نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 7:23 ق.ظ

توفان دیجیتال و کرونا در دنیای امروز

تحول روز مره در فضای دیجیتال همراه با شیوع کرونا ویروس تحولی را برای ساخت و تولید محصولات پیچیده پزشکی، اجزای اتومبیل وتوسعه سریع انواع برنامه های نرم افزاری را باعث شده است . هم اکنون شکاف دیجیتال بسرعت در حال افزایش است . چین ، اروپا و آمریکا و اقمارشان در حال سبقت از یکدیگر هستند .

 اما دنیای چاپگرهای سه بعدی برای مهندسان بسیار جذاب شده است و هم اکنون در محل نیاز به هر قطعه آن را  از انواع مواد فلزی و غیر فلزی برای کاربرد های متنوع و برای ساخت محصولات مورد درخواست کاربران استفاده می‌کنند.

در بسیاری از کشور ها حتی دستگاههای تنفسی در دسترس نیستند اما در دنیای دیجیتال برای طراحی نرم‌افزار مورد استفاده در این چاپگر و همین‌طور نهایی کردن برخی امکانات سخت‌افزاری آن تلاش‌های مشترکی با همکاری شرکتها  و مراکز تحقیقاتی در جریان است. با این حال هنوز مشخص نیست این تلاش‌ها چه زمانی به نتیجه مطلوب می‌رسند. اما این توفان هر لحظه اوج می گیرد.

تکنولوژی اطلاعات که در اینترنت منعکس میشود در بخش‌های مختلف  زندگی انسانها نفوذ کرده است و در سال‌های اخیر صنعت و تولید را هم تا حد زیادی تحت تاثیر خودش قرار داده است. ورود هوش مصنوعی  و افزایش سطح اتوماسیون و نهایتا مشارکت خریداران حتی در تحقیق و توسعه و بکار گیری پرینترهای سه‌بعدی تاثیر تکنولوژی بر صنعت را بسرعت در مسیر انقلاب دیجیتال پیش می برند. و توفان به همراه کرونا تشدید می شود.

امروزه فقط گوشی همراه شما نیست که دایما باید برپز رسانی شود. اکنون پرینترهای سه‌بعدی تولید لوازم و وسایل در صنایع پزشکی تا خانه‌سازی،کاربردی شده اند . بازار این پرینترها در حال توسعه است تا جایی که کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی می کنند با ویروس کرونا بازار پرینترهای سه‌بعدی تا سال‌های آینده رشد سریعی را تجربه خواهند کرد.

این یک محصول عادی نیست . یک ماشین بسیار قابل انعطاف برای تولید است و رقابت برای تولید و صادرات آن با سرعت زیادی در حال انجام است .

بازار جهانی پرینترهای سه‌بعدی اکنون در جهت گیری به سمت نقطه اوج قرار دارد. اعداد و ارقام پیش‌بینی شده صادرات  چند میلیون دستگاهی پرینترهای سه‌بعدی بسیار کمتر از پتانسیل  واقعی این بازار برای بخش‌های مختلف مصرف‌کنندگان، کسب‌و‌کارها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و مراکز تحقیقاتی است.

اما پا بپای پرینترهای سه‌بعدی حالا به تدریج به سمت ظاهر شدن  فناوری5Gپیش می‌رویم .  این فناوری به خانه‌ها هم راه پیدا می‌کنند. وسایل خانگی هم اکنون در اتصال با اینترنت اشیا اطلاعات خصوصی مصرف کنندگان را جمع آوری می کنند  که حتی به مخیله شان هم نمی رسد . این موضوع با طوفان کرونا شدت بسیاری گرفته است .

مردم از شرایط پیش از تحول رنسانس آشنایی ندارند و آن را درک نمی کنند . هم اکنون  وسایل مصرفی ارزان قیمتی که دسترسی به آنها در سراسر دنیا ممکن است، رونق گرفته و زندگی ما را تحت کنترل و نظارت قرار داده است. شوند.

 با این وضعیت با صراحت میتوان ابراز کرد که :

در دنیا انقلاب دیجیتال یک استبداد اطلاعاتی بسیار پیچیده را شکل می دهد و این خلاف خوشبینی هایی است  که سالها قبل توسط نظریه پردازانی همچون الوین تافلر و دیگران عنوان شده است . انسانها در چنبره این توفان اسیرند و شرکتهای بزرگ تکنولوژی اطلاعات دارند کارهایی را برنامه ریزی می کنند که بسیار سخت میتوان از آن بسلامت خارج شد .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *