نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 7:46 ق.ظ

مهندسي مجدد نظامهای مدیریتی رویکرد اصلی در سازمانها

برخی معتقد به این هستند که رشد و تكامل انسان شگفت‌انگيزترين پديده آفرينش است. اگر این موضوع را کمی با موضوعات دیگر در نظر داشته باشیم در آفرينش پديده‌هاي شگفت‌انگيز زيادي وجود دارد و يكي از اساسي‌ترين وظيفه علوم و عالمان ،  شناخت انسان و جايگاه او در جهان است. وقتي به جايگاه انسان در يك مفهوم عام و گسترده نظر داشته باشيم و زندگي اجتماعي و رشد جوامع را نيز پديده‌اي شگفت‌انگيز بدانيم آنگاه رشد سازمانهاي اجتماعي نيز اهميت خود را نشان مي‌دهد و بايستي بدان توجه ويژه نمود.

در بررسی فرآيند رشد انسان ، از جسم و جان همزمان نبايد غافل بود و وضعيت نهادهاي اجتماعي و سازمانها و موسسات کسب و کار نیز از این قانون باید متابعت نمایند. . بنابر اين شناخت انسان و اجتماع در اين فرآيند به يكديگر پيوند خورده و امروزه علوم بين رشته‌اي كه از آنها تحت عناوين جامعه‌شناسي، مهندسي اجتماعي و سيستمهاي بزرگ اجتماعي نامبرده مي‌شوند در اين راستا شكل گرفته‌اند. در مسير تكامل فردي و اجتماعي، شناخت خود، شناخت ديگران و شناخت روابط خود با ديگران از منظر فردي و شناخت ارتباط اجتماعي با فرد، گروهها با گروهها ، سازمانها با سازمانها و نيز ارتباط آنها با طبیعت و محیط زیست مهم و کاملا در ارتباط با یکدیگر هستند.

انسان تا بدانجا رشد نموده که صحبت از دهکده جهانی و نیز اقتصاد جهانی کرده است و براین اساس اجتماع نيز بعنوان يك سازمان بر تغيير و تحول و تكامل بنا شده است و در دورانهاي مختلف نيز اين تحول يكي از الزامات بقاء و بهبود آن و سازگاري با شرايط زمان بوده است. يكي از دستاوردهاي بشر ايجاد سازمان‌ها و نهادهايي است كه امنيت جمعي او را ايجاد مي‌كنند. اين امنيت جمعي بر پايه‌ي نيازهاي اوليه‌ي انسان شكل مي‌گيرد و اشكال عالي خود را در مسير تكامل خود دنبال مي‌نمايد. سازمان ملل و سازمانهای وابسته آن نمونه این پیشرفت بوده است.

در كشورمان از اين نهادها و سازمانهاي مختلف بوجود آمده و در پنجاه سال اخير مسير پرتلاطمي را گذرانده‌ند كه از جمله‌ي آنها به سازمان مدیریت بحران مي‌توان اشاره نمود اما وضعيت اين سازمان در مسير رشد و تكامل و سازگاري با شرايط جامعه چگونه بوده است؟

واضح است كه وضعيت عمومي اين سازمان نمي‌تواند جدا از وضعيت عمومي ساختار اداري كشور، دولت و ساير اركان حكومتي باشد. وليكن از آنجا كه اين سازمان با اهداف امنيت اجتماعي متولد شده و ادامه‌ي كار داده‌است، مي‌توان با تحول اساسي در اهداف و شكل اداره‌ي آن ، تأثير مستقيم و اثربخش در روند تكامل و رشد ساير اركان مرتبط و همبسته و حتی کسب و کار ها را از طریق این سازمان بوجود آورد.

يكي از عوامل وجودی و حضور اين سازمانها علاوه بر اعمال مدیریت در مواقع بحران ، مطالعه و بررسی و ایجاد مستندات چگونگی برخورد با بحرانها و درسهای آموخته در ارتباط با ضعف ها و قوتها و نیز اصالت راهکار هاست.  بنابراين يكي از رسالت‌هاي اينگونه سازمانها توجه ويژه به اين موارد و تبدیل آنها به لوایح و پیشنهادات در سطح ملی به ارکان تصمیم گیری است تا رویکرد ها و فرایند های جدیدی را ایجاد نمایند . از دل این فرایند هاست که مهندسی مجدد برخی از سازمانها و حتی کسب و کارها الزامی می شوند.

مشكلات جامعه‌مان با تحول در اين سازمانها كاهش خواهند يافت. مهندسي مجدد نظامهامي‌تواند زيربنايي براي استقرار نظامهاي پویاتر و عامل مهمي در فقر زدايي و ایجاد قدرت اقتصادی باشد. نحوه‌‌ي اداره و مديريت اين سازمانها بايستي تحول دروني را با هدف ايجاد تحول بيروني شكل دهد. بنابر اين چنانچه نظامهاي كيفيت‌گرا با بهبود مستمر را براي پياده‌سازي اولويت‌بندي كنيم، سازمانهاي توليدي و خدماتی در اولين رده قرار مي‌گيرند تا از این تجربیات استفاده نمایند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *