نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 شهریور 1403 7:59 ب.ظ

شناسایی عوامل ادراکی بصری کلیدی برای افزایش واقع گرایی صفحه نمایش سه بعدی

شناسایی عوامل ادراکی بصری کلیدی برای افزایش واقع گرایی صفحه نمایش سه بعدی

9 سپتامبر 2024 -توسط کالج مهندسی دانشگاه ملی سئول-(از سمت چپ) تصاویر هولوگرام گرفته شده از تصاویر سه بعدی که با استفاده از روش های چندلایه و میدان نور از طریق نمایشگرهای هولوگرافی نمایش داده می شوند، در کنار نتایج تجربی که پاسخ های کاربر را بر اساس زاویه دید مقایسه می کنند. اعتبار: ACM Transactions on Graphics

یک تیم تحقیقاتی عوامل ادراکی بصری کلیدی را شناسایی کرده اند که تجربه مشاهده نمایشگرهای سه بعدی را افزایش می دهد.این تحقیق نشان داد که وجود اختلاف منظر به طور قابل توجهی بر واقع گرایی درک شده و غوطه ور شدن تصاویر سه بعدی مشاهده شده از طریق نمایشگرهای هولوگرافیک تأثیر می گذارد.

نتایج این مطالعه در ACM Transactions on Graphics در 19 جولای منتشر شد و در کنفرانس بین‌المللی گرافیک کامپیوتری SIGGRAPH 2024 که از 28 جولای تا 1 آگوست در دنور برگزار شد، ارائه شد.

نمایشگرهای هولوگرافیک که نسل بعدی فناوری نمایش سه بعدی در نظر گرفته می شوند، با استفاده از منابع نوری منسجم، مانند لیزرها و تعدیل کننده های نور فضایی که هولوگرام های محاسبه شده دیجیتالی را بازسازی می کنند، تصاویر سه بعدی تولید می کنند. برای نمایش تصویر سه بعدی در نمایشگرهای هولوگرافیک، روشی برای بیان عمق مورد نیاز است.

به طور سنتی، یک رویکرد چند لایه، که شی را به چندین لایه تقسیم می‌کند، استفاده می‌شود. در حالی که این رویکرد هنگام ثبت تصاویر با دوربین، تصاویری با کیفیت بالا تولید می‌کرد، اما فاقد ارزیابی کافی کاربر در مورد واقعی بودن تجربه مشاهده بود.

با تمرکز بر این موضوع، تیم تحقیقاتی تجزیه و تحلیل کرد که کدام روش‌های نمایش تصویر سه‌بعدی تجربیات کاربر بهتری را هنگام مشاهده از طریق نمایشگرهای هولوگرافیک ارائه می‌دهند. آنها به طور خاص اختلاف منظر را به عنوان یک عامل ادراکی بصری کلیدی که حس واقع گرایی را به تجربه تماشا می افزاید، بررسی کردند.

اختلاف منظر به تغییر سرعت درک شده یک جسم بر اساس فاصله آن از بیننده اشاره دارد، جایی که به نظر می رسد اجسام دورتر کندتر حرکت می کنند. گنجاندن این افکت در نمایشگرهای سه بعدی، درک عمق و واقع گرایی تصویر را افزایش می دهد. با این حال، روش چند لایه برای بازتولید دقیق این اثر تلاش کرد.

با در نظر گرفتن این موضوع، این تحقیق بر روی مقایسه تجربه کاربر از تصاویر سه بعدی تولید شده توسط روش میدان نور، که به طور دقیق اختلاف منظر را نشان می دهد، و روش سنتی چند لایه متمرکز شد. با تجزیه و تحلیل ارزیابی کاربران از تصاویر سه بعدی تولید شده توسط هر دو روش و مشاهده شده از طریق نمایشگرهای هولوگرافیک، تیم تحقیقاتی تایید کرد که تصاویر سه بعدی با استفاده از روش میدان نوری نسبت به تصاویری که از روش چند لایه استفاده می کنند، ارجحیت دارند.

تیم تحقیقاتی توضیح داد: “این کشف یک یافته پیشگامانه است که می تواند برای به حداکثر رساندن غوطه وری ارائه شده توسط نمایشگرهای سه بعدی نسل بعدی استفاده شود.” آنها افزودند: «انتظار می‌رود که در رفع محدودیت‌های غوطه‌وری و واقع‌گرایی در تجربیات مشاهده سه‌بعدی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) سهم قابل‌توجهی داشته باشد.»

آزمایشگاه مهندسی نوری و الکترونیک کوانتومی، جایی که این تحقیق در آن انجام شد، در حال حاضر توسط پروفسور یونچان جونگ پس از درگذشت پروفسور بیونگو لی در نوامبر 2022 هدایت می شود.

این آزمایشگاه به تحقیقات فعال خود در زمینه نمایشگرهای سه بعدی، هولوگرافی و متاسرفیس ادامه می دهد. آزمایشگاه تصویربرداری محاسباتی دانشگاه استنفورد که در این تحقیق همکاری کرده است، در حال حاضر توسط گوردون وتسشتاین، متخصص در محاسبات فضایی هدایت می شود.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *