نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 10:25 ب.ظ

سازمان مديريت صنعتي

تاریخچه سازمان

در پی رکود اقتصادی غیرقابل پیش بینی دهه 1330 و ایجاد بحران در صنعت کشور، مرکزی تحت عنوان “مرکز راهنمایی صنایع ایران”  ایجاد شد. مطالعات انجام گرفته در این مرکز در طول دوران بحران و پس از آن نشان داد که بنگاه های صنعتی تأسیس شده توسط افراد خلاق، کارآفرین و با شهامت، با ورود به مرحله رشد نمی توانند از روش های غیررسمی و متداول سنتی استفاده نمایند، لذا ایجاد یک سازمان با هدف اصلی توانمندسازی مدیران و تجهیزکردن آنان به ابزار لازم مدیریتی، مطرح شد. بنیان اولیه سازمان مدیریت صنعتی در اوایل دهه 1340 در این مرکز شکل گرفت که کوششی اولیه برای کمک به توسعه صنعتی کشور بود. این مرکز با تغییر شکل و هدف به صورت “سازمان مدیریت صنعتی” وارد عمل گردید. اعضای هیئت مدیره سازمان شامل نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنایع، و اتاق صنایع و بازرگانی بودند. آزمایشگاه های وابسته به این مرکز نیز تبدیل به سازمان ملی استاندارد فعلی شد.

سازمان در سال های ابتدایی فعالیت، از خدمات مشاوران خارجی و خصوصاً “UNIDO” وابسته به سازمان ملل، استفاده نمود و توانست ضمن ارائه خدمات، اقدام به انتقال تکنولوژی نیز بنماید. اما با مروری بر عملکرد این دوران، مدیران سازمان تصمیم گرفتند به جای ارائه خدمات ارشادی، مسوولیت دستاوردهای حاصل از بکارگیری روش های نوین مدیریتی در تحول بنگاه ها را بپذیرند و به این ترتیب سازمان رویکرد “ارائه خدمات حرفه ای مشاوره مدیریت    ” با بهره گیری از مشاوران و مهندسان داخلی را اتخاذ کرد و به جای مرکزی با خدمات دولتی، بنا را بر ارزش آفرینی برای کارفرمایان و دریافت سهمی از سود حاصله برای خرید خدمات حرفه ای قرار داد. بنابراین سازمان مدیریت صنعتی، از دوران حیات اولیه خود به عنوان سازمانی خودگردان و بدون بهره گیری از بودجه دولتی، ارزش آفرینی برای کارفرما را مبنای حیات خود قرار داد.

سازمان مدیریت صنعتی در اواخر دهه 40 شمسی فعالیت های آموزشی خود را با برگزاری دوره های مشترك پرورش مدیر با دانشگاه پنسیلوانیا – مدرسه وارتون آغاز نمود. این دوره ها در مقطع كارشناسی ارشد برگزار می شد و مدرك آن توسط دانشگاه وارتون كه همواره در رتبه بندی دانشكده های مدیریت جهان حائز رتبه های اول تا سوم می باشد، صادر می شد. این دوره ها تا پیروزی انقلاب اسامی 8 بار توسط سازمان مدیریت صنعتی برگزار گردید.

در اوایل دهه 50 ، حضور موثر سازمان در فضاهای بین المللی، از جمله نقش سازمان در تشکیل سازمان بهره وری آسیایی “APO” ، تعامل گسترده با اندیشمندان برتر جهان از جمله “پیتر دراکر” ، استفاده از خدمات کارشناسان درجه اول بین المللی نظیر” راسل ایکاف”، در کنار تغییر ساختار و نظام های مدیریتی داخلی سازمان، که در نوع و در زمان خود از پیشروترین نظام های اجرا شده در کشور بود، سبب شد تا فعالیت های توسعه خدمات با سرعت بیشتری ادامه یابد و سازمان مدیریت صنعتی به بازویی توانمند برای توسعه و تحول بنگاه ها؛ تغییر رویکردهای سنتی مدیریت در کشور؛ و توسعه و ترویج رویکرد علمی به مدیریت و همچنین تربیت و توسعه مدیران شایسته تبدیل شود.

در سالهای پس از انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی، سازمان مدیریت صنعتی علیرغم تغییرات محیط صنعتی کشور، این بار با حضور به عنوان بازوی کارشناسی و تحلیلی در کنار نهادهای انقلابی ازجمله بنیاد مستضعفان، جهاد سازندگی، و بنیاد جنگ زدگان، با انجام طرح های پژوهشی مرتبط و تلاش در جهت بهره برداری ازظرفیت های علمی در جهت حل مسائل کشور در دوران بحرانی، تلاش در ایفای رسالت ملی خود داشته است.

 با تمام شدن جنگ تحمیلی و شروع دوران سازندگی، سازمان مدیریت صنعتی با ایفای نقش خود در اجرای پژوه های توسعه صنعتی، تبیین نیازهای مدیریت علمی کشور و تامین این نیازها با ترویج رویکردهای نوین مدیریت، آموزش حرفه ای و کاربردی مدیران و همچنین ارائه خدمات چند بعدی، پیچیده و مجموعه ای، در راه اندازی کارخانجات صنعتی کشور، نقش ملی در هموارسازی مسیر مدیریت علمی در کشور و آشناسازی مدیران اجرایی کشور با مفاهیم و روش های کاربردی بهره گیری از این دانش داشته است.

سازمان مدیریت صنعتی در اواخر دهه 60 شمسی، با تكیه بر برگزاری دوره های  پرورش مدیر، دوره كارشناسی ارشد مدیریت اجرایی را برای اولین بار در كشور طراحی و پس از اخذ مصوبه آن از شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، از سال 1373 رسما به اجرای این دوره مبادرت ورزید.

 انتشارات سازمان مدیریت صنعتی در سال 1374 با هدف توسعه دانش مدیریت از طریق نشر کتب مدیریتی و علمی، تحت امتیاز سازمان مدیریت صنعتی پا به عرصه وجود گذاشت و خیلی زود جایگاه خود را پیدا نمود و در زمره ناشرین معتبر حوزه مدیریت در سطح کشور قرار گرفت، به طوری که اکثر کتب این انتشارات در سطوح مختلف آموزش های مدیریتی، مورد بهره برداری و استفاده قرار گرفت. حاصل حضور انتشارات سازمان مدیریت صنعتی طی این سال ها، تولید و انتشار بیش از 300 عنوان کتاب در زمینه های مختلف مدیریت، از جمله منابع انسانی، استراتژی، مالی، مدیریت و رهبری، تولید و عملیات، فناوری اطلاعات، کارآفرینی، مدیریت دانش بوده است.

 سازمان مدیریت صنعتی، همواره در جستجوی فعالیت ها، برنامه ها و روش های نوین و موثری است كه می تواند به توسعه ظرفیت مدیریت كشور كمك نماید. تاسیس خانه مدیران نیز از جمله این فعالیت هاست كه در بهمن ماه 1375 صورت پذیرفته است. به طور كلی هدف خانه مدیران، توسعه و تداوم یادگیری” Life Long Learning ” و توسعه پیوند و ارتباط بین مدیران ارشد سازمان ها و بنگاه های اقتصادی است.

 سازمان مدیریت صنعتی از سال 1377 آغازگر طرح تعیین صد شركت برتر ایران بوده است. در این سال با استفاده از صورت های مالی شركت ها در سال 1377 و تنها با یك شاخص، شركت ها رتبه بندی و 100 شركت برتر از نظر شاخص فروش درآمد معرفی شدند. طی سال های پس از آن، هرساله تلاش بر افزودن تعداد شاخص ها و جامع تر كردن پایگاه اطلاعاتی IMI -100 بوده است.

 اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی که از سال 1382 آغاز شده است مبتنی بر ارزیابی رویكردها و نظام های مدیریتی سازمان ها و نتایج موفقیت های آنها توسط گروهی از ارزیابان خبره و بر اساس«الگوی تعالی سازمانی » است كه وضعیت سازمان را در میزان دستیابی به انتظارات الگوی تعالی سازمانی مشخص می نمایند. اعطای این جایزه 1- ایجاد فضای رقابتی برای تعالی سازمان ها 2- تشویق سازمان ها برای اجرای خودارزیابی و شناخت نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود 3- ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات موفق را در نظر دارد.

امروزه سازمان مدیریت صنعتی با بیش از نیم قرن سابقه آموزشی، پژوهشی و مشاوره توانسته است، ضمن آموزش ده ها هزار نفر از مدیران کشور و کمک به افزایش مهارت فنی و علمی ایشان، فرصتی ایجاد کند تا سازمان های دولتی و غیردولتی با استفاده از ظرفیت های پژوهشی و مشاوره سازمان، سطح علمی، توانایی و مأموریت های محوله خود را ارتقا بخشند. علاوه براین سازمان مدیریت صنعتی توانسته است همواره با معرفی موضوعات و مباحث جدید و متنوع مدیریتی دنیا، گام های موثری در بهبود و توسعه مدیریت و رهبری سازمان ها بردارد.

ماموریت سازمان

سازمان مديريت صنعتی، با پشتوانه بيش از 50 سال حضور موثر در فضای اقتصادی و اجتماعی كشور ماموريت خود را كمك به توسعه ظرفيت مديريت و تحول و بهسازی سازمان ها و دستيابی به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی كشور از طریق مشاوره، آموزش و تحقیق می داند و می كوشد تا:

  • راهبران بخش كسب و كار را در هر اندازه ای از حجم فعاليت، برای حضور در شرايط پيش رو ياری كند.
  • به بنگاه های اقتصادی كشور در زمينه اتخاذ استراتژی های مناسب در راستای طراحی و اجرای تغییر و تحولات موثر برای ارتقاء سطح عملکرد و بهره وری آنها کمک کند.
  • دانش نظری و مهارت های مورد نياز رهبران و مدیران سازمان ها (در شرایط فعلی و آینده) را توسعه دهد.
  • به مـديران و سـياسـتگـذاران در تشخیص مسائل و چالشهای فرارو و انتخاب راهبردها از طريق مشاوره و پژوهش ياری رساند.

اهداف سازمان

  • کمک به سازمان‌های دولتی و خصوصی به منظور بهبود سیستم‌ها و روش‌های مدیریت
  • افزایش کارایی از طریق اجرای برنامه‌های مناسب آموزشی
  • کمک به مدیران و سیاستگذاران در پیداکردن کمبود‌ها و تنگناهای اجرایی طرح‌ها از طریق مشاوره و تحقیق در مقوله‌های مدیریت

http://www.imi.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *