نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 6:31 ب.ظ

استراتژی هیچ کاری انجام ندادن هم یک استراتژی است!

دنبال کنندگان اخبار اقتصادی این روزها  در مورد اینکه چه کاری می توان در عرصه ی اقتصادی و کسب و کار انجام داد با این پاسخ مواجه شوند که :

هیچ……….

 چرا ؟

چون زیاد حرف و حدیث شنیده اند .

 یک وزیر :خانه نخرید .

یک کارشناس : خانه بخرید.

یک تحلیگر : میتوانید بخرید و می توانید نخرید هرکدام فایده خودش را دارد.

یک مقام قضایی :با محتکران مسکن برخورد می شود.

سازمان مالیاتی :مالیات بر مسکن خالی اجرا می شود.

و در مورد بورس هم همینطور . و در مورد خرید خودرو هم همینطور و ……همینطورهای دیگر .

این مجموعه در ذهن بسیاری از افراد  این تصویر را ایجاد می کنند که “هیچ چیز” درست  نیست .

اما متاسفانه در فرهنگ ما همانقدر که غیبت لذت بخش است و این روز ها فضای دیجیتال آن را بسیار پر رنگ و عجیب نموده است امور مشاوره که باید همیشه در جهت منافع مشتری خود عمل کند با همین فرهنگ آمیخته شده و از مشاوره های خانوادگی گرفته تا تخصصی انسان ها را به جایی می برند که آنعده که می خواهند کار درست و قانونی و با ارزش افزوده انجام دهند به استراتژی هیچ کاری انجام ندادن می رسند .

شمادر کشور در چهار راهی قرار گرفته اید که :

یک سویش بحران تحریم هاست .

یک سویش بحران حذف اصلی ترین منبع درآمدی کشور یعنی نفت است.

یک سویش بحران اپیدمی کرونا است .

اما سوی چهارمش تسلط همین فرهنگ هیچ است .

علاوه بر این اگر موضوعات دیگری را که در پرتو این وضعیت ایجاد شده اند ، کنار بگذاریم ، جهت گیری  تفکر غالب مردم رو به استراتژی “خرید و نگهداری” قرار می گیرد. ولی آنها که  می خواهن و باید بر مبنای کار مبتنی بر ارزش افزوده فعالیت کنند وقتی در چهار چوبهای نظام اداری قرار می گیرند به هیچ میرسند.

حالا  باید بپرسیم:

 آیا این فرهنگ حاکم بر اقتصاد است یا سیاست گذاران در بوجود آمدن آن موثر بوده اند . بنظر می رسد که هرچیزی که در بلند مدت بوجود می اید و تثبیت می شود از سوی سیستمهاست و نه افراد . البته این افراد هستند که طی دوره زمانی بلند مدت در آجر چینی این بنای بروکراتیک غلط بکار گرفته شده اند .  

 بنابر این به عنوان یک مشاور حرفه ای در پاسخ  به پرسش یک علاقمند به سرمایه گذاری در هر بخش و مجموخه ای ، همانطور که اغلب اتفاق می افتد ، بسیار پیچیده تر از یک بله یا خیر ساده است. علاوه بر متغیرهای شخصی مانند افق زمانی سرمایه گذار ، تحمل ریسک و پول نقد موجود. شرایط اقتصادی و بازار باید مورد توجه قرار گیرد.

وقتی شما در سر آن چهار راه در زمان عدم اطمینان ایستاده و می خواهید که مشاور حرفه ای شما  را راهنمایی کن و او فقط بخاطر نگرانی درباره وضعیت شما بگوید هیچ کاری نکن ، کار غلطی نمی کند. در حقیقت ، متقاعد کردن سرمایه گذاران برای عدم اقدام ، بیشترین توصیه سالهای اخیر بوده است.

اما واقعا اینگونه است .؟

میزان بسیار پایین سرمایه گذاری زیربنایی در بخش خصوصی و دولتی نشانگر این امر است و نشانگر اساسی دیگر هجوم پول به بازارها و کالا ها در یک تواتر سینوسی می باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *