نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 5:32 ق.ظ

مشاغل ترکیبی چگونه پدید می آیند و چه هستند؟

توسط FutureLearn در 08 ژوئیه 2020

 آیا به آینده شغلی را که در آن هستید  فکر کرده اید؟ آیا درک واضحی از تحولات شغلتان دارید؟  ما نگاهی به اقتصاد و شغلهای ترکیبی می اندازیم ، و اینکه چگونه مهارت های خاصی با تقاضای زیاد مواجه می شوند.

طی چند ماه گذشته ، همه ما مجبور شدیم در کارهای روزمره خود تغییراتی ایجاد کنیم. این بیماری همه گیر به روشهایی که بسیاری از ما هرگز نمی توانسته تصور کنیم بر زندگی ما تأثیر گذاشته است. و همچنین از دست رفتن غم انگیز زندگیها ، معیشت  بسیاری از مردم از بین رفته و برخی صنایع ویران شده است. با این وجود انسانها انعطاف پذیر و مدبر هستند ، به این معنی که روش های جدید کار و مهارت های جدیدی را بسرعت یاد گرفته ایم.

این مهارت های جدید است که می تواند در آینده بسیار مفید باشد. ما شاهد روند رو به رشد آنچه که به عنوان “مشاغل ترکیبی” شناخته می شود ، هستیم و همه گیری به خوبی می تواند نیاز افراد با مهارت های ترکیبی را تسریع کند. ما این اصطلاحات را با جزئیات بیشتری بررسی کرده و می بینیم که چگونه می توانید توانایی های خود را برای آینده شغلی خود پرورش دهید.

مشاغل ترکیبی چیست؟

بیایید با برخی تعاریف و توضیحات شروع کنیم. اصطلاح “ترکیبی” این روزها یک کلمه نسبتاً متداول است. ما از آن در اقتصاد ، الکترونیک ، حمل و نقل ، علوم پایه و صنایع استفاده می کنیم. در اصل ، به این معنی است که چیزی ترکیبی از چیزهای جداگانه دیگر است. به عنوان مثال ، یک ماشین هیبریدی از چندین منبع انرژی مانند برق و احتراق داخلی استفاده می کند.

وقتی صحبت از شغل های هیبریدی است ، این واژه برای اولین بار در سال 2015 توسط Burning Glass Technologies شناسایی شد.  یک شرکت نرم افزاری تحلیلی که توجه خود را بیشتر به بازار کار معطوف می کند. در گزارشی برای مجمع عمومی شرکت ، آنها متوجه شدند که مشاغل بیشتر و بیشتر ترکیبی از مجموعه مهارت هایی میشوند که هرگز  با هم سنخیتی ندارند .  

این مقاله تحقیق می کند که چگونه فناوریهای جدید به تغییر چشم انداز مشاغل خاصی کمک کرده اند.  مثلا آنها یی که از زمینه های برنامه نویسی و تجزیه و تحلیل داده ها به عنوان نمونه استفاده می کنند. پیش از این ، متخصصان در این نقش ها به یک مقدار معمولی از تخصص فنی و آموزش نیاز داشتند. اما تحولات فناوری و ظهور ابزارهای جدید بدان معنی است که اکنون طیف وسیعی از نقشهای تجاری و بازاریابی می توانند برخی از این کارکردها را خود انجام دهند.

دو نمونه از آنها عبارتند از

 Ruby on Rails  یک ابزار توسعه وب

Google Analytics ، یک برنامه تحلیلی وب.

هر دوی این نرم افزارها باعث شده اندکه کارهای قبلی که بسیار تخصصی هستند ، در دسترس سایر متخصصان قرار بگیرند.

تحقیقات انجام شده توسط Burning Glass Technologies جامع است. آنها یک بانک اطلاعاتی دارند که بیش از 1 میلیارد پست شغلی فعال یا مربوط به قبل و تاریخچه ای هستند. طبق آمار آنها ، اکنون یکی ازهر  هشت پست شغلی ، کاملاً ترکیبی است.

از این گذشته ، به نظر می رسد که این روند بسرعت افزایش می یابد. آنها تخمین می زنند که این مشاغل ترکیبی طی ده سال آینده حدود 21 درصد رشد خواهد کرد.

چرا مشاغل تغییر می کنند؟

بنابراین ، مشاغل ترکیبی مواردی است که عناصر و مهارتهای نقشهای دیگر ، که قبلاً  بصورت جدا از هم هستند را با هم ترکیب می کند. اما چرا اینگونه تغییر می کنند؟

اگر ده سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم ، تعجب خواهید کرد که چه مقدار فناوری جدید ظهور کرده است. مواردی مانند iPad ، Snapchat ، Instagram ، شبکه 4G و cryptocurrency ده سال پیش وجود نداشت. ولی بسیاری از این موارد اکنون جزئی از زندگی روزمره ما هستند.

پیشرفت های مشابه در زمینه های دیگر نیز مشاهده شده است. در حوزه هایی مانند بازاریابی ، علوم کامپیوتر و تجزیه و تحلیل داده ها ، شاهد اتوماسیون بیشتر ، فناوری های جدید و الزامات جدید کسب و کار بوده ایم.

علاوه بر این ، با تغییر رفتارهای مصرف کننده و مشتری ، نقش های شغلی که برای پاسخگویی به آن خواسته ها وجود دارد ، نیز باید تغییرات داشته باشند. به عنوان مثال ، یک مدیر بازاریابی قبلاً به دانش و درک خلاقانه خود در مورد عادات مشتری متکی است تا بتواند محصول خود را به بازار عرضه کند. در زمان های فعلی ، آنها همچنین باید از مهارت های تحلیلی خود برای تحلیل و تفسیر مقادیر گسترده داده هایی که اکنون به آنها دسترسی داریم ، استفاده کنند.

این روند ها بطور نسبی بین نقشهای شغلی ترکیبی سازگار است. حرفه هایی که زمانی فقط به مهارت های سخت (مثل رمزگذاری ، برنامه نویسی ، تجزیه و تحلیل داده ها) بسنده می کردند ، اکنون به مهارت های نرم نیز نیاز دارند (مانند تفکر خلاق و طراحی).

فناوری در حال تغییر زندگی ما است و به نظر می رسد سرعت پیشرفت تغییر در حال افزایش است. در نتیجه ، شغل های ترکیبی پدید می آیند ، زیرا شرکت ها نسبت به تحولات جدید و تغییر در رفتارها واکنش نشان می دهند. تنها فناوری محرک این تغییر نیست ، بلکه نیاز به حرفه ای بودن مهارت های سخت و نرم نیز هست.

این موارد چه چالش هایی را ایجاد می کند؟

البته با این تغییر به سمت مشاغل ترکیبی ، باید با چالش هایی روبرو شد. شاید بزرگترین آنها این باشد که هرچه نیازهای شغلی تخصصی تر ، پیشرفته تر و گسترده تر باشد ، یافتن افراد برای آنها سخت تر خواهد بود.

افراد فاقد مهارت و تجربه لازم ، برای پیدا کردن شغل ساده با دشواری  مواجه می شوند. به طور مشابه ، برای مربیان ، چالش ، چگونگی آماده سازی دانشجویانی است که وارد اقتصاد شغلی ترکیبی خواهند شد. پرسش این است که کدام مهارت ها را در اولویت قرار می دهید؟ و چگونه می دانید که آیا این مهارت ها برای آینده مناسب هستند؟

خوشبختانه ، نیروهای عامل تغییر نیز راه حل های بالقوه ارائه می دهند. افزایش فناوری های جدیدی مانند آموزش الکترونیکی و آموزش از راه دور فرصتی را برای افراد برای ادامه یادگیری فراهم می کند. با تغییر مهارت های شغلی ، و به روز نگه داشتن  آنها با آگاهی از آخرین پیشرفت های فناوری کارها برای بسیاری از صنایع آسان تر است.

آنچه روشن است اینست که پیشرفت شخصی و یادگیری مادام العمر از قبل اهمیت بیشتری پیدا می کند. کسانی که از تغییر در مهارتهای لازم در مشاغل خود ناکام مانده اند ، در معرض خطر باقی مانده اند.

چه نقشهایی تغییر می کنند؟

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید ، در صنایع و کسب و کارها نقش های خاصی وجود دارند که با سرعت بیشتری نسبت به سایرین تغییر می کنند. به همین ترتیب ، ما شاهد هستیم که مشاغل ترکیبی با سرعت بیشتری در صنایع مختلف به وجود می آیند.

داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل

این موضوعی است که اخیراً در چندین پست آنرا پوشش داده ایم. در کل ، مشاغل در حال جمع آوری داده های بسیار بیشتر نسبت به گذشته هستند. تجزیه و تحلیل داده های بزرگ بر روی این مجموعه داده های عظیم تمرکز دارد ، و اینکه چگونه می توان از آنها برای  انواع تصمیم ها استفاده کرد.

تجزیه و تحلیل داده ها ، به طور کلی ، زمینه ای است که در طول یک دهه اخیر رو به رشد بوده است. همه ما اطلاعات مربوط به جنبه های زیادی از زندگی خود را تولید می کنیم ، و می توان از آن به روشهای مختلفی استفاده کرد. به همین ترتیب ، افرادی که در این زمینه کار می کنند ، باید جدا از خود داده ها ، عوامل مختلفی را بررسی کنند.

مهارت هایی مانند تفکر خلاق ، مدیریت ریسک و بازاریابی به طور فزاینده ای مورد نیاز است. به طور مشابه ، دانش در مورد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بسیاری از صنایع داده محور، مورد توجه است.

طراحی و توسعه

برنامه های موبایلی یکی از عواملی است که باعث افزایش شغل های هیبریدی در این بخش شده است. ده سال پیش ، برنامه ها چیزهای نسبتاً جدیدی بودند. از این گذشته ، فروشگاه App اپل در سال 2008 راه اندازی شد. اکنون ، اینها بخش بزرگی از زندگی برای بسیاری از ما هستند.

برای توسعه دهندگان این برنامه ها ، این بدان معنی است که مهارت های طراحی به طور فزاینده ای اهمیت دارند. نه تنها آنها باید چیزی کاربردی ایجاد کنند بلکه باید از نظر کاربر نهایی نیز خوب به نظر برسند. چه برای توسعه دهندگان وب و چه برای طراحان بازی ، نحوه تعامل با فناوری ما در سالهای اخیر به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

فروش و خدمات به مشتری

این دو نقش قبلاً کاملاً جدا از هم بودند. شما یک تیم فروش اختصاصی داشتید که در کنار یک بخش خدمات مشتری کار می کرد. با این وجود ، افزایش خرید آنلاین و اتصال دایمی مشتریان ، همپوشانی در این موقعیت ها را نشان داده است.ایده جذب مشتری به مراتب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. فروشندگان اکنون با تکیه بر مواردی مانند فروش اجتماعی برای دستیابی به نتایج جدید سعی در ایجاد روابط قوی تر با مشتریان دارند. و رسانه های اجتماعی به کالای جدید خدمات به مشتری تبدیل شده است ، جایی که مشکلات حل می شود و به سؤالات پاسخ داده می شود.

فن آوری های دیجیتال در حال ظهور

البته ، این مو.ضوع  فقط در ارتباط با  شغل هایی ایجاد نشده است که در حال افزایش و تبدیل به  هیبریدی هستند. نقش های مربوط به فن آوری های نوظهور همچنین به وسعت و عمق دانش برای اتصال ایده ها و فرصت ها نیاز دارد. فقط داشتن یک درک عمیقا فنی کافی نیست ، برای استفاده از آن باید مهارت های نرم نیز داشته باشید.

زمینه هایی مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی این روزها  دانش های فنی هستند. با پیشرفت این بخش ها ، نیاز به نیروی کار کارمندان چند مهارتی نیز وجود خواهد داشت.

انطباق و مقررات

با توسعه سریع فن آوری های جدید و موجود ، نیاز به مقررات جدید آشکار می شود. به این ترتیب ، تنظیم کنندگان صنعتی و کارشناساندنباله رو این فناوری ها باید چگونگی عملکرد این فناوری ها را درک کنند.

این که آیا با قوانینی نظیر GDPR یا درک روند در بخش MedTech آشنا می شوند ، افرادی که مطابق این رویه ها با آن کار می کنند به دانش دقیق و متنوع نیاز دارند.

برای شغل های هیبریدی به چه مهارت هایی نیاز دارید؟

ما برخی از حوزه هایی را که شغل های هیبریدی کاربرد بیشتری دارند برجسته کرده ایم. اما چه مهارتهایی به خصوص تقاضا دارند؟ در واقعیت ، این طیف وسیعی از تخصص است که کارفرمایان به دنبال آن هستند. در اینجا برخی از برترین ها را ارایه می دهیم.

مهارت های سخت

مهارت های سخت مهارت هایی هستند که قابل اندازه گیری و به راحتی آموزش داده می شوند. در اصل ، آنها ویژگی های مورد نیاز برای مشاغل فنی هستند. در اینجا برخی از بیشترین تقاضا برای مهارت های ترکیبی آورده شده است:

کد نویسی

توانایی درک و نوشتن کد رایانه بسیار مورد توجه واقع شده است. در آینده ، این امر ضروری خواهد بود. برنامه نویسی  برای بسیاری از مشاغل ، در حال حاضر و در سالهای بعد ، جدی خواهد بود.

بلاکچین

Blockchain و cryptocurrency برخی از فناوری های مهم در حال حاضر هستند. افرادی که در این زمینه ها تخصص دارند ، فرصت های بسیاری را در پیش رو دارند ، به ویژه کسانی که مهارت های نرم برای تکمیل آنها دارند.

تجزیه و تحلیل داده ها

ما قبلاً به تجزیه و تحلیل داده ها اشاره کردیم. این یکی از زمینه هایی است که به افزایش شغل های هیبریدی کمک کرده است. این زمینه ای است که به بسیاری از زمینه های شغلی دیگر مرتبط است ، و نقش های شغلی بیشتری نیاز به درک آن دارند.

مهارت های نرم

مهارت های نرم آن توانایی هایی هستند که کمی نامشخص هستند. و مثل صفاتی هستند که شما را به یک کارمند خوب تبدیل می کنند ، و شرکت ها بیشتر و بیشتر به دنبال استخدام افرادی هستند که مهارت های نرم و سخت را با هم دارند.

رهبری

توانایی رهبری با موفقیت در کار باسایر افراد صفتی است که یافتن آن دشوار است. مشاغل ترکیبی به افراد دارای مهارت های رهبری و مدیریت قوی نیاز دارد. كسانی كه می توانند با قاطعیت عمل كنند ، فرصتها را مورد توجه قرار دهند و بهترین کار ها را  از طریق کار با دیگران به ارمغان آورند ، هرگز برای یافتن كار تلاش نخواهند كرد.

خلاقیت

اگرچه مهارتی دشوار است ، افرادی که دارای ویژگی خلاق هستند علاوه بر دانش فنی ، برخی از بیشترین موارد  تقاضا در اقتصاد شغلی ترکیبی هستند. توانایی حل مشکلات و چنگ زدن به فرصت ها ویژگی همکاری با آنهاست .

مهم نیست که در چه تیمی یا سازمانی فعالیت می کنید ، توانایی کار با دیگران همیشه ارزشمند خواهد بود. مهارت های همکاری در ایجاد روابط ، دستیابی به اهداف و تقویت موفقیت در تیم کمک می کند.

چگونه می توانید آینده شغلی خود را اثبات کنید؟

بنابراین ، با حرکت به سمت مشاغل ترکیبی ، چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که در آینده به موفقیت در یافتن کار خود ادامه خواهید داد؟ راه های مختلفی وجود دارد که می توانید آینده شغلی خود را اثبات کنید ، چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

تداوم یادگیری

شاید اساسی ترین بخش از ادامه کار در اقتصاد شغلی هیبریدی ، تداوم یادگیری باشد. دیگر نمی توانید یک مدرک را بدست آورید یا یک مجموعه مهارت در خود ایجاد کنید و خیالتان راحت باشد . خوشبختانه ، هرگز ادامه مسیر یادگیری شما آسان تر از امروز نبوده است. آموزش آنلاین و مدولار می تواند به شما در ساخت مجموعه های مهارت ترکیبی کمک کند. نه تنها می توانید به پیشرفت دانش موجود خود ادامه دهید ، بلکه می توانید زمینه های دیگری را نیز برای تقویت مهارت های اصلی خود کشف کنید.

مهارت های نرم و سخت را توسعه دهید

به عنوان بخشی از یادگیری مادام العمر خود ، باید تلاش های خود را بر روی طیف وسیعی از مناطق متمرکز کنید. علاوه بر اینکه می توانید دانش خود را در مورد فن آوری ها ، سیستم ها و روش های جدید گسترش دهید ، باید روی مهارت هایی که همه کارفرمایان نیز به دنبال آن هستند ، تمرکز کنید.

همانطور که اشاره کردیم ، تقریباً در مورد هر فضای کاری چیزهایی مانند رهبری ، مدیریت ، همکاری ، ارتباطات و خلاقیت مورد نیاز است.

شبکه خود را بسازید

با پیشرفت شغلی شما ، با همه متخصصان دیگر ملاقات خواهید کرد. برخی در زمینه شما کار خواهند کرد ، برخی دیگر در حوزه های جدید یا مجاور کار می کنند. ایجاد یک شبکه در اطراف این افراد همیشه ایده خوبی است. علاوه بر اینکه بینش در زمینه های دیگر را می بینید ، همچنین هنگامی که به دنبال پیشرفت حرفه خود هستید ، می توانید از این موضوع استفاده کنید.

چیزهای جدید را امتحان کنید

مهم نیست که در چه زمینه ای کار کنید ، همیشه فرصت هایی برای امتحان کردن چیز جدید وجود خواهد داشت. این که آیا این یک مقام رسمی برای شغل دیگر است یا یادگیری اصول اولیه از یک بخش دیگر ، مهم این است که دانش بین حرفه ای واقعاً می تواند کمک کند. این امر نه تنها تعهد شما  را نشان می دهد ، بلکه همچنین با چندین کار مختلف تجربه شما را گسترش می دهد.

فرصت های یادگیری آنلاین با FutureLearn

بدیهی است که بخش مهمی از دنیای مشاغل ترکیبی ادامه تحصیل است. با FutureLearn ، گزینه های مختلفی برای کار روی پیشرفت شخصی و حرفه ای خودخواهید داشت.

صرف نظر از مقیاس یا دامنه جاه طلبی های شما ، می توانید فرصت های یادگیری برای تأمین نیازهای خود را در طیف وسیعی از موضوعات پیدا کنید. این شامل:

دوره های آموزشی

یک دوره کوتاه آنلاین می تواند آغازگر ایده آل یا پایه ای برای دانش شما باشد. اگر به دنبال گسترش مهارت های سخت یا نرم خود هستید ، یک دوره آنلاین اغلب مکان ایده آلی برای شروع است.

برنامه ها

برای یک نگاه دقیق تر به یک موضوع خاص ، یک برنامه ممکن است متناسب با نیازهای شما باشد. این مجموعه ای  از دوره ها هستند که موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی می کنند. مثال خوب برنامه نویسی Start با برنامه Python است. این برنامه شامل سه دوره است که اصول اصلی این زبان برنامه نویسی را آموزش می دهد.

ریز اعتبار

یک روش محبوب برای upskilling گرفتن ریز اعتبار است. این اعتبارنامه های حرفه ای بطور خاص برای توسعه مهارت در صنایع در حال رشد ایجاد شده اند. در زمانی که یادگیری انعطاف پذیر ضروری است ، ریز اعتبارات راه حل مناسبی است. این مورد در علم داده به برخی از فن آوری های نوظهور مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده ها می پردازد.

درجه

اگر به دنبال یک تجربه یادگیری طولانی مدت هستید ، مدرک آنلاین همیشه انتخاب خوبی است. برای کسانی که به دنبال حفظ اقتصاد شغلی ترکیبی هستند ، یک مدرک می تواند مهارت کاملاً جدیدی را در یک زمینه جدید به شما ارائه دهد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *