نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 2:35 ب.ظ

موضوع سیستمهای کیفیت و انقلاب چهارم صنعتی

باید بدانیم کیفیت در همه چیز و همه جا و همه زمانها مهم است.

کیفیت مولفه ای اساسی در محصولات تولیدی و فرآیندهای مختلف ، از کالاهای فیزیکی گرفته تاخدمات  است. این موضوع یک مزیت رقابتی برای کلیه شرکت ها و سازمان ها در بازارهای محلی وجهانی به حساب می آید.  در مرور تاریخچه کیفیت شاهد آن هستیم که مدل ها و شیوه های مرتبط با موضوع کیفیت طی تاریخ مدرن چندین مرحله تکاملی را پشت سر گذاشته است .

این تکامل از بازرسی تا کنترل ، تضمین کیفیت ، مدیریت کیفیت جامع و کیفیت از طریق طراحی شکل گرفته است. این مدل ها ی کیفیت از تحولات و انقلاب ها در صنعت پیروی می کنند. به نظر می رسد که در چند سال گذشته در کشورمان و در برخی از کشورها که در عرصه جهانی هم حضور دارند کیفیت به حالت رکود رفته است. مشاهده می کنیم که با وقوع پدیده بحران ویروس کرونا در کشورمان سه مزیت رقابتی یعنی کیفیت ، قیمت و تحویل به موقع در بسیاری از محصولات و صنایع دیگر رعایت نمی شود و حتی نهاد های عمومی دچار این وضعیت شده اند . بسیاری از ماسکهای عرضه شده به بازار که در داروخانه ها که محل اعتماد مردم هستند بدون هیچ ردی از تولید کننده با قیمتهای غیر عادی بفروش می رسند . خدمات اینترنتی و مخابراتی و خودرو و لبنیات و همه چیز های دیگر هم از همین وضعیت تبعیت می کنند .

اما در این شرایط دنیا در مرحله ای ازانقلاب صنعتی قرار گرفته است که باید بر کیفیت بیشترین تمرکز را نسبت به دوره های قبلی داشته باشد و مشاهده می کنیم که  تعداد کمی از مدل های ابتکاری برای کیفیت ارائه می شود و متخصصان با کیفیت در شرکت ها و سازمان ها نفوذ خود را از دست داده اند.  آنقدر که بر موضوع قیمت پافشاری می شود بر کیفیت نمی شود. کاهش کیفیت چندین برابر نسبت به اثر قیمت خسارت ایجاد می کند . همچنین ، تحقیقات برای مدلهای با کیفیت جدید و نوآورانه کمیاب است. انقلاب صنعتی چهارم فرصتی برای جنبش با کیفیت برای تبدیل شدن به سازمان پیشرو است. این امر با تأکید بر لزوم انطباق با نوآوریهای فناوری ، تجزیه و تحلیل داده های مدرن و اکوسیستم کارآفرینی که دوره ای از انقلاب صنعتی چهارم را توصیف می کند ، چالشهای مهمی در موضوع کیفیت دارد.

ما پیشنهاد می کنیم که آنها را با تاکید بر رفتار سیستمی در موضوع کیفیت طرح کنیم و همچنین برای مهندسی کیفیت و قابلیت اطمینان که از فرصت های امکان پذیردر انقلاب صنعتی چهارم استفاده شود . این رفتار سیستمی در محور های زیر باید ساماندهی شود و بسیاری از نهاد ها و سازمانها و شرکتهای بزرگ و کوچک در کشور امکان چنین رفتاری را دارا هستند:

(1) کیفیت به عنوان یک رشته محور داده ، مورد توجه باشد.

(2) استفاده از مدل سازی و شبیه سازی برای مهندسی کیفیت مبتنی بر شواهد و معیار های صنعتی ، برنامه ریزی شود.

(3) نظارت بر صحت رفتار های سیستم کیفیت و پیش آگهی های مربوط به کیفیت ، در موسسات انجام شود.

(4) مدیریت کیفیت بصورت یکپارچه ، که عنصر اصلی رفتار سیستمی است دنبال شود.

(5) ) برای دسستیابی به سطح بلوغ با توجه به انقلاب صنعتی چهارم ،در این راستا برنامه ریزی شود.

 (6) ادغام نوآوری با کیفیت و مدیریت نوآوری ، یکی از اصول کار باشد.

و شاید با توجه به نوع تولید و فرایندهای مرتبط با آن ، بازنگری سیستم کیفیت همراه با تدوین استراتژی های مرتبط با تحول دیجیتال در هر موسسه بایستی با شرایط حاضر انجام شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *