع آوری می کنند. همین هوش مصنوعی (AI) که این دستگاه ها برای تقویت هوش انسانی استفاده می کنند ، توسط شرکت ها استفاده می شود تا تمام داده های به دست آمده را درک کند. تعصب  به هوش مصنوعی به یک مشکل بزرگتر تبدیل خواهد شد زیرا شرکت ها از این فناوری برای تصمیم گیری خودکار بیشتری استفاده می کنند.

شرکتهایی که استراتژیهای هوش مصنوعی دارند باید استعدادهای گروههای حاشیه ای را برای توسعه فرآیندهای مدیریت داده و تلاش برای حذف سوگیری هوش مصنوعی جستجومی کنند. برای شرکت هایی که در حال حاضر استراتژی هوش مصنوعی را توسعه نمی دهند ، مهم است که به فکر تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت شان باشند. امروزه ، بیشتر هوش مصنوعی نسبتاً نامرئی است و بسیاری از مردم از فراگیری میزان استفاده از هوش مصنوعی برای مواردی مانند انتخاب وام گیرندگان  ، تنظیم جریان ترافیک و معاملات سهام متعجب می شوند. آینده ای را تصور کنید که ما از تصمیماتی که AI برای ما می گیرد باید مطلع باشیم و  روی آن کنترل داشته باشیم تا بتوانیم دلیل این تصمیمات را درک کنیم.

امنیت و حریم خصوصی دیجیتال را ارتقا دهید

اگر فناوری شخصی ما همچنان به اتصال به اینترنت احتیاج داشته باشد ، با معاملات امنیتی قابل توجهی روبرو خواهیم شد زیرا هر دستگاه شبکه ای آسیب پذیر برای بهره برداری هکرها است. شرکت ها باید کاملاً رویکرد خود را در مورد امنیت دیجیتال بازنگری کنند زیرا یک BCI مورد سو ء استفاده می تواند هزینه زندگی بسیاری را برای کسی در پی داشته باشد. کاربران خواهان شفافیت و کنترل بیشتری هستند – از هوش مصنوعی شخصی می توان برای کمک به کاربران در نظارت و مدیریت امنیت خود استفاده کرد.

شرکت های بزرگی که سیستم عامل های هوش مصنوعی را ایجاد و با آن فعالیت می کنند ، از قبل داده های شخصی ما را جمع آوری ، تجزیه و تحلیل  کرده و می فروشند. آیا این شرکت ها به دسترسی بی قید و شرط به داده های ما ادامه خواهند داد و در صورت تحقق BCI و رایج تر بودن داده های گرفته شده ، چگونه ما بیشتر مورد بهره برداری قرار خواهیم گرفت؟ جامعه ما به طور فزاینده ای نسبت به استفاده بیش از حد از حریم خصوصی آگاه و هوشیار است.

شرکت ها باید اقدامات سختگیرانه امنیتی دیجیتال را تدوین کرده و با در نظر گرفتن آینده اقدامات حریم خصوصی خود را ارزیابی کنند. همه ما باید به دنبال مقررات سختگیرانه تری در مورد حریم خصوصی باشیم – به خصوص اینکه غول های فناوری در حال حاضر اطلاعات شخصی ما را برای تبلیغات و سودآوری کار می کنند. این تصور ما برای آینده ای است که در آن استفاده گسترده از BCI یک واقعیت است و اکنون شیوه هایی را برای اطمینان از امنیت و حریم خصوصی ذهن ما در اختیار ما قرار می دهد.

به علوم انسانی نگاه کنید

شکاف ثروت تکنولوژیکی در حال افزایش است. با رایج شدن پوشیدنی ها و BCI در نیروی کار ، مدارس و زندگی روزمره ما ، آنها می توانند با ایجاد تعداد زیادی از افراد از نظر فنی فقیر ، شکاف را بیشتر کنند. همانطور که سباستین ترون از استنفورد گفته است: “هیچ کس آن را اینگونه بیان نمی کند ، اما من فکر می کنم هوش مصنوعی تقریباً یک رشته علوم انسانی است. این واقعاً تلاشی برای درک هوش انسان و شناخت انسان است. “

ما باید نگاه عمیق تری به آینده محاسبات شخصی بیندازیم تا تصور کنیم انسان و ماشین آلات چگونه ادغام می شوند و چه تأثیراتی بر جامعه خواهد گذاشت. شرکت ها برای درک تأثیر فناوری بر کاربران باید بیشتر به اصطلاح “مهارت های نرم” روانشناسی ، جامعه شناسی و انسان شناسی بپردازند. فن آوران باید از ذهنیت “سریع حرکت کنند و چیزها را بشکنند” به سمت یک رویکرد متفکرانه تر ، تحقیق کنند که چگونه این فناوری بر کاربران و جامعه تأثیر می گذارد. این ما هستیم که باید آینده ای را شکل دهیم که بشریت در آن یک اولویت باشد و نه یک فکر تک بعدی ماشینی.

ما در پرتگاه تغییرات عمده اجتماعی هستیم که با مسائلی مانند همه گیری کرونا ویروس، تغییرات آب و هوا و اقتصاد جهانی تحت فشار دست و پا می زند. بسیاری از مردم به دنبال چراغ امیدواری در این زمانهای نامطمئن به فناوری مانند پوشیدنی ها و BCI هستند. اگرچه تصور آینده ای که بسیاری از مشکلات کنونی جامعه با استفاده از پیشرفت تکنولوژی حل می شود بسیار خوب است ، اطمینان از آن به آمادگی ما بستگی دارد. بیایید با امید و تأمل به آینده و فناوری جدید خود نزدیک شویم.

https://hbr.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *