نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 8:53 ق.ظ

اجرای عملیات اکتشافی ۱۵۰ هزارکیلومتر مربع ذخایر سنگ آهن کشور

 اجرای عملیات اکتشافی ۱۵۰ هزارکیلومتر مربع ذخایر سنگ آهن کشور

۳ شهریور ۱۳۹۹ مهر نیوز

معاون وزیر صمت گفت: سازمان زمین‎شناسی از ابتدای امسال و بر اساس درخواست بخش خصوصی، عملیات اجرایی اکتشاف را در گستره‌ ۱۵۰ هزار کیلومتر مربعی کشور آغاز کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اعلام کرد: با توجه به نیاز مبرم کشور در حوزه تأمین سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولاد و محدودیت موجود در بهره‌گیری از ذخایر قطعی سنگ آهن، سازمان زمین‎شناسی از ابتدای امسال و بر اساس درخواست بخش خصوصی و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با صنایع فولاد، عملیات اجرایی اکتشاف را در گستره ۱۵۰ هزار کیلومتر مربعی کشور آغاز کرده است.

علیرضا شهیدی گفت: وظیفه حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی، شناسایی و پیجویی ذخایر معدنی کشور و آینده‌پژوهی در خصوص این ذخایر است که میزان اطمینان صنعت و بخش خصوصی را بتواند تا حد قابل قبولی افزایش دهد که در این فرآیند، وجود دانش متخصصان و تأمین منابع مالی نقش حیاتی را بر عهده دارد.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: بر اساس محدودیتی که صنایع فولادی در تأمین منابع سنگ آهن طی سالیان اخیر با آن مواجه هستند، از ابتدای سال طرحی با عنوان “پویش سنگ آهن” را اجرا کردیم که نتیجه آن امضای تفاهم نامه‌های مختلف همکاری با بخش‌های خصوصی متقاضی و شروع عملیات اجرایی اکتشاف ذخایر سنگ آهن کشور در گستره‌ی ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع است که امیدواریم طی این همکاری و تعامل بتوانیم در بازه زمانی موردنظر به اهداف تعیین شده و رفع مشکل در کشف ذخایر جدید آهن برسیم.

شهیدی در ادامه به نیاز حیاتی کشور در خصوص تولید اطلاعات جدید و به روز اکتشافی و زمین‌شناسی به‌صورت سیستماتیک و هدفمند اشاره کرد و افزود: کشور در حال حاضر نیازمند تولید اطلاعات جدید و چندوجهی اکتشافی و زمین‌شناسی است که طی آن تمامی ذخایر و خاستگاه‌های کانه‌زایی به دقت بررسی قرار گرفته و معرفی شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت ادامه داد: این مساله با توجه به ریسک بالا، نیاز به دانش متنوع تخصصی و همچنین نبود اشتیاق و جذابیت اقتصادی برای بخش خصوصی می‌بایست توسط بدنه حاکمیتی دولتی انجام یا زیر نظر او و مشارکت بخش خصوصی هدایت شود که به این مساله طی سال‌های اخیر کمتر توجه شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تاکید کرد: بخش خصوصی در هنگام ورود به کشف ذخایر معدنی به دنبال اهداف خود در تأمین یک نوع ماده معدنی است حال آنکه امکان وجود ذخایر ارزشمندتری درآن محدوده وجود دارد که نمونه‌های بسیاری از آن را در کشور دیده‌ایم.

شهیدی در پایان ضمن اعلام عملکرد ۴۰۰ هزار کیلومتر مربعی در شاخص اکتشاف منابع معدنی توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طی برنامه ششم توسعه کشور با وجود محدودیت‌های جدی در تأمین منابع مالی از آمادگی این سازمان جهت ایجاد تحول و جهش مؤثر در مقوله تولید اطلاعات چدید زمین‌شناسی و اکتشافی در کشور خبر داد.

https://www.mehrnews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *