6 مه 2024 – توسط دانشگاه واترلو-جاستین دیویدسون، دکترای بیومکانیک. کاندیدای دپارتمان حرکت شناسی و علوم بهداشتی دانشگاه واترلو، با استفاده از مدل دیجیتال انسان برای تجزیه و تحلیل وضعیت یک موتورسیکلت سوار. اعتبار: دانشگاه واترلو
موتورسیکلت ها به گونه ای طراحی شده اند که سواران قد متوسط را در خود جای دهند و راکبان قد بلندتر و کوتاه قدتر را در معرض ناراحتی قرار دهند.
یک مطالعه جدید از دانشگاه واترلو از نرم افزاری استفاده کرد که رفتارهای واقعی موتور سواری را با در نظر گرفتن عوامل انسانی و مبادلات ارگونومیک پیش بینی می کرد. این نشان داد که قدهای کوتاهتر و بلندتر نیاز به تنظیمات مفصلی دارند تا به وضعیت سواری ترجیحی خود دست یابند. این مطالعه در ارگونومیکس منتشر شد.
سواران قد بلندتر باید قوزک، زانو، باسن و آرنج خود را بیشتر خم کنند تا به درستی با موتورسیکلت ارتباط برقرار کنند و سواران کوتاه قدتر گزینه های کمتری در تنظیمات زاویه مفصل دارند که به آنها امکان می دهد به طور همزمان به صندلی، فرمان و گیره پا برسند.
این مطالعه با استفاده از یک مدل انسان دیجیتال (DHM) – یک نمایش انسانی به شکل یک آواتار با هر وزن، اندازه یا جنسیت – در یک محیط مجازی انجام شد. این ابزار به محققان اجازه می دهد تا تعاملات انسانی با قطعات یا محصولاتی مانند موتورسیکلت را مشاهده کنند.
جاستین دیویدسون، دکترای بیومکانیک، گفت: «استفاده از DHM در طراحی اولیه وسایل نقلیه موتوری دو چرخ میتواند به تولیدکنندگان کمک کند تا ایمنی، وضعیت بدنی و راحتی را علاوه بر صرفهجویی در هزینهها بهبود بخشند».
“اگر یک سازنده خودرو بخواهد در طراحی خود از DHM ها زودتر استفاده کند، می تواند برخی از مراحل آزمایشی و خطای قبلی را حذف کند. ما می توانیم طراحی را تغییر داده و قبل از ساختن هر چیزی در نرم افزار کامپیوتری آن را بهبود بخشیم و در طولانی مدت آن را بسیار ارزان تر کنیم..”
دیویدسون افزود که امید به آینده این است که شرکتها طرحهای خود را بهبود بخشند تا گروههایی را که خارج از محدوده اندازه متوسط قرار دارند، بهبود بخشند، که میتواند با مطالعه آواتارها با وزن، قد و جنس مختلف در DHM انجام شود.
ارگونومی موتورسیکلت سواری، علیرغم اینکه موتورسواری یک فعالیت فزاینده در سراسر جهان است، موضوعی است که مورد مطالعه قرار نگرفته است. دیویدسون پیشنهاد کرد که با افزایش فروش موتورسیکلت، شرکتهای طراحی موتور سیکلت در تلاش هستند تا فناوریهایی مانند DHM را بیابند تا به آنها کمک کند برتری کسب کنند.
دیویدسون میگوید DHMها آنقدر که میتوانستند مورد استفاده قرار نمیگیرند، و پتانسیل آنها برای مداخله زودهنگام طراحی میتواند نه تنها برای موتورسیکلتها، بلکه برای نشستن در ماشین یا حتی نشستن در دفتر کار شما مفید باشد.بخشی از هدف ما در این تحقیق این است که سعی کنیم زمینه را به گونهای پیش ببریم که مردم بتوانند با اطمینان بیشتری از ابزارهای DHM استفاده کنند تا بتوانیم زودتر مداخله کنیم و اوضاع را برای مردم بهتر کنیم، امیدواریم مردم را ایمنتر و راحتتر کنیم. “