نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 12:18 ق.ظ

اصول سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در مورد هوش مصنوعی چیست؟

اصول سازمان در مورد هوش مصنوعی باعث ارتقاء هوش مصنوعی (AI) می شود که نوآورانه و قابل اعتماد است و به حقوق بشر و ارزش های دموکراتیک احترام می گذارد. این اصول در ماه مه 2019 توسط کشورهای عضو سازمان  در هنگام توصیه شورای سازمان در مورد هوش مصنوعی به تصویب رسید. اصول هوش مصنوعی سازمان اولین اصولی است که توسط دولتها به امضا رسیده است. فراتر از اعضای سازمان ، سایر کشورها از جمله آرژانتین ، برزیل ، کاستاریکا ، مالتا ، پرو ، رومانی و اوکراین پیش از این به اصول هوش مصنوعی پایبند بودند ، و طرفداران بیشتری نیز از آن استقبال کردند.

اصول هوش مصنوعی سازمان معیارهایی را برای هوش مصنوعی تعیین می کند که به اندازه کافی عملی و قابل انعطاف باشند تا بتوانند در زمان تحول در یک منطقه به سرعت در حال تطبیق باشند. آنها استانداردهای موجود سازمان را در مناطقی مانند حریم خصوصی ، مدیریت ریسک امنیتی دیجیتال و رفتار مسئولانه در کسب و کار تکمیل می کنند.

در ژوئن سال 2019 ، G20 اصول هوش مصنوعی انسان محور را که از اصول سازمان استخراج شده است، تصویب کرد.

اصول هوش مصنوعی سازمان:

این توصیه پنج اصل مبتنی بر ارزش ها را برای مدیریت مسئولیت هوش مصنوعی قابل اعتماد ارایه می کند:

  • هوش مصنوعی باید با ایجاد رشد فراگیر ، توسعه پایدار و بهزیستی به مردم و سیاره زمین سود برساند.
  • سیستم های هوش مصنوعی باید به گونه ای طراحی شوند که به قانون ، حقوق بشر ، ارزش های دموکراتیک و تنوع احترام بگذارند و آنها باید ضمانت های مناسب – به عنوان مثال ، امکان مداخله انسان در صورت لزوم – برای اطمینان از یک جامعه عادلانه را فراهم آورند.
  • باید شفافیت و مسئولیت پذیری در مورد سیستم های هوش مصنوعی وجود داشته باشد تا مردم از نتایج مبتنی بر هوش مصنوعی آگاهی یابند و آنها را به چالش بکشند.
  • سیستم های هوش مصنوعی باید در طول چرخه زندگی خود به شکلی محکم  و ایمن عمل کنند و خطرات احتمالی باید به طور مداوم ارزیابی و مدیریت شوند.
  • سازمان ها و افراد در زمان توسعه و استقرار یا بهره برداری از سیستم های هوش مصنوعی باید مطابق با اصول فوق پاسخگو باشند.

دولت ها چه کاری می توانند انجام دهند؟

مطابق با این اصول مبتنی بر ارزش ها، سازمان همچنین پنج توصیه به دولت ها ارائه می دهد:

  • سرمایه گذاری عمومی و خصوصی را در تحقیق و توسعه تسهیل کنید تا نوآوری در هوش مصنوعی قابل اعتماد را ترغیب کنید.
  • اکوسیستم های قابل دسترسی AI با زیرساخت های دیجیتال و فناوری ها و مکانیسم هایی برای به اشتراک گذاری داده ها و دانش تقویت کنید.
  • از یک محیط سیاستی اطمینان حاصل کنید که راه را برای استقرار سیستم های قابل اعتماد AI باز کند.
  • توانمند سازی افراد با مهارت های هوش مصنوعی و حمایت از کارگران برای انتقال عادلانه.
  • برای پیشرفت در اداره مسئولیت پذیر هوش مصنوعی قابل اعتماد ، با سایر کشورها همکاری کنید.

توصیه سازمان چیست؟

اگرچه توصیه های سازمان از نظر قانونی الزام آور نیستند ، اما بسیار تأثیرگذار هستند. آنها استاندارد بین المللی را در طیف وسیعی از مناطق تنظیم کرده اند و به دولت ها کمک می کنند تا قوانین ملی را تنظیم کنند. به عنوان مثال ، دستورالعملهای حریم خصوصی سازمان مصوب 1980 که حاوی محدودیت هایی برای جمع آوری داده های شخصی است که در بسیاری از قوانین و چارچوب های حریم خصوصی در ایالات متحده ، اروپا و آسیا وجود دارد.

چه کسی اصول هوش مصنوعی سازمان را تدوین کرده است؟

سازمان یک گروه متخصص 50+ عضو را در زمینه هوش مصنوعی تشکیل داد تا مجموعه ای از اصول را بکار گیرد. این گروه از نمایندگان 20 دولت و همچنین مدیران کسب و کارها ، کارگران ، جامعه مدنی ، دانشگاهی و علمی تشکیل شده بود. پیشنهادات خبرگان توسط سازمان گرفته شد و به اصول هوش مصنوعی سازمان تبدیل شد.

صدخانه سیاست هوش مصنوعی

تمرکز ویژه این توصیه نامه ، توسعه معیارها برای سنجش تحقیقات ، توسعه و استقرار هوش مصنوعی و جمع آوری شواهد برای ارزیابی پیشرفت در اجرای آن است. رصدخانه خط مشی آنلاین سازمان ، که در فوریه سال 2020 راه اندازی شد ، با هدف ارائه شواهد و راهنمایی های مربوط به معیارهای هوش مصنوعی ، سیاست ها و شیوه ها برای کمک به اجرای اصول ، این امر را تسهیل می کند و قطبی برای تسهیل گفتگو و به اشتراک گذاری بهترین روش ها در سیاست های هوش مصنوعی است.

https://www.oecd.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *