نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 10:06 ق.ظ

برخلاف بزرگسالان ، کودکان برای درک زبان از هر دو نیمکره مغز استفاده می کنند

Children use both brain hemispheres to understand language, unlike adults

توسط مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون7 سپتامبر 2020

نمونه هایی از نقشه های فعال سازی فردی در هر یک از گروه های سنی را در عکس مشاهده می کنید. فعال سازی شدید در هومولوگ های نیمکره راست مناطق زبانی نیمکره چپ در کودکان با سن کمتر مشهود است که با افزایش سن کاهش می یابد و در اکثر بزرگسالان کاملاً وجود ندارد.

دانشمندان علوم مغز و اعصاب مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون می گویند ، نوزادان و کودکان خردسال مغزهایی با قدرت فوق العاده دارند. در حالی که بزرگسالان بیشتر کارهای عصبی گسسته را در نواحی خاصی در دو یا نیمکره مغز خود پردازش می کنند ، جوانان برای انجام همان کار از نیمکره راست و چپ استفاده می کنند. این یافته یک دلیل احتمالی را نشان می دهد که به نظر می رسد کودکان خیلی راحت تر از بزرگسالان از آسیب های عصبی بهبود می یابند.

این مطالعه که در 7 سپتامبر سال 2020 در PNAS منتشر شد ، بر روی یک کار خاص یعنی ، زبان تمرکز دارد و در اثر آن دریافته شده که کودکان برای درک زبان (به طور خاص پردازش جملات گفتاری) ، از هر دو نیمکره استفاده می کنند. این یافته با تحقیقات قبلی و در حال انجام ، به رهبری استاد مغز و اعصاب جورج تاون ،  دکتر الیسا ال. نیوپورت  و همکار سابقش فوق دکترا ، اولومید اولولاد و استادیار عصب شناسی آنا گرین والد ناشی شده است.

نیوپورت ، مدیر مرکز جراحی پلاستیک مغزی و بازیابی ، که یک کار مشترک دانشگاه جورج تاون و شبکه توانبخشی ملی می باشد  MedStar می گوید: “این خبر خوبی برای کودکان خردسال است که آسیب عصبی را تجربه می کنند.” “استفاده از هر دو نیمکره مکانیسمی را برای جبران بعد از آسیب عصبی فراهم می کند. به عنوان مثال ، اگر نیمکره چپ از سکته مغزی پری ناتال آسیب دیده باشد – حرکتی که درست پس از تولد اتفاق می افتد – کودک با استفاده از نیمکره راست زبان را یاد می گیرد. فلج مغزی که فقط به یک نیمکره آسیب می رساند می تواند توانایی های شناختی لازم را در نیمکره دیگر ایجاد کند. مطالعه ما نشان می دهد که  این موضوع چطور ممکن است. “

نیوپورت می گوید ، مطالعه آنها رمز و رازهایی را حل می کند که پزشکان و متخصصان مغز و اعصاب را برای  مدت ها متحیر کرده است.

طبق تحقیقات اسکن مغزی و یافته های بالینی از دست دادن زبان در بیمارانی که دچار سکته مغزی نیمکره چپ شده اند ، تقریباً در همه بزرگسالان ، پردازش جملات فقط در نیمکره چپ امکان پذیر است.

اما در كودكان کم سن ، بعید است آسیب به هر دو نیمكره منجر به نقص زبان شود. زبان می تواند در بسیاری از بیماران بهبود یابد حتی اگر نیمکره چپ به شدت آسیب دیده باشد. نیوپورت می گوید ، این حقایق نشان می دهد که زبان در اوایل زندگی به هر دو نیمکره توزیع می شود. با این حال ، اسکن سنتی جزئیات این پدیده ها را تاکنون نشان نداده بود. نیوپورت توضیح می دهد: “مشخص نبود كه آیا تسلط ناحیه چپ قوی برای زبان از بدو تولد وجود دارد یا به تدریج در طول رشد ظاهر می شود.”

اکنون ، با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) که به روش پیچیده تری تجزیه و تحلیل شده است ، محققان نشان داده اند که الگوی جانبی در بزرگسالان ، در کودکان خردسال ایجاد نشده است و هر دو نیمکره در طی رشد اولیه در زبان شرکت می کنند.

او می گوید ، شبکه های مغزی که وظایف خاص را به یک یا نیمکره دیگر محدود می کند ، از دوران کودکی شروع می شود اما تا زمانی که کودک حدود 10 یا 11 ساله نباشد ، کامل نیست. “ما اکنون بستر بهتری برای درک آسیب دیدگی و بهبودی مغز داریم.”

این مطالعه که در اصل توسط همکاران ویلیام دی. گیلارد ، دکتر و مدیسون ام برل ، دکترای مرکز پزشکی ملی کودکان انجام شد ، در آن 39 کودک سالم 4 تا 13 ساله ثبت نام شدند. آزمایشگاه نیوپورت 14 بزرگسال ، 18 تا 29 ساله را به آنها افزود و یک سری تجزیه و تحلیل جدید از هر دو گروه انجام داد. به شرکت کنندگان یک وظیفه درک جمله  که به صورتخوب مطالعه شده ، داده شد. تجزیه و تحلیل به جای بررسی تمرکز کلی در میانگین های گروه ، الگوهای فعال سازی fMRI را در هر نیمکره از شرکت کنندگان بررسی کرد. محققان سپس نقشه های فعال سازی زبان را برای چهار گروه سنی 4-6 ، 7-9 ، 10-13 و 29-28 مقایسه کردند. نقشه های نفوذ نشان داد که درصد افراد در هر گروه سنی با فعال شدن زبان  به میزان قابل توجهی در هر وکسل هر نیم کره وجود دارد. (ووکسل یک نقطه کوچک در تصویر مغز است ، مانند یک پیکسل در مانیتور.) محققان همچنین تجزیه و تحلیل کل مغز را در بین همه شرکت کنندگان انجام دادند تا مناطق مغزی را که در آنها فعال سازی زبان با سن ارتباط دارد ، شناسایی کنند.

محققان دریافتند ، در سطح گروه ، حتی کودکان خردسال نیز فعال سازی زبان جانبی سمت چپ را نشان می دهند. با این حال ، تعداد بیشتری از کوچکترین کودکان نیز در مناطق مربوط به نیمکره راست فعال شدن قابل توجهی دارند. (در بزرگسالان ، ناحیه مربوطه در نیمکره راست در کارهای کاملاً متفاوتی فعال می شود ، به عنوان مثال پردازش احساسات بیان شده با صدا. در کودکان خردسال ، مناطق در هر دو نیمکره هر یک در درک معنای جملات و همچنین شناخت تأثیر عاطفی فعال می شود.)

نیوپورت معتقد است که “سطوح بالاتر فعال شدن نیمکره راست در یک کار پردازش جمله و کاهش آهسته این فعال سازی نسبت به توسعه ، بازتاب تغییرات در توزیع عصبی توابع زبان می باشد و صرفاً تغییرات تکاملی در استراتژی های درک جمله نیست.”

وی همچنین می گوید ، اگر تیم قادر بود همان تجزیه و تحلیل را حتی در كودكان كوچكتر نیز انجام دهد ، “به احتمال زیاد ما  با درگیر كردن عملكرد نیمكره راست در پردازش زبان حتی بیشتر از آنچه در جوانترین شركت كنندگان (سنین 4-6) مشاهده می كنیم ، خواهیم بود.

نیوپورت می گوید: “یافته های ما نشان می دهد که در صورت آسیب دیدگی نیمکره چپ ، دخالت طبیعی نیمکره راست در پردازش زبان در اوایل کودکی ممکن است باعث حفظ و تقویت رشد نیمکره راست شود.”

محققان اکنون در حال بررسی فعال سازی زبان در نوجوانان و جوانان هستند که هنگام تولد دچار سکته مغزی نیمکره چپ شده اند.

https://medicalxpress.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *