نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 9:20 ب.ظ

بعد از یک دوره تاریخی ، بازی برای پیشگامی بویینگ ۷۴۷ رو به اتمام است

Boeing to end production of revolutionary 747—a cargo version seen here at a Boeing facility in Washington state in March 2011

29 ژوئیه سال 2020 توسط دلفین تویتو

Boeing 747 یک هواپیمای جت با صدایی جادویی است که انقلابی در مسافرت های هوایی و جهانگردی ایجاد کرده و پروازهای مقرون به صرفه را برای میلیون ها انسان مشتاق دیدن جهان فراهم کرده و می کند.

اما عمر باقیمانده این هواپیمای چهار موتوره که اکنون در حال پرواز هستند ، رو به پایان است  ، همانطور که بوئینگ  اعلام نموده ، تولید آن در سال 2022 متوقف می شود.

اولین پرواز تجاری آن در سال 1969 ، در همان دوران کنکورد مافوق صوت  ، یک موفقیت بی سابقه بود و در کل 1،571 فروند آن سفارش داده شد.

بیش از هر چیز ، این هواپیما با اجازه دادن به رفتن به تعطیلات با پروازهای ارزان تر ، مسافرت هوایی را دموکراتیک کرد و شامل صدها صندلی طبقه اقتصادی متوسط در هر پرواز می شود.

به مدت 35 سال ، 747 بر آسمان حكومت كرد – تا زماني كه رقیب بزرگ اروپايي بوئينگ یعنی ایرباس Super Jumbo A380 به بازار بیاید .

747 موجودیت خود را مدیون خوان تریپه ، بنیانگذار شرکت هواپیمایی پان آمریكا است. تا اوایل دهه 1960 ، او متقاعد شد كه سفر هوایی ، به ویژه پرواز بین اقیانوسی ، به دلیل  متعددی رو به رونق عظیمی است.

با ادامه داستان ، در طی سفر ماهیگیری در آلاسکا ، وی دوست خود بیل آلن را که در آن زمان بوئینگ را اداره می کرد متقاعد کرد که یک هواپیما دو برابر بزرگتر از بوئینگ 707 بسازد.

تریپه ادعا کرده است که اگر آلن برای ساخت چنین هواپیما یی با جهش  عمل کند ، پان آم آن را خریداری می کند.

چند سال بعد ، 747 اول به آسمان آمد ، و Pan Am به عنوان مشتری اول نیز حضور یافت.با تشخیص و انجام برخی تغییرات در قسمت جلوی بدنه ، نوعی از 747 می تواند 600 مسافر را در خود جای دهد.

این هواپیما دو طبقه است – طبقه بالایی برای مسافران درجه یک – و دارای چهار موتور است که از نظر هزینه سوخت و موضوع محیط زیست اکنون ، عیب ناخوشایند آن است.

دیوید کالهون ، مدیر اجرایی بویینگ در پیامی به کارمندان گفت: “با توجه به پویایی و چشم انداز فعلی بازار ، ما تولید 747 را در سال 2022 متوقف خواهیم کرد.”

میشل مرلوزو ، یک متخصص حمل و نقل هوایی در تحقیقات هوایی گفت: “50 سال عملیات  و هشت نوع تولید ، این یک رکورد زیبا است.”وی گفت: در سال های اخیر 747 “از  سالهای قبل و دوره ای دیگر در صنعت هوانوردی،  این هواپیما با روش های تولیدی که دیگر کار نمی کند ، به آینده نگاه میکرد”.

در آمریکا هیچ  شرکت هواپیمایی از اواخر سال 2017 تاکنون از Boeing 747 استفاده نکرده است.

همانند رقیب خود ، تولید A380 که در سال 2021 متوقف خواهد شد – قربانی مشکلات جهانی پولی ناشی از بحران مالی 2008 شد ، و سپس خطوط هوایی شروع به ترجیح استفاده از Boeing 787 یا AirBus A350 کردند.

این هواپیماهای دو موتوره اخیر سوخت کمتری می سوزانند و به لطف نسل جدیدی از موتورها می توانند پرواز بیشتری داشته باشند. این باعث شده  هواپیمای جت چهار موتوره منسوخ شود ، که همچنین به دو برابر کار تعمیر و نگهداری نیز نیاز دارد.

افول 747 با همه گیر شدن کرونایروس عمیق تر شد ، که منجر به سقوط خیره کننده در سفرهای هوایی شد و برخی شرکت های هواپیمایی را برانگیخت تا اعلام کنند که 747 را از ناوگان خود بازنشسته می کنند.

از حالا تا 2022 ، بوئینگ ساخت 747s را صرفاً برای اهداف حمل و نقل بار و نظامی ادامه خواهد داد.747 همچنین می تواند به حمایت کاخ سفید و هواپیمای ریاست جمهوری به نام نیروی هوایی یک متکی باشد.

دولت در انتظار تحویل دو فروند 747-8 است که نسبت به 747-200 فعلی که رئیس جمهور و همراهانش را حمل می کنند ، بزرگتر ، مدرن تر ، سریعتر و مصرف سوخت کمتری دارند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *