نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 8:28 ب.ظ

روانشناسی مدیریت

لیلین مولر گیلبرث (به انگلیسی زاده ۲۴ مه ۱۸۷۸ -درگذشته ۲ ژانویه ۱۹۷۲ روانشناس و مهندس صنایع اهل آمریکا بود. وی از اولین زنان مهندسی بود که مدرک پی‌اچ‌دی دریافت نمود، او همچنین از اولین روان‌شناسان صنعتی بشمار می‌آمد. لیلین و شوهرش فرانک بونکر گیلبرث متخصصان بهره‌وری بودند، که در مطالعه روان‌شناسی صنعتی در رشته‌هایی همچون مطالعه زمان و حرکت و ارگونومی مشارکت داشتند.

Lillian Moller Gilbreth, 1921.jpg

روانشناسی مدیریت: عملکرد ذهن در تعیین ، آموزش و بکار گیری روش هایی با کمترین ضایعات  نام کتابی است که توسط وی نوشته شده است و به بررسی جنبه های روانشناختی مدیریت علمی ، ترکیب مفاهیم روابط انسانی و فردیت کارگر در اصول مدیریت می پردازد. این کتاب در سال 1914 منتشر شده است ، یک کار اولیه در زمینه روانشناسی صنعتی و مدیریت علمی است. در این کتاب ، گیلبرت “روانشناسی مدیریت” را به عنوان “تأثیر بر ذهن که کار را هدایت می کند ، تعریف می کند.” وی این نظر را ابراز می کند که مدیریت علمی “بر اساس اصل شناخت فرد نه تنها به عنوان یک واحد اقتصادی بلکه به عنوان یک شخصیت” ساخته شده است ، با تأکید بر اهمیت “عنصر انسانی” در مدیریت ، که در آن زمان فاقد آن بود.

این کتاب در ابتدا پایان نامه منتشر نشده گیلبرت برای دکترا از دانشگاه کالیفرنیا بود. با این حال ، از آنجا که دانشگاه به دلیل عدم مطابقت با شرایط اقامت ، از اعطای مدرک خودداری کرد ، در عوض تصمیم به انتشار آن گرفت. ابتدا در سالهای 1912-1913 در نشریه دیدگاه مهندسی صنایع ، قبل از انتشار در قالب کتاب در سال 1914 ، به صورت پاورقی انجام شد.

اما این موضوع بسیار عمیق بود و رو به گسترش .

اگر در مراحل اولیه روانشناسان مدیریتی برای بررسی مشکلات خستگی ، کسالت از کار  و سایر شرایط کاری استفاده می کردند که می تواند مانع عملکرد کارآمد شود ، اخیراً ، موضوعات آنها گسترش یافته است که شامل یادگیری ، درک ، شخصیت ، احساسات ، آموزش ، رهبری ، اثربخشی ، نیازها و نیروهای انگیزشی ، رضایت شغلی ، فرآیندهای تصمیم گیری ، ارزیابی عملکرد ، تکنیک های انتخاب کارکنان ، طراحی کار ، و استرس شغلی را شامل می شود . این بدان معناست که اکنون متخصصان اصول روانشناسی را در محیط کار به کار می گیرند و از مهارت های خود برای مطالعه بهره وری در محیط کار ، روحیه ، غربالگری کارکنان یا پیشرفت سازمانی استفاده می کنند. جدا از این ، آنها متقاضیان شغل را آموزش  می دهند تا ، به پیشرفت سازمانی کمک کنند و به صورت حل مسئله با شرکت ها مشورت کنند.

اهداف روانشناسی مدیریت امروزه عبارتست از :

  • برای درک چگونگی مدیریت استرس ، تغییر و مشکلات شخصی
  • برای درک نحوه کار با گروههای متنوعی از مردم
  • برای درک چگونگی حل و فصل تعارض ها و اهمیت مهارت های مقابله مؤثر
  • برای درک اهمیت اخلاق در محیط کار
  • شناسایی سبکهای موثر رهبری و اهمیت رهبری و آنچه باعث می شود فردی رهبر موفقی باشد
  • برای یادگیری نحوه شناسایی مهارتها ، ایجاد انگیزه ، توسعه و ترغیب دیگران.

متن کامل این کتاب بزبان انگلیسی را می توانید از اینجا دریافت کنید .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *