نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 شهریور 1403 12:54 ق.ظ

دانشگاه چارلز مرکز پشتیبانی علمی باز راه اندازی کرد

دانشگاه چارلز مرکز پشتیبانی علمی باز راه اندازی کرد

09 سپتامبر 2024

هدف علم باز این است که تحقیقات را قوی و تا حد امکان شفاف کند. در حالی که قبلاً مقالات علمی مهم‌ترین و اغلب تنها نتیجه کار تحقیقاتی بودند، در عصر پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری اطلاعات که زیرساخت‌های تحقیقاتی در مقیاس بزرگ در حال توسعه هستند، اکنون می‌توانیم بسیاری از انواع دیگر خروجی را در نظر بگیریم – علم دیگر وجود ندارد. فقط یک مقاله در یک مجله فیزیکی تمرکز روی به اشتراک گذاری داده ها (و سایر بخش های فرآیند تحقیق، مانند گردش کار یا نرم افزار) استفاده مجدد از آنها و حتی اشتراک گذاری آزاد در خارج از جامعه دانشگاهی است.

با این حال، فرصت‌های جدید نیازمند الزامات جدید نیز هستند و تغییر خاصی در روش کار (به عنوان مثال، در حوزه مدیریت داده‌های پژوهشی) اغلب بدون چالش نیست. هدف مرکز پشتیبانی علوم باز، که در کتابخانه مرکزی دانشگاه چارلز به عنوان بخشی از پروژه جایزه منابع انسانی تأسیس شده است، این است که این انتقال را تا حد امکان برای محققان آسان کند. این مرکز در زمینه مدیریت داده های پژوهشی، انتشار آزاد نتایج تحقیقات و استفاده از مجوزها به عنوان بخشی از این فرآیندها، تخصص و پشتیبانی ارائه می دهد.

اگرچه مدیریت داده های پژوهشی یکی از مهم ترین فعالیت ها در اکثر انواع تحقیقات است، اما هنوز در محیط کشور چک نسبتاً کم ارزش است. در سطح بین‌المللی توجه بیشتری را به خود جلب کرد: اصولی که داده‌ها باید با آنها مطابقت داشته باشند تعریف شده‌اند (اصول داده‌های عادلانه)، زیرساخت‌های جدیدی برای ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها ایجاد شده است در اتحادیه اروپا، ادغام شده تحت ابتکار عمل کلان European Open Science Cloud؛ در چک Republic، EOSC CZ، و الزامات ایجاد یک برنامه مدیریت داده (DMP) به عنوان بخشی از پروژه های تحقیقاتی استاندارد شده است. انطباق با محیط جدید طبیعتاً هم برای کارکنان دانشگاه و هم خود دانشگاه مطالباتی را ایجاد می کند. دانشگاه باید شرایطی را برای کار با داده ها ایجاد کند، نه تنها در قالب زیرساخت های فنی، بلکه باید در این زمینه ها نیز پشتیبانی و آموزش مستقیم انجام دهد. یک سند کلیدی برای این تلاش ها در دانشگاه، سیاست داده های تحقیقاتی دانشگاه چارلز است که اخیراً به تصویب رسیده است.

انتشار در مجلات سنتی (اگرچه اغلب دیگر به صورت کاغذی نیست) نیز در حال تغییر است. الزام دسترسی آزاد به دنبال به چالش کشیدن سیستمی است که در آن نویسندگان حقوق مقالات خود را به صورت رایگان به ناشران تجاری می دهند، و سپس آنها را به (نه تنها) مؤسسات مادر خود با قیمتی بالا می فروشند. ناشران در برابر تلاش‌های مؤسسات تحقیقاتی برای حفظ درجه‌ای از کنترل بر مقالاتی که تولید می‌کنند مقاومت می‌کنند. هدف دسترسی آزاد نه تنها اجازه دادن دسترسی گسترده تر به تحقیقات با بودجه عمومی، بلکه کاهش وابستگی به کل سیستم تجاری است که در محیط انتشارات پژوهشی پدید آمده است. با این وجود، این تغییر کاملاً آسان نیست و چالش‌های جدیدی را برای نویسندگان ایجاد می‌کند. تأکید بیشتری بر جنبه‌های حقوقی دسترسی آزاد است و نویسندگان گاهی اوقات در تأمین مالی دسترسی آزاد هزینه پردازش مقاله – APC مشارکت می‌کنند. مرکز پشتیبانی علوم آزاد همچنین زیرساخت هایی را در این زمینه مخزن انتشارات تحقیقات CU و همچنین پشتیبانی و آموزش ارائه می دهد.

پیاده سازی اصول علم باز در تحقیقات در حال تبدیل شدن به یکی از الزامات اکثر سرمایه گذاران تحقیقاتی است. از این رو، این احتمال بسیار زیاد است که دیر یا زود، عملاً همه کسانی که در تحقیقات مدرن جدی هستند با آنها روبرو شوند. هدف این مرکز این است که در پایان این دیدار، محققان راضی بیشتری وجود داشته باشند که تحقیقات شفاف و با کیفیت بالا را انجام دهند. زیرا، همانطور که گاهی اوقات گفته می شود – علم باز فقط علمی است که به درستی انجام می شود.

این مقاله برای اولین بار در 9 سپتامبر توسط دانشگاه چارلز منتشر شد.

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *