نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 مرداد 1403 11:02 ق.ظ

نمایش تئاتری که کاملاً توسط ماشینها نوشته شده است

THEaiTRE: A theatre play written entirely by machines

توسط اینگرید فاضلی ، 3 آگوست 2020 روباتی که در حال نوشتن فیلمنامه است. اعتبار: روزا و همكاران.

محققان دانشگاه چارلز ، تئاتر اوواندا و آکادمی هنرهای نمایشی در پراگ در حال حاضر در حال کار بر روی یک پروژه تحقیقاتی جذاب هستند که هوش مصنوعی و روباتیک را با تئاتر ادغام می کند. هدف اصلی پروژه آنها استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد یک نمایش تئاتر نوآورانه است که پیش بینی می شود در ژانویه 2021 به نمایش درآید.

رودولف روزا ، یکی از محققانی که این مطالعه را انجام داده است ، گفت: “ایده اصلی مطالعه ما از Tom from Studeník بدست آمده است ، یک مبتکر که متوجه شده است  با نزدیک شدن به صدمین سالگرد نمایش تئاتر R.U.R می توان نوآوری جدیدی نمود .” “این یک لحظه کلیدی برای علو وصنعت رباتیک بود ، زیرا ایده ربات ، از جمله خود کلمه” ربات “، توسط کارل Čapek و برادرش Josef ، که این نمایشنامه را نوشتند ، اختراع شده است. با این ایده که داستان را  بر عکس کنید : 100 سال پیش ، مردی یک نمایش تئاتر درباره ربات ها نوشت ؛ چه می شود اگر امروز روبات ها یک نمایش تئاتر درباره آن مردان بنویسند؟ “

محققان پیش از شروع کار بر روی پروژه خود ، ادبیات قبلی را مورد بررسی قرار دادند و به بررسی پتانسیل تکنیک های هوش مصنوعی برای خلق شعر ، موسیقی ، نقاشی یا سایر اشکال هنری پرداختند. در حالی که اکنون تعداد زیادی مقاله روی هنر تولید شده از طریق ماشینها تمرکز دارند ، از جمله برخی از آنها که در آن از تکنیک های محاسباتی برای تولید دیالوگ ها یا ایده های داستانی برای نمایش های تئاتر استفاده شده است ، تولید خودکار یک نمایش کامل تئاتر یک کار بسیار پیچیده است که قبل از تلاش فعلی بندرت وجود داشته است.

روزا و همکارانش تصمیم گرفتند تولید نمایشنامه خود را به چند قسمت فرعی تقسیم کنند. برنامه آنها استفاده از رویکردی است که با نام “نسل سلسله مراتبی” خوانده می شود ، که مستلزم تقسیم یک متن بزرگ به قسمت های کوچکتر قابل کنترل است. در حالی که تیم های تحقیقاتی دیگر در گذشته از این رویکرد برای تولید دیالوگ ها ، اسکریپت ها یا متن های دیگر استفاده می کردند ، تعداد کمی از آنها سعی کرده اند از آن برای تولید یک نمایشنامه کامل استفاده کنند.

روزا توضیح داد: “به لطف این سالگرد ، هدف اصلی ما مشخص و ثابت است: تا ژانویه سال 2021 ، ما باید یک نمایشنامه را برای پیش نمایش آماده کنیم.” “همانطور که توسط یک گروه تئاتر حرفه ای اجرا خواهد شد ، ما باید فیلمنامه را در ماه سپتامبر آماده کنیم ، به طوری که زمان کافی برای نمایشنامه نویسی ، تمرین و غیره وجود داشته باشد. در حال حاضر ما فقط نیاز به تولید یک فیلمنامه داریم. “

تاکنون محققان با استفاده از یک مدل زبان از پیش آماده شده به نام GPT-2 شروع به آزمایش کرده اند. این یک مدل منبع باز است که توسط کنسرسیوم OpenAI ساخته شده و با تعداد زیادی متون آنلاین انگلیسی آموزش دیده است. اولین نتایج آزمونهای آنها در مقاله ای که قبلا در ArXiv منتشر شده است ، تشریح شده است.

GPT-2 یک مدل زبان زاینده است ، به این معنی که در هنگام آموزش کافی می تواند متون ناتمام را با استفاده از زبان مشابه و پوشش مضامین مرتبط تکمیل کند. به عنوان مثال ، اگر از بند اول یک مقاله خبری تغذیه شود ، این مدل سعی خواهد کرد چند پاراگراف اضافی را در همان موضوع ایجاد کند ، با استفاده از متن موجود به عنوان منبع الهام گرفته و در عین حال جمله هایی را در مورد مفاهیم جدید تولید می کند.

روزا توضیح داد: “هنگامی که ما از GPT-2 یک صحنه و چند سطر از فیلمنامه درام تغذیه می کردیم ، خطوط بیشتری را با همان سبک ایجاد می کرد و بر موضوع بخش فیلم نامه ورودی متمرکز می شد.” وی گفت: “به این ترتیب ، ما مجبور نیستیم که چیزی را آموزش دهیم ، زیرا تولید کننده خود را کمی محدود کرده ایم تا به وظیفه خود ادامه دهیم و به سوی کار دیگری منحرف نباشیم. بنابراین می توانیم از مدل بزرگ GPT-2 استفاده کنیم که بسیار آموزش دیده است. مدت زمان طولانی بر روی متون بسیار بزرگ برای آن کار شده  ، که ما نتوانستیم برای آموزش سخت افزار خود بکار گیریم ، زیرا تنها بزرگترین شرکتهای فناوری می توانند امروزه چنین مدلهایی را آموزش دهند.

در حالی که آزمایشات محققان با استفاده از مدل GPT-2 از پیش آماده شده نتایج امیدوار کننده ای به همراه داشت ، این واقعیت که آنها مدل را با آن سازگار نکرده و یا آن را به طور ویژه روی اسکریپت های تئاتر آموزش داده اند ، کنترل عملکرد  آن را سخت تر می کند. آنها اکنون قصد دارند GPT-2 را با آموزش آن بر روی اسکریپت های موجود تئاتر تنظیم کنند ، زیرا این کار برای آنها بسیار امکان پذیرتر از ساختن مدل های تولید نسل جدید زبان است  که باید منجر به تولید یک فیلمنامه با کیفیت بهتر برای نمایش آنها شود.

روزا گفت: “پروژه ما هنوز در روزهای آغازین خود است ، اما ما بسیار شگفت زده شده ایم كه چقدر روی یك روش اساسی استفاده از مدل GPT-2 از پیش آماده شده  این روش كار می كند.” “ما فقط آن را با چند سطر از یک فیلمنامه تغذیه کرده ایم و نام های ژانر ، ساختار ، موضوع و شخصیت ها را با استفاده از این اطلاعات برای تولید خطوط کمتر و بیشتر قابل قبول انتخاب کردیم. این مدل به صورت آنلاین برای بارگیری در دسترس است و نشان می دهد مدل های GPT-2 واقعاً بسیار قدرتمند هستند. “

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *