هجدهم ژوئن 2021
هیدروژن سبز نوعی انرژی پاک است که می تواند بدون استفاده از سوخت های فسیلی تولید شود. اخیراً ، هیدروژن سبز مورد توجه قرار گرفته است زیرا احتمالاً می تواند برای پیشبرد طرح خنثی کردن کربن مورد استفاده قرار گیرد. محققان کره ای اکنون با موفقیت کارآیی سلول های سوختی احیا شده را که می توانند برای تولید ماهرانه هیدروژن و انرژی سبز استفاده شوند ، افزایش داده اند.
سلولهای سوختی احیا شده دارای هر دو حالت تولید هیدروژن و سلول سوختی هستند. آنها دستگاههای ذخیره انرژی و تولید برق پایدار ، اقتصادی و مستقل هستند که برای کار به فضای بسیار کمتری نیاز دارند.
هنگامی که مقدار برق تولید شده از منابع انرژی تجدید پذیر مانند نور خورشید و نیروی باد بیشتر از مقدار برق مورد نیاز باشد ، در این حالت از سلول الکترولیز برای تولید هیدروژن برای ذخیره انرژی استفاده می شود. وقتی تقاضا برای برق بیشتر باشد ، می توان از حالت سلول سوختی برای تولید نیرو استفاده کرد.
انستیتوی علم و فناوری کره (KIST) اعلام کرده است که گروهی به رهبری دکتر هیون اس. پارک ، از مرکز تحقیقات سلول های سوختی هیدروژن ، دکتر جونگ مین کیم ، از مرکز تحقیقات معماری مواد و یک گروه تحقیقاتی به رهبری توسط پروفسور یونگ-یون سونگ ، از دانشگاه ملی سئول ، با هم همکاری کرده اند تا یک مولفه مبتنی بر یک ایده ابتکاری برای غلبه بر چالش های ناشی از اختلاط آب و گاز در داخل یک دستگاه دو کاره مورد استفاده برای تولید هیدروژن و تولید برق – سلولهای سوختی احیا شده واحد را بسازند . این امر امکان انتقال موثر آب و گاز را فراهم می کند و عملکرد و بازده رفت و برگشت دستگاه ها را بسیار افزایش می دهد.
تیم تحقیقاتی دکتر هیون توضیحات مربوط به کاهش کارایی دستگاه واحد در شرایط متغیر سلول الکترولیز و حالت سلول سوخت را تأیید کردند. این گروه مشکلات ناشی از ورود مکرر و تخلیه آب و گاز را که به طور بالقوه منجر به به دام افتادن باقیمانده آب و گاز موجود در داخل دستگاه شد را ، عنوان کردند. دانشمندان فرض کردند که برای امکان انتقال آب یک الکترود آبدوست ضروری است و یک الکترود آبگریز برای انجام فعالیت های واکنش فاز گاز برای رفع مشکل ضروری است. سطح الکترود ابتدا تحت خاصیت آب دوست قرار گرفت و سپس با یک لایه پلاستیکی ریز الگو پوشانده شد تا الکترودی ساخته شود که ممکن است خصوصیات آب دوست و آبگریز را نشان دهد.
این امر امکان حمل و نقل روان آب و گاز را فراهم می کند. سرعت تخلیه گاز (تخلیه انتخابی از سطح الکترود توسعه یافته) می تواند ۱۲ برابر شود. وقتی از مولفه تازه ایجاد شده برای ساخت دستگاه واحد استفاده شد، می توان در شرایط حالت پیل سوختی ، 4 برابر عملکرد را افزایش داد. اثربخشی تولید هیدروژن با استفاده از این روش دو برابر امکان تولید هیدروژن با استفاده از مولفه مرسوم است. علاوه بر این ، پایداری عملکرد بهبود یافته (با توجه به تولید هیدروژن و تولید برق) بیش از 160 ساعت تأیید شد.