نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 12:17 ق.ظ

داده های شخصی شما واحد پول عصر دیجیتال است

Your personal data is the currency of the digital age

25 سپتامبر 2020توسط گیوم دژاردین ، ​​گفتگو

بسیاری از کاربران آنلاین بدون نگرانی در مورد پیامدها ، رضایت استفاده از داده های خود را نشان می دهند. اعتبار: شاتر استوک

تجاری شدن اینترنت در اوایل دهه 1990 جوامع غربی را وارد عصر دیجیتال کرد و نحوه تعامل مصرف کنندگان با شرکت های تجاری را تغییر داده است.

شرکت های صنعت دیجیتال یک نکته مشترک دارند: استفاده از داده های شخصی کاربر از طریق فناوری برای دستیابی به مزیت رقابتی.

Spotify ، Amazon ، eBay ، Apple ، Google Play

این شرکت ها به سطحی از سفارشی سازی محصولات و خدمات رسیده اند که قبلاً دیده نشده است. به عنوان مثال الگوریتم Spotify بر اساس سن ، جنسیت ، موقعیت مکانی و سابقه گوش دادن  شما به هنرمندان ، لیست های پخش را به شما ارائه می دهد.

محققان مدیریت به دو دلیل عمده به این اشکال جدید تجارت علاقه مند هستند. این مدل ها گسستی در مدل های معمول تجاری است و تمایل دارند در هنگام بحران ها عملکرد بهتری داشته باشند.

مدل های جدید تجاری

تحقیقات اخیر از موسسه فناوری ماساچوست نشان می دهد که در ژوئن سال 2020 ، در اوج اولین موج همه گیر COVID-19 ، شرکت های دیجیتال متوسط ​​بازده سرمایه گذاری 10 درصدی داشتند ، در حالی که شرکت های سنتی در ماه آگوست هنوز در -14 درصد منفی بودند. نتیجه گیری نویسندگان صریح است: سازمان های قرن 21 باید این مدل های جدید تجاری را انتخاب کنند.

با این حال ، این مدل تجاری برای مصرف کننده بدون خطر نیست. من اندکی بیش از پنج سال است که در مورد این پدیده می نویسم. تحقیقات من باعث شده است که مدل جدیدی را برای مدیریت عمومی این صنعت جدید پیشنهاد کنم و به عواقب پیش روی کاربران بپردازم.

مدل های جدید کسب و کار گسستگی اساسی را با کسانی که به طور معمول در دانشکده های تجارت تدریس می شوند دنبال می کنند. در حالی که عصر صنعتی سرمایه (و عمدتا پول) را در مرکز همه معاملات قرار می داد ، عصر دیجیتال از اطلاعات به عنوان منبع نقدینگی استفاده می کند.

این اخلال در واسطه مبادلات تجاری در معاملات تجاری به ویژه در برخی صنایع خاص برجسته است. خوانندگان در یک سن خاص مطمئناً نقشه های چاپ شده را به خاطر می سپارند. برای دریافت به روزرسانی مانند تغییر نام خیابان ،  قبلا باید نقشه جدیدی خریداری می کردید ولی اکنون به عنوان مثال Google ، به کاربران خود قابلیت GPS را که در زمان واقعی به روز شده است ، به صورت رایگان ارائه می دهد.

یک تجربه شخصی

برخی از شرکت ها از درآمدزایی دوگانه در محصول یا خدمات خود استفاده می کنند. این امر به ویژه در صنعت بازی های موبایل صدق می کند. به عنوان مثال ، برخی از بازی ها از روش freemium مبتنی بر درآمدزایی از داده های کاربر و سپس درج عناصر پرداختی استفاده می کنند. این نوع مدل ها به خودی خود بد نیستند و حتی مزایایی برای مصرف کننده دارند ، از جمله شخصی سازی تجربه آنها و دسترسی به پیشنهادات و آزمایش های رایگان.

به عنوان مثال ، هنگام جستجوی یک رستوران در Google Maps ، امیدوارید بر اساس موقعیت مکانی خود نتیجه بگیرید و هنگام خرید آنلاین ، محصولات براساس سابقه خرید به شما پیشنهاد می شوند.

جستجوی رستوران در Google Maps آدرس های نزدیک موقعیت مکانی شما را ارایه می کند.

مشتری محصول است

این مزایا برای مصرف کننده نیز می تواند نتیجه معکوس دهد. چندین محقق به افزایش پیچیدگی روابط مشتری اشاره کرده اند. مطالعات نشان داده است که اطلاعات موجود بیش از حد  در صنعت ارتباطات از راه دور کانادا می تواند به عنوان اهرم استراتژیک توسط فروشنده مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال ، برای مشاهده محتوای سایت ، ممکن است از کاربر خواسته شود یک حساب Pinterest ایجاد کند –  که شامل ثبت اطلاعات شخصی مانند نام ، آدرس ایمیل و تاریخ تولداست. اگر کاربر کوکی ها یا ردیاب ها را برای تبلیغات مسدود کرده باشد ، سایت های دیگر دسترسی به محتوا را رد می کنند.

مصرف کنندگان همچنین حق دارند که بدانند آیا در حال تبدیل شدن به محصول هستند. به عنوان مثال ، Google از AdSense برای جمع آوری داده های شخصی کاربران خود استفاده می کند تا از این طریق به کسب درآمد، به طور کلی برای اهداف تبلیغاتی از اشخاص ثالث بپردازد . به همین ترتیب ، گوگل از ارائه خدمات بدون هزینه بهره مند می شود ، زیرا هرچه مصرف کنندگان بیشتر از خدمات آن استفاده کنند ، اطلاعات بیشتری درباره آنها جمع می کند.

به نفع آمازون است که ما را ترغیب به مرور سایت خود کند – حتی اگر چیزی خریداری نکنیم. از تاریخچه موارد مشاهده شده ، کلمات کلیدی استفاده شده یا زمان صرف شده در یک صفحه می توان کسب درآمد کرد.

بازار تبلیغات آنلاین هدفمند بسیار سودآور است. طبق گزارش سالانه دفتر تبلیغات تعاملی 2017 ، تبلیغات آنلاین فقط در آن سال درآمد 88 میلیارد دلاری در آمریکا داشته است.

کاهش رد پای دیجیتال

کاملاً نامرئی بودن در عصر دیجیتال سخت است! در واقع ، به ندرت اتفاق می افتد که فردی در هیچ شبکه اجتماعی نباشد ، تلفن همراه نداشته باشد یا روزانه از وب استفاده نکند. علاوه بر این ، فرسایش حریم خصوصی چنان تدریجی بوده است که بیشتر مردم از میزان اطلاعاتی که هر روز فاش می کنند ، آگاهی ندارند. با این وجود ، راه حل هایی برای کاهش رد پای دیجیتالی فرد وجود دارد.

قبل از وارد کردن اطلاعات خود ، مصرف کنندگان ممکن است از خود بپرسند که آیا واقعاً به محصول یا خدمات نیاز دارند ، حتی اگر رایگان باشد. آیا ایجاد یک حساب کاربری برای مشاوره با یک سند یا مشاهده یک تصویر در سایتی که هرگز درآن باز نخواهید شد ، واقعاً ضروری است؟

شرکت هایی که اطلاعات شخصی مصرف کنندگان را جمع آوری می کنند ابتدا باید رضایت آنها را جلب کنند. این فرم های رضایت نامه اغلب بسیار طولانی هستند و با اصطلاحات خاصی نوشته شده اند. اکثر افراد بدون نگرانی در مورد پیامدهای آنها ، به راحتی روی “موافقم” کلیک می کنند.

در موارد شدیدتر ، این حرکت ساده به شرکت اجازه می دهد تا نرم افزارهای جاسوسی را بر روی دستگاه شما نصب کند. سایتهایی مانند شرایط خدمات ؛ Readn’t مطالعه اجمالی توافق نامه های کاربر را ارائه می دهد و عناصری را که می توانند تأثیر منفی روی کاربر داشته باشند ، شناسایی می کند.

همه اطلاعات درخواستی؟

هنگامی که مصرف کننده حساب ایجاد می کند ، همچنین باید ارتباط دادن تمام اطلاعات درخواستی را زیر سوال ببرد. اگرچه ذکر یک تاریخ واقعی تولد در یک برنامه اعتبار مهم است ، اما آیا ارائه این اطلاعات در یک بخش بحث و گفتگو واقعاً ضروری است؟

همچنین مهم است که از استفاده از نام کاربری (اغلب ایمیل) و رمز عبور برای حساب های مختلف خودداری کنید. برخی از شرکت ها از ماژول ها برای جمع آوری داده هایی استفاده می کنند که چندین سرویس را بهم پیوند می دهد. حتی اگر اطلاعاتی در یکی از حسابها وجود نداشته باشد ، ماژول می تواند آن حساب را با کسانی که در ارائه دهندگان دیگر ثبت شده اند ارجاع دهد. بعلاوه ، در صورت وجود نشت داده ها ، کشف کلمه عبور ایمیل و رمز عبور در سیستم عامل های مختلف برای کلاهبرداران آسان می شود.

ارائه دهنده قول می دهد که اطلاعات شخصی کاربر خود را ایمن کند. متأسفانه ، چندین مورد از نشت های اخیر به ما نشان می دهد که همیشه اینطور نیست.

وب سایت هایی مانند Have I Been Pwned نشت داده ها از جمله آدرس های ایمیل و سایر اطلاعاتی را که ممکن است به بیرون درز کرده باشد ، لیست می کنند. اگر آدرس شما به بیرون درز کرده است ، اکیداً توصیه می شود که رمز ورود خود را تغییر دهید و حسابهای خود را با استفاده از همان آدرس بررسی کنید.

/techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *